قدس آنلاین؛ با ما همراه باشید با مروری بر صفحات اول امروز روزنامه ها.

از "جاسوسی سفارت سعودی در تهران" تا "ورود ویکی لیکس به تاریکخانه ریاض"

سعودی لیکس!

يك بار ديگر جوليان آسانژ، مدير سايت افشاگر ويكي‌ليكس از پناهگاه خود در سفارت اكوادور در لندن دست به افشاگری زد. اين‌بار آسانژ دولت عربستان سعودي را نشانه گرفته و دست به انتشار اسنادي زده است كه پرده از اقدامات عربستان سعودي در خاورميانه بر‌مي‌دارد.

روزنامه "قدس" در تیتر یک خود نوشت: "«ویکی لیکس» فاش کرد: جاسوسی سفارت سعودی در تهران"؛ در این روزنامه می خوانیم: "اسناد سری وزارت خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شد، نشان می دهد سفارت این کشور در تهران گزارش های دوراه ای درباره اخبار داخلی ایران، خبرهای نشریات و مذاکرات هسته ای برای ریاض ارسال می کند."

روزنامه "همشهری" در این خصوص تیتر زد: "سعودی لیکس!" این روزنامه نیز از افشاگری ویلی لیکس درباره سیاست های عربستان در خرید رسانه ها نوشته است.

در یکی از تیترهای روزنامه "کیهان" می خوانیم: "انتشار اسناد تازه ویکی لیکس از ارتباط فتنه گران با دربار آل سعود"

روزنامه "کیهان" نوشت: "سایت افشاگر ویکی‌لیکس نیم میلیون قطعه سند از مکاتبات و پیام‌های رد و بدل شده وزارت خارجه سعودی را منتشر کرد که برخی از این اسناد حکایت از ارتباطات گسترده اصلاح طلبان با عربستان دارد.

به دنبال انتشار اسناد محرمانه وزارت خارجه سعودی توسط ویکی‌لیکس دولت عربستان این پایگاه اینترنتی را فیلتر کرده و به شهروندان این کشور هشدار داد که به سایت های منتشر کننده اسناد فوق مراجعه نکنند!"

روزنامه "جوان" نیز بیان اینکه:‌"سفارت عربستان در تهران مقامات سعودی را به سرمایه گذاری روی آشوب های خیابانی در ایران تشویق کرده است" در تیتر یک خود نوشت:‌"افشای نیم میلیون سند علیه سعودی"

این روزنامه همچنین می نویسد:‌"درخواست از وزارت خارجه عربستان برای بورسیه فرزندان عطاءالله مهاجرانی در لندن"

روزنامه "قانون" نیز در تیتر یک خود نوشت: "با 500هزار سند توسط ویکی لیکس افشا شد: اسرار سعودی ها"

در روزنامه "قانون" می خوانیم: " ویکی‌لیکس اعلام کرده که در چند هفته آینده بیش از نیم میلیون سند دیپلماتیک عربستان سعودی را منتشر خواهد کرد. ویکی‌لیکس در نخستین مرحله از انتشار این مدارک، بیش از ۶۰ هزار سند را منتشر کرد. یکی از اسنادی كه توسط ویکی‌لیکس منتشر شده نشان می‌دهد که «عبدا... بن عبدالعزیز» شاه سابق سعودی شخصا با صدور دستوری خواستارتوقف فوری پخش شبکه ایرانی «العالم» از ماهواره «عرب‌ ست» شده بود."

روزنامه "اطلاعات" نیز در تیتر یک خود نوشت: "افشاگری بزرگ ویکی لیکس از پشت پرده دیکتاتوری سعودی" در این روزنامه می خوانیم: " ویکی ‌لیکس از جمله با فاش کردن سندی از وزارت خارجه عربستان متعلق به سه سال پیش اعلام کرد، قطر ۲۵۰ میلیون دلار برای بر هم زدن معادلات سیاسی و ایجاد آشوب در یمن هزینه کرده بود ."

