قدس انلاین – سعید کوشافر: مذاکرات هسته ای به روزهای سرنوشت سازش نزدیک میشود ؛ درحالیکه عراقچی معاون وزیر خارجه از کندی پیشرفت درمذاکرات خبرمیدهد ؛ ظریف عازم لوکزامبورگ میشود تا با وزیران خارجه اروپایی دیدار کرده و روند را تسریع کند ؛ از دیگر سو نیز نمایندگان مجلس طرح صیانت از دستاوردهای هسته ای را درمجلس تصویب میکنند و انرا پشتوانه مذاکره کنندگان میدانند .

کارشکنی غرب برای انصراف ایران از ادامه مذاکره/صداقت ومنطق درمقابل دبه کردن آمریکا / با ادامه مذاکره حسن نیت ایرانی و اهداف شوم غربی را نمایان میکنیم/ترک مذاکره یعنی قبول اتهامات

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به لوکزامبورگ گفت: همه طرف‌های مذاکره کننده از زیاده‌خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب‌های بین‌المللی خودداری کنند تا دستیابی به توافق ممکن شود.

ظریف درباره روند نگارش متن توافقنامه نهایی هسته‌ای با اشاره به تلاش تیم مذاکره کننده ایران بعد از گفت‌وگوهای لوزان گفت: همچنان اختلافاتی باقی مانده است که برخی فنی و برخی هم سیاسی است. با این حال تلاش می‌کنیم در اولین فرصت کار را به اتمام برسانیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه اهمیت دستیابی به توافق خوب و مناسب بیشتر از چند روز دیر یا زود شدن است، و گفت: در ملاقات با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس درباره آخرین وضعیت مذاکرات و چگونگی دستیابی به توافق نهایی و ضرورت اقدام مشترک برای اینکه کار در آینده امکان پذیر شود‌، گفت‌وگو خواهد کرد.

درعین حال برخی اظهارنظرهای مقامهای غربی نشان میدهد که انها بی میل نیستند تا با قرار دادن برخی بندها و درخواستها از ایران کاری کنند تا مذاکره کنندگان کشورمان میز مذاکره را ترک کرده و پازل تبلیغاتی انها را کامل کنندو اینگونه نمایش دهند که طرف ایرانی حاضر به ادامه مذاکره نشد.

این درحالی است که تیم مذاکره کننده کشورمان قبل از همه چیز خط قرمزهای ایرانی را مشخص و عنوان کرده مذاکره فقط درباره مسایلی است که خارج از حیطه خط قرمزها قراردارد واین همه بخوبی درتوافق سیاسی نوروز 94 ذکرشده است حال اگر درخواست غیر معقولی از طرف مقابل صادرمیشود دبه کردن توافق قبلی است و ایران نه میزمذاکره را ترک میکندو نه مغلوب دبه کردن میشود.

درهمین راستا نماینده دهلران، دره شهر ، بدره و آبدانان در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتدار و اشراف سیاسی تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در تاریخ کشور بی سابقه است.

علی محمد احمدی اظهار کرد: انسجام گروهی، منطق محتوایی و اشراف عملی در بیان موضوعات مورد بحث طرف های غربی و آمریکایی را با یک حقیقت تاریخی روبرو کرده است که چنانچه آنرا نپذیرند، باید پاسخگوی افکار عمومی جهان باشند.

وی افزود: یکی از ثمرات مذاکرات مستقیم ایران با گروه 1+5 اثبات صداقت جمهوری اسلامی برای جهانیان و افزون طلبی و کارشکنی طرف مقابل در بیان واقعیت های تاریخی است که باعث تثبیت جایگاه ایران اسلامی و تزلزل در گفتار مسوولان آمریکایی و اروپایی شده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی موقعیت و پروسه زمانی را بسیار حساس و تعیین کننده دانست و تاکید کرد: تیم مذاکره کننده همانند سربازانی هستند که مشغول دفاع از کیان کشور و دستاوردهای گرانسنگ امام راحل (ره) و شهدا و پاسداری از منویات هوشمندانه مقام معظم رهبری بوده که حمایت مجدانه از این تیم کارآمد وظیفه تمامی ایرانیان باغیرت و متدین است.

