گروه اقتصادي-  محمد هرمزی - سخنگوی دولت درحالی  امسال را آخرین سال پرداخت یارانه  نقدی اعلام کرد  که کمتر از 9 ماه تاپایان سال فرصت باقی است. 

 9ماه فرصت تا پایان پرداخت قانونی «یارانه نقدی»

 اما دولت  سیاست حذف یارانه نقدی ثروتمندان را همچنان در دستور کار قرار داده است .

نوبخت با استناد به هدفمندی می‌گوید : پرداخت یارانه نقدی به مردم پنج سال پیش بینی شده است و امسال هم سال پایانی پرداخت یارانه نقدی است و ادامه این روند بستگی به این مسأله دارد که این موضوع در برنامه ششم ادامه پیدا می‌کند یا خیر و اینکه آیا مجلس بخواهد این برنامه ادامه یابد یا خیر.

اظهارات وی درحالی است که دولت درواریز یارانه نقدی طی دو ماه گذشته دچار مشکل شده، به طوری‌که قسمتی ازپرداخت یارانه  76 میلیون ایرانی را از خزانه برداشت کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، دولت با ورود به پنجمین سال هدفمندی از محل افزایش قیمتها در مجموع حدود 135 هزار میلیارد تومان درآمد داشته، اما تاکنون  180 هزار میلیارد تومان به حساب یارانه بگیران واریزکرده است، این کسری 45 هزار میلیاردی نشان می‌دهد، حتی سیاست حذف تدریجی یارانه بگیران ثروتمند نیز کمک چندانی به وضع موجود نخواهد کرد.

 با این حال سرنوشت یارانه 76 میلیون یارانه بگیر برای سال آینده درحالی حایز اهمیت است که هم اکنون دولت در تأمین یارانه ماهانه باکسری مواجه است و حذف 6 میلیون یارانه بگیر هم نمی تواند از بار سنگین پرداخت یارانه‌ها چندان بکاهد، بویژه  اینکه  بخش تولید هم همچنان در جایگاه  یک مدعی معتقد است، دولت طی دوماه گذشته یارانه این بخش را پرداخت نکرده است و احتمال دارد که این وضعیت تا آخر سال نیز تداوم یابد. 

دراین راستا دولت تا پایان سال تا مشخص شدن پرداخت یارانه نقدی در سالهای بعد سیاست حذف یارانه حداقل 6 میلیون یارانه بگیر را در دستور کار قرار داده است .

در این باره قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأیید حذف تدریجی 6 میلیون حقوق بگیر تا پایان سال می‌گوید: قطع یارانه‌ها امری خطیر و تکلیفی است که از سوی مجلس برعهده ما گذاشته شده است و براساس برآوردهای انجام شده یارانه 6 میلیون ثروتمند قطع می‌شود.

سیدابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگویی با ایسنا، آمار حذف شدگان از دریافت یارانه را در سال گذشته 50 هزار نفر ذکر کرد و از کاهش ثبت اعتراضها نسبت به حذف یارانه‌ها خبر داد و می‌افزاید: از حذف قبلی تنها 30 درصد اعتراض کردند و 70 درصد اعتراضی نداشتند که عدد خوبی است. وی همچنین درباره آخرین وضعیت سامانه ثبت اعتراض‌ به حذف یارانه‌ها نیز گفت: سامانه ثبت اعتراضها همچنان باز است و بسته نمی‌شود.

با این وصف، امسال در حالی آخرین سال پرداخت یارانه نقدی محسوب می‌شود که طبق قانون هدفمندی قیمت حاملهای انرژی (فراورده‌های نفتی نیز) باید تا پایان برنامه پنجم توسعه؛ یعنی امسال  به ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد که البته هم اکنون با قیمتهای فوب خلیج فارس فاصله دارد .

بنابراین باتوجه به پیامدهای قطع پرداخت یارانه 76 میلیون ایرانی از سال آینده از یک سو وافزایش نیافتن قیمتهای حاملهای انرژی، احتمالاً قانون هدفمندی از سوی دولت و مجلس تمدید خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
    0 0
    اولا پول یارانه از افزایش قیمت حاملهای انرژی تامین میشه. این همون حرفی بود که دولت قبل در آغاز اجرای هدفمندی گفته بود. دوما روحانی دروغ میگه اونا تو این فکرن که مجلس بعدی دستشون بیفته خون مردم بیچاره رو بخوره. بدترین دولتی بود که تاحالا تو این چندسال دیدم. اگه پول یارانه قطع بشه باید قیمتها به اولش برگرده والا مردم صداشون درمیان.
  • emirtahery IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    من یک کارگرم با حقوقی کمتر از 800 حال که خود آقایان که معلوم نیست چقدر حقوق دارن برای مخارج خانواده مشکلی دارن شایدم به خواطر نبود مشکلات حتی نمیداند کم آوردن مخارج برای گز ران زندگی چیه حتی من فکر میکنم ما با اشتباه میکنیم آنها آنقدر بدون مشکل مخارج زن و فرزندان هستند که درک نمی تواند بکنند این طور نمیشود ما باید کسی را مسئول قرار بدیم که الکی حرف درک کردن را نکند بلکه طعم کم آوردن و راه چاره پیدا نکردن را چشیده باشد بداند از گوشت و جنس مردم باشد نه سرمایدار و مایه دار و یا جیبهای گشاد نداشته باشد آدم باشد بخورد ولی بخوراند ببیند بفهمد کور نباشد کر نباشد انسان باشد ولی چنین کسی را نمیشود در بالا سر مان دید چون من واقعآ با این که پول زیادی نبود ولی با آن پول مقداری از قسط های خود را میدادم و یا با گرو گذاشتن کارت آن میتوانستم از مغازه ای نسیه کنم یعنی من از قشر ضعیفم و دارم کاملآ نابودی
  • یداله دهقانپور IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    نمیدانم چرا یارانه من را قطع کردن نه حقوق بگیر هستم و نه تحت پوشش بیمه یک سند اردی مدل 83 بنامم است حتما پولدارم و نمیدانستم خدا اجرتون بده
  • احسان IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
    0 0
    با سلام چه جور سر مردم کلاه می گذارند. خدا می داند. اولا کدام یارانه و با همین اسم غلط همه راد فریب دادند. دولت طبق قانون هدفمندی قیمت حامل های انرژی را گران کرد و از محل سود حاصل از این گرانی مقرر شد 50 درصدش در جامعه باز توزیع شود. این کجا اسمش یارانه است . دولت پول بر اثر گرانی می گیرد و آن را بین مردم توزیع می کند. دولت قبل معتقد بود شناخت افراد واجد شرایط ممکن نیست پس به همه می دهم. دولت حاضر که قفقط بنزین را 40 و نان را 150 درصد گران کرد مرتب ناله می کند که این یارانه پدر ما و اقتصاد کشور را در آورده. ثانیا چرا در بحث انصراف حتی نماینگان مجلس انصراف نمی دهند. چرا حقیقت موضوع بر ملا نمی شود. فقط این را بگویم با توجه به نوع مدییتی که در این 37 سال اعمال شده فاصله طبقاتی در ایران رتبه دوم جهانی را دارد و کمی که تلاش کنیم اول می شویم.