۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
کد خبر: 291468

درخت‌های خشک شده، زمینی بایر و فراموش شده، سرنگ‌های رها شده و درختانی که در آتش اعتیاد معتادانی که این مکان را به پاتوق خود بدل کرده، سوخته‌اند.

  مرگ خاموش توتستان ستارخان+تصاویر

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایسنا، باورش سخت است که این درختان خشک شده که از ریشه نیز درآمده‌اند، روزگاری نه‌چندان دور توت، انار، انجیر و... به اهالی محل‌شان هدیه می‌کردند اما حالا گرفتار پروسه خشک کردن درختان شده‌اند و روزگارشان با دو سال قبلشان زمین تا آسمان فرق می‌کند.

 

اهالی محله «صحرایی» ستارخان چنان از وضعیت این باغ که حالا به سختی می‌توان نام باغ بر آن نهاد، ناراضی هستند که از دو تن از اعضای شورای شهر درخواست کردند تا ضمن بازدید از این باغ که حالا به زمینی بایر بدل شده، به مشکلات آنها نیز رسیدگی کنند.

 

یکی از اهالی این منطقه با بیان اینکه از دو سال قبل افرادی مشکوک به این باغ آمده و درختان را آتش زدند، گفت: حتی افرادی نیز در این باغ دیده شده که مشغول کندن پوست‌های درخت شده‌اند و این در حالی است که تنها دو سال قبل درختان توت و انار این باغ چنان سایه‌ای داشتند که محلی برای گذراندن اوقات فراغت اهالی محل بود اما حالا به پاتوقی برای معتادان بدل شده است.

 

این شهروند در حاشیه بازدید دو تن از اعضای شورا از این باغ باخبرنگار ایسنا سخن می گفت، ادامه داد که متراژ این باغ بیش از این بود اما از چندی پیش قسمت هایی از این باغ جدا شد و بعد از مدتی ساختمان‌های بلندمرتبه از آن بیرون آمد و پس از مدتی نیز شاهد خشک شدن درخت‌ها بوده‌ایم.

 

رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از این باغ خشک شده و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه چندی پیش در جلسه شورای شهر تصاویری از خشک شدن باغی به نمایش گذاشتم اما مسوولان شهرداری مدعی شدند که این تصاویر جعلی است و مربوط به چند سال قبل است، به کنایه گفت: حالا باور می‌کنید که ما نیز در راستای سخنان شهردار تهران تعدادی درخت خشک کردیم و به این منطقه آورده و از خبرنگاران خواسته‌ایم تصاویر آن را منتشر کنند.

وی با بیان اینکه براساس درخواست اهالی محل مبنی بر اینکه یک باغ 3 هکتاری در طول حدودا دو سال خشک شده است، نسبت به بازدید از این محل اقدام کردیم، گفت: براساس گفته اهالی، در گذشته نه چندان دور این باغ سرسبز بوده و محصولاتی همچون انار، انجیر و توت داشت اما حالا تنها می‌توان در میان بقایای این باغ تردد کرد.

 

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری یک مجموعه و نهاد خدماتی است، گفت: با این حال شهردار تهران مدعی است که طی دو سه سال گذشته شهرداری را به یک نهاد اجتماعی ارتقاء داده است اما متاسفانه می‌بینیم که شهرداری در حوزه ارائه خدمات شهری نمره قابل قبولی ندارد و شما می‌توانید با تردد در سطح شهر نمونه‌های زیادی از باغاتی که در حال خشک شدن هستند را پیدا کنید.

 

حافظی با بیان اینکه براساس قانون شهرداری موظف است اگر باغی دارای مالک خصوصی است اما در آبیاری و تامین آب آن تعلل می‌کند وارد شده و نسبت به آبیاری آن باغ اقدام کند گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که شهرداری به وظیفه قانونی خود در راستای آبیاری باغات عمل نکرده و حاصل این اقدام نیز ایجاد قتلگاه درختانی است که ایستاده جان باخته‌اند و این تعلل قابل قبول نیست و شهرداری به جای تراکم‌فروشی و به جای آنکه منتظر باشد درختان خشک شده و قطعات آن را تفکیک کرده و به فروش برسانم، برای حفظ فضای سبز و صیانت از آن اقدامی موثر انجام دهد.