وی آینده مذاکرات را مثبت و به نفع کشور ارزیابی کرد و یادآور شد: گروه 1+5 در مقابل نمایندگان مصمم و با اقتدار جمهوری اسلامی با دو گزینه مشخص روبرو هستند، اول اینکه حق جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخته و خواسته های منطقی ایران را بپذیرند و تحریم ها را نیز بردارند، و یا با ناتوانی در این عرصه سیاسی، میز مذاکره را ترک و فرایند این امر مهم را ناتمام بگذارد که در این صورت باید پاسخگوی افکار عمومی جهان باشد.

*** اجازه ندهیم ایران مقصر

دراین راستا نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه در دیپلماسی عمومی نباید ایران مقصر برهم خوردن مذاکرات هسته ای باشد، تاکید کرد: طرح موضوعاتی که به آن دبه کردن می گوییم بازی سیاسی است و نباید به آن توجه و بپردازیم.

حشمت الله فلاحت پیشه گفت:  واقعیت این است که در حوزه دیپلماسی زمانی که مذاکرات به مرحله ای می رسد که  تحت عنوان مذاکرات نهایی از آن یاد می‌شود، در چنین شرایطی طبیعتا آخرین سخت گیری از طرفین شروع و انجام می‌شود.

نماینده مردم سابق اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون مذاکرات ایران و 5+1 در همین مرحله است، توضیح داد: در حال حاضر بین طرفین در حدود 60 صفحه توافق دارای پرانتزهای مختلف نگارش شده است و بحث های کارشناسی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی طبیعی است که طرفین در دو قالب نظرات خود را مطرح کنند البته همین منجر به اختلافات می شود، اظهار داشت: قالب اول در دیپلماسی رسمی  شکل می گیرد و  طرفین سعی می‌کنند  هزینه توافق را بیشتر به گردن طرف مخالف بیندازند. همین روش را آمریکایی‌ها در قبال ایران در پیش گرفته اند و تلاش دارد هزینه توافق را در سه حوزه به ایران تحمیل کنند.

فلاحت پیشه گفت: آمریکایی های سعی دارند با طرح کردن، ادامه تحریم، شناسایی حق هسته‌ای ایران و  پذیرش بازرسی از سوی ایران، بیشترین هزینه را تحمیل کنند و البته این کار در حوزه دیپلماسی رسمی طبیعی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه همزمان با دیپلماسی رسمی، شاهد رفتارهایی در قابل دیپلماسی عمومی هستیم، اضافه کرد: این نوع دیپلماسی که از سوی طرفین مذاکره، مخاطبین خاص دارد. بخش عمده از موضوعاتی که آمریکایی‌ها مطرح می کنند که ما آن را تحت عنوان دبه کردن یاد می کنیم در همین قالب جای می گیرد. نوع مواضعی که سخنگوهای آمریکا، جان کری و بعضا اوباما اتخاذ می کنند، در قبال جریان های داخلی و لابی های منطقه ای انجام می شود.

وی ادامه داد: هدف آنها از طرف این مواضع اقناع دو لابی اصلی منطقی، یعنی لابی نفت و عرب مرتجع از یک طرف و لابی صهیونیست از سوی دیگر است. آنها همچنین تلاش دارند محافظه‌کاران و رقبای جمهوری‌خواه در داخل را تا حدودی آرام و همراه کنند. بنابراین دلیلی ندارد این مواضع را روی کاغذ آورده شود.

