سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس با بیان اینکه دولت با خزانه خالی نمی‌تواند اقدامات موثری دررفع مشکلات زیست محیطی انجام دهد، گفت: دولت ازسناریوهای مختلف دربرنامه ششم برای رفع مشکلات زیست محیطی استفاده کند.

اقدامات مثبت دولت در اصلاح کیفیت بنزین

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از گروه محیط زیست خبرگزاری برنا؛ موید حسینی صدر درخصوص افزایش میزان آلودگی در بسیاری از استان‌های کشور، گفت: برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و دولت در حال حاضر با محدودیت منابع مالی مواجه است، اما به نظر با رفع تحریم‌ها از جهت های مختلف درآمد دولت افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با رفع تحریم ها پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای بیگانه به حساب کشورمان باز می‌گردد، همچنین فروش نفت افزایش پیدا کرده و شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی در کشورمان سرمایه گذاری می‌کنند، البته در این شرایط بسیاری ازسرمایه گذاران ایرانی که در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کردند منابع مالی خود را درایران صرف می کنند، بنابراین با ایجاد ثبات اقتصادی در داخل کشور درآمدهای کشورافزایش پیدا می کند.

وی تاکید کرد: اگر درآمدهای کشور افزایش پیدا کند به طور حتم یکی از اولویت‌های دولت در این شرایط توجه به مسائل محیط زیستی است، البته محیط زیست یک حوزه نبوده و جنگل ها، تالاب ها، حیات وحش، ریزگردها و کیفیت بنزین در این بخش قرار دارند؛ بنابراین در این مقطع زمانی دو اقدام باید در مدت زمان کوتاهی انجام شود.

حسینی صدر با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم محصولات پالایشگاه‌ها تبدیل به مازوت می شود، افزود: مازوت سوخت ارزان قیمت بوده و دولت این سوخت را در نیروگاه ها و صنایع سنگین استفاده می کند که این موضوع باعث افزایش میزان آلودگی و کاهش کیفیت بنزین در کشور می‌شود؛ بنابراین با گشایش های مالی باید به ارتقاء پالایشگاه ها فکر کرد.

وی ادامه داد: همچنین دولت باید در کنار این موارد به تقویت حمل ونقل ناوگان عمومی نیز توجه کند، زیرا در حال حاضر 60 درصد خودروهای سنگین اعم از اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و کامیون‌ها فرسوده هستند؛ اما باید تاکید کرد که این خودروها مصرف سوخت بالایی داشته و منجر به نابودی اقتصاد کشور می‌شوند، همچنین تردد این وسائل افزایش آلودگی هوا را نیزبه دنبال خواهد داشت.

این نماینده مردم درمجلس نهم تصریح کرد: تهدید بحران آبی در کشور تاکنون تالاب های بسیاری را به مرز خشکی کشانده است که دولت نیز برای رفع این مشکل  باید اقدامات اساسی انجام دهد، بنابراین انتظار می رود که دولت ازسناریوهای مختلف دربرنامه ششم برای رفع مشکلات زیست محیطی استفاده کند تا درصدی از درآمدهای کشور به تکمیل پروژه‌های زیست محیطی اختصاص پیدا کند، همچنین درخصوص تربیت نیروی انسانی در بخش محیط زیست باید چاره اندیشی شود.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس شورای اسلاکی، گفت: اما در حال حاضر دولت باید با شرایط موجود به محیط زیست بیشتر توجه کند، البته نباید انتظار داشت که تاوان 8 سال اقدامات غیرکارشناسی دولت گذشته را دولت جدید در دوسال پرداخت کند، زیرا با خزانه خالی که نمی‌توان کار موثر انجام داد، هرچند که دولت تا کنون اقدامات بسیاری را در زمینه رفع مشکلات زیست محیطی چون اصلاح  کیفیت بنزین انجام داده و تعداد روزهای پاک در کشور افزایش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین مطالب

پربازدیدترین‌ها