 

وی با بیان اینکه ساختمان‌های جنب این زمین نیز روزگاری باغ بودند گفت: پس از ساخت یکی از این ساختمان‌های بلندمرتبه آبیاری درختان متوقف شده و حالا شاهد تبدیل این باغ به زمینی بایر هستیم و مطمئن باشید اگر به داد این باغ نرسیم تا دو سال دیگر به جای این فضای سبز، شاهد آپارتمان‌های متعدد هستیم.

 

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه شهردار تهران درخصوص صیانت از باغات کارنامه خوبی ندارد، گفت: در حالی ده‌ها و صدها میلیارد تومان هزینه نصب بنرهایی تحت عنوان "آسمان آبی و زمین پاک" کرده‌اند که باید گفت زیرساخت ایجاد هوای پاک، صیانت از درختان و جلوگیری از قلع و قمع آنها است و باید بگویم با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود.

 

حافظی با بیان اینکه ممکن است که شهردار تهران نتواند وضعیت 600 کیلومتر مربع فضای پایتخت را رصد کند، گفت: با این حال شهرداران منطقه و ناحیه چه اقدام موثری در راستای جلوگیری از تخریب باغات انجام داده‌اند و این قابل قبول نیست و امیدواریم در دو سال باقیمانده از عمر مدیریت شهری کوتاهی چند سال اخیر را جبران کرده و کارنامه موفقی از خود به جای بگذارند.

 

وی با بیان اینکه نمی‌توان ثابت کرد که تخریب این باغ به صورت تعمدی صورت گرفته است یا خیر، ادامه داد: با این حال شهرداری از وظیفه قانونی خود مبنی بر آبیاری باغات تعلل کرده است. ضمن اینکه شورای شهر نیز فضای مناسبی برای رصد کردن ندارد، چراکه دسته‌بندی و رفتارهای سیاسی عملا نظارت را بی‌نتیجه می‌گذارد و وقتی شهردار از یک جناح سیاسی انتخاب می‌شود، افراد مجبور هستند از آن دفاع کنند و امیدواریم روزی برسد که در انتخابات شهرداران کشور، به دنبال انتخاب مدیر اجرایی قوی باشیم نه اینکه فرد انتخاب شده مربوط به یک جناح سیاسی باشد.

 

همچنین محمد حقانی رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز در جریان بازدید از این باغ سه هکتاری در منطقه ستارخان در جمع خبرنگاران گفت: براساس اعلام اهالی این محل تا چند سال قبل درختان این باغ باربر بودند اما پس از مدتی مورد تضعیف و بی‌توجهی و همچنین مورد هجوم آفات گیاهی قرار گرفتند.

 

وی با بیان اینکه این باغ حالا به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است، گفت: 95 درصد از درختان این باغ در سن 80 سالگی قرار داشتند که به طور کامل از بین رفته‌اند.

 

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه این زمین حالا به صورت بایر و بلااستفاده رها شده است، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات رخ داده در این باغ، این زمین مالکی نداشته باشد و وظیفه شهرداری است که از طریق محاکم قضایی این زمین بایر را تملک و به محلی برای ارائه خدمات مردمی تبدیل می کرد.

 

حقانی با انتقاد از وضعیت کنونی این باغ گفت: حالا این فضا به محلی برای تردد معتادان و تخلیه نخاله‌ها تبدیل شده است و با اینکه در خیابان معروفی در محله ستارخان واقع شده است، اما از لحاظ بصری وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده است.

پس از بازدید این دو عضو شورای شهر تهران مقرر شد که پرونده این باغ در صحن شورای شهر مطرح شود.

 

 

تخریب باغ در ستارخان

 

 

 

تخریب باغ در ستارخان

 

 

 

تخریب باغ در ستارخان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.