فلاحت پیشه با بیان اینکه مخالف ترک میز مذاکره از جانب ایران است، توضیح داد: موضوع هسته‌ای ایران در دنیا مطرح شده و بیش از تصور این مسئله خبری شده و تحلیل هایی روی آن صورت گرفته است. بنابراین نباید گناه و تقصیر شکست مذاکرات به گردن ایران بیفتد و اگر ایران میز مذاکرات ترک کند در زمینه دیپلماسی عمومی حتما مقصر شناخته می شود.

 با این حال این کارشنای اعتقاد دارد نباید در دیپلماسی بین طرفین، د ایران زیر بار نوع موضع گیری‌هایی برود که آمریکا برای اقناع لابی‌هایش انجام می دهد و در حوزه دیپلماسی رسمی، طرفین  باید مذاکرات را جدی پیش ببرند.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: معتقدم الگویی که در حال شکل گیری است شبیه الگوی مذاکرات دهه 1960 میلادی بین آمریکا و چین است . در آن زمان آمریکا و چین مذاکرات خود را بین منافع مشترک و رفع اختلافات ادامه می دادند اما در عرصه ایدئولوژی و سیاسی اتهامات و موضوع گیری علیه هم مطرح می کردند

وی با بیان اینکه تصور می کند این الگوی در حال شکل‌گیری است، ادامه داد:   ایران و آمریکا از لحاظ راهبردی دشمنی هایشان  ادامه دارد اما در عرصه سیاسی  به این نتیجه رسیده اند که  تنش زدایی کنند. توافقی که در حال نگارش آن هستند، همین تنش زدایی تاکتیکی به حساب می آید.

فلاحت پیشه در ادامه به اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای برای آزادی سه شهروند آمریکایی صادر کرده اند. مخالفان توافق بین ایران و آمریکا سعی می کنند همه پرونده های اختلافی را باز کنند از جمله این پرونده را اما اهمیتی ندارد.

وی گفت: آن زمان هم که کنگره و سنای آمریکا  طرح نظارت کنگره بر مذاکرات هسته‌ای را مطرح کردند 67 پیشنهاد اصلاحی و الحاقی بر این طرح توسط سناتور های آمریکایی مطرح شد ولی هیچ کدام از پیشنهاد به تصویب نرسید . پیشنهاد غیر هسته ای از جمله حقوق بشر، پذیرش رژیم صهیونیستی و غیره مطرح شد اما با موافقت سناتورها مواجه نشد که حاکی از اهمیت موضوع هسته ای است.

کارشناس مسائل بین الملل و خاورمیانه تاکید کرد: واقعیت این است که موضوع هسته ای و جایگاه آن در چالش بین آمریکا و ایران  مشخص شده و اعتقادم بر این است موضوعات دیگر بازی‌های سیاسی است.

***با شک و تردید کاری پیش نمیرود

درهمین حال سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که در مذاکرات اعتماد و حتی بی‌اعتمادی یک جاده دو طرفه است گفت که اگر در روند اجرای تعهدات بنا بر شک و تردید گذاشته شود کاری پیش نخواهد رفت.

نوذر شفیعی ضمن تشریح عبارت راستی آزمایی در جریان مذاکرات گفت: راستی آزمایی در ادبیات آژانس معنا و مفهومی کاملا مشخص دارد؛ بدان معنا که اگر حرفی زده می‌شود باید در عمل آن حرف در مورد انجام و یا عدم انجام آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: در مورد برنامه هسته‌ای ایران مذاکرات انجام می‌شود تا نوعی اعتمادزایی حاصل شود؛ در واقع ابتدا تا انتهای مذاکرات برای اعتمادسازی است اتفاقی که رخ داده این است که علی رغم انجام تعهدات ایران یک سری مباحث مطرح می‌شود؛ مباحثی که نشان می‌دهد هنوز آژانس یا 1+5 نسبت به ایران ادعا می‌کنند اعتماد ندارد. آنها بر این اساس مدعی هستند که بعد از توافق ابتدا ایران باید اقداماتش را انجام دهد و بعد از راستی‌آزمایی‌ تحریم‌ها برداشته شود حال این که اعتماد جاده‌ای دو طرفه است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد:‌ اگر قرار بر اعتمادسازی باشد باید هر دو طرف به یکدیگر اعتماد داشته باشد؛ ایران نیز می‌تواند نسبت به 1+5 و آژانس به دلیل تجربیات تلخش اعتماد لازم را نداشته باشد؛ بر این اساس ایران نیز می‌تواند این گونه رفتار کند که اول آژانس و 1+5 تعهداتشان را انجام دهند و بعد از راستی آزمایی ایران نیز نسبت به انجام تعهداتش اقدام کند.

