قدس آنلاین- تبریز: معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: برنامه ریزی های لازم برای تبدیل این منطقه به مرکز صادرات محصولات کشاورزی گلخانه ای انجام شده است.

منطقه آزاد ارس به مرکز صادرات محصولات گلخانه ای تبدیل می شود

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، ابراهیم باقرزاده با اشاره به احداث مجتمع گلخانه ای با وسعت 50 هکتار در این منطقه افزود: این مجتمع گلخانه ای با سرمایه گذاری یک هزار و 377 میلیارد ریالی بخش خصوصی و با هدف تولید سالانه 12 هزار و 700 تن انواع محصولات کشاورزی گلخانه ای و اشتغالزایی96 نفر در منطقه آزاد ارس در حال احداث است.

وی با بیان اینکه بیش از 85 درصد عملیات زیرساختی مجموعه گلخانه ای به اتمام رسیده است، گفت: سیستم این مجموعه گلخانه ای از نوع VENLO شیشه­ای و کشت به صورت هیدروپونیک به همراه سامانه اتوماسیون و کنترل هوشمند بوده و نوع اسکلت، دریچه های تهویه، ناودان های جمع آوری آب باران و آب تغلیظ، ساختمان گلخانه و تاسیسات جانبی، واحدهای سورتینگ و بسته بندی سامانه های تهویه، گرمایش، آبیاری و تغذیه مبتنی برفناوری های نوین جهان است.

باقرزاده همچنین از آغاز تولید محصولات در هفت واحد تازه احداث مجتمع گلخانه ای 140 هکتاری ارس خبرداد و گفت: تا پایان سالجاری تمامی واحدهای این مجتمع تولید خود را شروع خواهند کرد. وی رونق تولید و صادرات و حضور در بازارهای بین المللی را هدف اصلی منطقه آزاد ارس عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری ها با هدف تولید صادرات محور از سوی این سازمان و سازمان جهاد کشاورزی استان حمایت می شوند.

وی محدودیت های بوجود آمده در منابع تولید در بخش کشاورزی و افزایش جمعیت و نیاز به محصولات کشاورزی را عوامل مهمی در موفقیت سرمایه گذاری در صنعت نوین کشاورزی اعلام کرد و گفت: منطقه آزاد ارس بعنوان صنعتی ترین و سرمایه پذیرترین منطقه آزاد ایران با ظرفیت های بالقوه موجود بهترین مکان برای تولید و صادرات محصولات گلخانه ای می باشد. معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس کمک به اقتصاد ملی، تامین بخشی از نیاز داخل کشور، ایجاد اشتغال پایدار و حضور فعال سرمایه گذاران و تولیدات منطقه در بازارهای بین المللی را از اهداف مهم اقتصادی این سازمان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت های کم نظیر این منطقه وجود ظرفیت های لازم برای رونق صنعت کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده است ، اعلام کرد: در حدود یکهزار و 800 هکتار باغ میوه موجود در منطقه انواع محصولات کشاورزی با شیوه های نوین آبیاری تولید و روانه بازار می شود.

باقرزاده با اشاره به اینکه طرح بزرگ انتقال آب رودخانه ارس به دشت های گلفرج و خداآفرین با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب استان آذربایجان شرقی در حال اجرا می باشد، گفت: با اتمام این طرح تحول بزرگی در صنعت کشاورزی منطقه بوجود خواهد آمد. بر اساس این گزارش، با توجه به توپوگرافی و اقلیم خاص منطقه آزاد ارس و با در نظر گرفتن سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه انتقال آب و ایجاد شبکه های آبیاری، توسعه کشاورزی جزو اولویت های این منطقه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.