قدس آنلاین: مدیركل دامپزشكي خراسان رضوي از كليه شهروندان خواست تا با توجه به در پیش بودن فصل گرما و امكان افزايش شيوع انواع بيماري هاي مشترك بين انسان و دام از جمله؛ تب خونريزي دهنده كريمه-كنگو(CCHF) و ... در اثر كشتار غير مجاز دام در منازل و معابر نكات بهداشتي را رعايت كنند.

مردم  از شیوع بیماری تب کریمه کنگو  پیشگیری کنند

به گزارش قدس آنلاین، مجید روحانی‌نژاد در این رابطه  اظهار داشت: «كشتار غير مجاز دام، به ويژه در معابر عمومي، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشكي و خارج از يخچال. ممنوع بوده و لازم است شهروندان فرآورده های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز و دارای هویت خریداری کنند.

وی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده تب کریمه-کنگو گفت: این بیماری یکی از صدها نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از راه هایی نظیر؛ گزش بوسیله کنه های آلوده که از روی بدن دام به انسان منتقل می شوند، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده، تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده از دام به انسان منتقل می شود. وی عواقب ابتلای به بیماری را بروز علایم بیماری شامل؛ سردرد شدید،  تب، دردعضلانی و خونریزی زیرجلدی و درصورت عدم تشخیص به موقع و عدم پاسخ به درمان های کمکی فوت فرد مبتلا دانست.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی عمده ترین راه های پیشگیری از ابتلای به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو را مبارزه با کنه ها به عنوان ناقلین بیماری از طریق سمپاشی جایگاه های دامی و حمام دادن دام ها، استفاده از وسایل حفاظتی مثل دستکش و کلاه در تماس با دام و هنگام قطعه کردن گوشت و نیز پرهیز از ذبح دام خارج از کشتارگاه و استفاده از گوشت های دارای مهر و نشانه بهداشتی دامپزشکی دانست.

روحانی‌نژاد اعلام داشت: با توجه به نقش سلامت فرآورده‌هاي خام دامي در سلامت و بهداشت عمومي جامعه، از كليه زائرين و مجاورين درخواست مي‌شود در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فرآورده‌هاي خام دامي و بویژه مشاهده مکان هایی که در آن کشتار غیرمجاز دام صورت می گیرد مراتب را در مشهد با شماره تلفن هاي 1512 (مرکز پاسخگویی اداره کل دامپزشکی) 36233075 (پيامگير روابط عمومي اداره کل دامپزشكي) و ۳۷250025 و  ۳۷250035 (شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد) و در شهرستانها با شبكه دامپزشكي شهرستان در ميان گذاشته تا برخوردهاي قانوني و لازم با متخلفين صورت پذيرد.

وی افزود: سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان نیز به شماره 300001512 آماده دریافت و پی گیری پیام های مردمی در زمینه های یادشده می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.