وی تاکید کرد که اجرای تعهدات باید همزمان باشد؛ روندی که می‌تواند به اعتمادسازی و راستی آزمایی کمک کند. از آنجا که اعتماد جاده‌ای دو طرفه است باید نقطه عظیمتش یکسان باشد و فرایند کار اعتماد سازی به صورت همسان پیش رود. در واقع کار به گونه‌ای انجام شود که آژانس و 1+5 و ایران در یک روند اقداماتشان را انجام دهند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برخی اظهارات مقامات کشورهای عضو 1+5 در موضوع راستی آزمایی گفت: مباحثی که برخی مقامات غربی همچون فرانسه و آمریکا مطرح می‌کنند بیشتر جنبه‌ی سیاسی دارد؛ چون اگر جنبه‌ی حقوقی و فنی داشت باید کارها همزمان و پا به پای هم پیش می‌رفت؛ چرا که هر دو طرف به لحاظ حقوقی یک سری تعهداتی کردند که باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند. قطعا اگر بنا بر شک و تردید باشد کاری پیش نخواهد رفت.

***مذاکرات باید ادامه یابد

دراین حال نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: در طول مذاکرات هسته ای همیشه حسن نیت خود را نشان داده و اعتقاد داشتیم که مذاکره تنها راه حل است

مهرداد بائوج لاهوتی در گفتگو با خانه ملت، بر ضرورت ادامه مذاکرات تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را آغاز کرد تا به جمع بندی مشخصی برسد، بنابراین اگر مذاکرات را بدون دستیابی به نتیجه مشخص رها کنیم ضرورتی برای آغاز مذاکرات نبود.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات را برای رسیدن به نتیجه مثبت شروع کردیم تصریح کرد: در طول مذاکرات هسته ای نیزهمیشه حسن نیت خود را نشان داده و اعتقاد داشتیم که مذاکره تنها راه حل است.بنابراین امیدواریم طرف مقابل بتواند اعتماد ما را به دست بیاورد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس در عین حال تصریح کرد: اگر هم در نهایت مذاکرات به نتیجه مثبتی نرسید چیزی را از دست نداده و ضرر نکرده ایم و در مقابل چهره طرف مقابل و نیات واقعی آنها برای دیگر کشورها روشن خواهد شد.

بائوج لاهوتی معتقد است کشورمان در زمینه انرژی هسته ای موضوعی برای  پنهان کردن ندارد و اهداف صلح آمیز هسته ای را دنبال می کند.

وی با اشاره به اینکه علیرغم برخی کارشکنی های طرف مقابل باید مذاکرات همچنان ادامه یابد افزود:‌ به این ترتیب سایر کشورها متوجه بهانه گیری های آنها خواهند شد و حسن نیت ایران در مذاکرات هسته ای و شرایطی که به واسطه آن وارد مذاکرات شده است آزمونی برای آمریکایی ها خواهد بود.

***ایران میز مذاکره را ترک نمی‌کند

همچنین یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به سنگ اندازی ها و دبه های آمریکایی ها در مسیر مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5گفت: 1+5 به خصوص آمریکایی‌ها باید بدانند همه شرایط برای یک توافق برد- برد توسط جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است.