روزنامه "اعتماد" هم با بیان اینکه: "سایت افشاگر ویکی لیکس 62هزار سند از مکاتبه های وزارت خارجه عربستان را منتشر ساخته است، این سایت می گوید نیم میلیون سند در اختیار دارد"؛ در تیتر یک خود نوشت: "موج اسناد علیه سعودی"

این روزنامه می نویسد: "تفاوتي كه اين اسناد نسبت به اسناد افشا شده گذشته ويكي‌ليكس دارند، اين است كه اين‌بار ويكي‌ليكس اسنادي را با زبان عربي منتشر كرده است و حتي مي‌توان گفت تقريبا تمامي اسناد به زبان عربي هستند و همين موضوع باعث شده رسانه‌هاي بين‌المللي در بررسي ابعاد اطلاعات اين اسناد به كندي عمل كنند."

روزنامه "ایران" نیز در تیتر خود در این خصوص نوشت: "ورود ویکی لیکس به تاریکخانه ریاض"؛ در این روزنامه می خوانیم: "بخشی از اسناد سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی که در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس منتشر شد به نقش این کشور در عراق و حمایت آن از گروه‌های سنی عراقی اشاره می‌کند. 

این اسناد نشان می‌دهد بعضی از شخصیت‌های عراقی با دریافت رشوه از عربستان علیه کشورشان فعالیت می‌کردند. همچنین بر اساس این اسناد عربستان در امور همسایگان خود نیز به طور جدی مداخله می‌کند. از جمله در یکی از این اسناد سفیر عربستان در صنعا از همکاری بعضی کارشناسان نظامی با القاعده برای عملیات در استان ابین یمن خبر داده است."

***

توافق تاریخی انجام می شود؟

در صفحه "سیاست" روزنامه "قدس" از قول "پوتین" خطاب به "1+5" می خوانیم: "درخواست های دست نیافتنی از ایران ممنوع!"

در تیتر یک روزنامهن "عصرایرانیان" نوشته شده است: "وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با یک شبکه خبری: دسترسی به اماکن و اشخاص، شرط توافق با تهران است"

روزنامه "قانون" نیز به طرح به این پرسش پرداخته است: "توافق تاریخی انجام می شود؟"

روزنامه "اسرار" از "مذاکرات بی وقفه تا دهم تیر" خبر می دهد و روزنامه "همبستگی" نیز از قول "ظریف" می نویسد: "احتمال ادامه مذاکرات پس از ضرب الاجل"

روزنامه "کائنات" هم از قول "ظریف" نوشت: "احتمال ادامه مذاکرات پس از ضرب الاجل"؛ این روزنامه از قول "ظریف" می نویسد: "ما زیاده خواهی نمی کنیم، فقط طرف مقابل زیاده خواهی می کند"

هر چند دو روزنامه "اسرار" و "کائنات" از قول ظریف نوشته اند که احتمال ادامه مذاکرات پس از ضرب الاجل وجود دارد؛ اما در روزنامه "آرمان امروز" از قول "ظریف" می خوانیم: "فکر نمی کنم تمدیدی در کار باشد"

***

3غیرمجاز دیگر در آستانه پلمپ

محسنی اژه ای از برخورد قضایی با موسسات مالی، لیزینگ ها و صرافی های غیرمجاز در آینده نزدیک خبر داد. در همین راستا در روزنامه "همشهری" می خوانیم: "3غیرمجاز دیگر در آستانه پلمپ"

روزنامه "کار و کارگر" از "هشدار قوه قضاییه" می نویسد: "فعالیت هزار صرافی بدون مجوز باید قانونمند شود"

روزنامه "جام جم" نیز از قول سخنگوی قوه قضاییه نوشت: "بیش از 1000صرافی مجوز ندارند"

روزنامه "مردم سالاری" هم تیتر یکی به این شرح داشت: "هشدار به موسسات اعتباری و صرافی های غیرمجاز"

***

دربست اوین

روزنامه "وطن امروز" عکس یک خود را به "مهدی هاشمی" اختصاص داد. این روزنامه با بیان اینکه "سخنگوی قوه قضائیه دلایل افزایش مجازات مهدی هاشمی در دادگاه تجدیدنظر را تشریح کرد" در تیتر یک خود نوشت: "حکم در آستانه اجرا"

روزنامه "عصرایرانیان" هم تیتر زد: "حکم مهدی هاشمی بزودی اجرا می شود"

روزنامه "سیاست روز" نیز با انتشار عکس "مهدی هاشمی" نوشت: "آخرین روزهای آزادی آقازاده؛ دربست اوین!"

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.