بهروز نعمتی با بیان اینکه ایران به مذاکرات ادامه می دهد، اظهار داشت: باوجود همه مشکلاتی که آمریکایی‌های ایجاد می کنند ما معتقد هستیم این مذاکرات باید ادامه پیدا کند تا حسن نیت ایران ابراز شود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطالب با بیان اینکه دبه های آمریکایی بهانه ای برای ترک میز مذاکره از سوی ایران نخواهد شد،افزود: اگر چه  به قول آقای دکتر صالحی شاهد دبه های آمریکایی ها در طول مذاکره بودیم و هستیم اما قطعا و یقینا مجامع بین المللی این دبه ها را خواهند دید و با در نظر گرفتن اظهار نظر مسئولان آمریکایی خصوصا جان کری و اوباما مذاکرات را قضاوت خواهند کرد.

وی ادامه داد: به آمریکایی ها توصیه می کنیم مردانه وارد بازی مذاکرات شوند. چرا که کارهای سخیف که بعضا در می آورند نه به صلاح آمریکایی‌هاست نه گروه 5+1.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: آمریکایی‌ها سر تعظیم در برابر ملت ایران فرود آورده اند و مجددا هم این کار را خواهند کرد.بنابراین بهتر است مردانه و بدون بهانه تراشی وارد مذاکرات شوند.

وی دلیل نگرانی و دبه های آمریکایی را دسترسی ایران به دانش هسته‌ای دانست و گفت:  آمریکایی ها نمی توانند قبول کنند این دانش در ایران بومی و دسترسی ما به آن فراهم شده. آنها بدانند که نمی توانند دانش هسته ای را از جوانان ایرانی بگیرند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد مسائلی که در مذاکرات هسته ای دنبال می شود بحث های دیپلماسی است و به آمریکایی ها توصیه می کند به دیپلماسی مدنی تن دهند.

***ادامه مذاکرات را تا ایفای کامل حقوق

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم دراین خصوص با اشاره به اینکه از گفتگو و مذاکره واهمه ای نداریم گفت:‌ علیرغم برخی کارشکنی های طرف مقابل مذاکرات را تا ایفای حقوقمان ادامه می دهیم.

احمد شوهانی با اشاره به اینکه از گفتگو و مذاکره واهمه ای نداشته و با همین منطق مذاکرات هسته ای را پیش می بریم در عین حال گفت: در حال حاضرغربی ها با طرح مسایلی جدید دبه درمی آورند که البته شاید اعمال فشاری برای امتیاز گرفتن در جاهای دیگرباشد.

نماینده مردم ایلام درمجلس تصریح کرد: تیم مذاکره کننده ما نیز با همان منطق پیشین تاکید بربه نتیجه رساندن مذاکرات دارد و در نهایت یا مواجهه ما با طرف مقابل به توافق مورد نظر طرفین ختم می شود که به نفع طرفین است و نتیجه برد-برد می شود  و یا اینکه به نتیجه ای نمی رسیم که البته باز برنده هستیم وحداقلش این است که حسن نیت خود را به دنیا ثابت کردیم. بنابراین ادامه مذاکرات به ضرر ما نبوده و در جهت منافع کشورمان است.

وی ضمن ابراز امیدواری از نتیجه مثبت مذاکرات گفت: ما باید با همان مسیری که در مذاکرات در پیش گرفته ایم و در راستای ایفای حقوق ملت و با رعایت خطوط قرمز مذاکرات را ادامه دهیم ،و قطعا منافع ملی پشت خواسته های ما منطقی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تفاهم نامه سیاسی قبلی در لوزان کاملا در چارچوب منافع ملی است و  توافق جدید در همان مسیر خواهد بود.

شوهانی خاطر نشان کرد:‌ تیم مذاکره کننده کشورمان که از نیروهای زبده و انقلابی است قطعا با حساسیت و دقت در مذاکرات هسته ای به دنبال منافع ملی است و تسلیم خواسته های نامعقول طرف مقابل نخواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.