مرتضی روشنی: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: در سال گذشته بیش از 21 تن مواد مخدر در این استان کشف شده است.

 امسال 10 هزار نفر دیگر به تعداد معتادان پر خطر افزوده می شود

سردار بهمن امیری‌مقدم طی نشستی مطبوعاتی در آستانه پنجم تیرماه (26 ژوئن) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اعلام این خبر افزود: کشور ما به خاطر شرایط خاص و ویژه ای که دارد، این روز در قالب هفته مبارزه با مواد مخدر شناخته می شود.

وی با اشاره به شعار جهانی امسال با عنوان «بیایید با هم زندگی و جامعه و هویتمان را عاری از مواد مخدر بسازیم» ادامه داد: نیروی انتظامی در بحث مبارزه با مواد مخدر، در سه حوزه مقابله، درمان و پیشگیری فعالیت می‌کند، از این رو سال گذشته پلیس مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در بحث مقابله، موفق به دستگیری و متلاشی کردن 67 باند توزیع و کشف بیش از 21 تن مواد مخدر شد.

امیری‌مقدم با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه نخست کشوری را در بحث مبارزه با سوداگران مرگ دارد، ادامه داد: از ابتدای امسال تا پایان خردادماه گذشته 21 باند توزیع متلاشی و چهار تن انواع مواد مخدر از آنان کشف شده است.

* 135 هزار معتاد در خراسان رضوی

سردار امیری مقدم شمار معتادان خراسان رضوی را 135هزار نفر اعلام کرد و گفت: متاسفانه بین 85 تا 90 هزار نفر از معتادان در مشهد ساکن هستند.

وی با اشاره به همکاری شورای اسلامی و شهرداری مشهد در ایجاد ظرفیت بیشتر برای مراکز درمانی، اظهار داشت: هم اکنون دو مرکز درمانی برای آقایان و بانوان و همچنین سه مرکز خصوصی ویژه تحت نظر نیروی انتظامی با ظرفیت درمانی هزار و 200 نفر فعالیت می کنند و البته در کنار اینها مراکز خصوصی دیگری نیز هستند که در مجموع سه هزار و 500 معتاد را تحت درمان قرار داده اند.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت این سه هزار و 500 نفر معتادانی هستند که بین یک تا سه بار دستگیر و پیشتر نیز تحت درمان قرار گرفته اند، اما چون شرایط پس از درمان برای ورود این افراد به زندگی عادی مهیا نبوده، دوباره به اعتیاد بازگشته اند.

* اهمیت اشتغال معتادان پس از درمان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با مهم خواندن اشتغال در جلوگیری از بازگشت به اعتیاد، تصریح کرد: اگر خیرین و صاحبان مشاغل در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند و به افرادی که ترک اعتیاد کرده اند شغلی بدهند، شاهد کمرنگ شدن این بلای خانمانسوز خواهیم بود.

امیری مقدم گفت: پیش بینی می کنیم امسال 10هزار نفر به معتادان پرخطر یا افرادی که گرفتار مواد صنعتی توهم زا هستند افزوده شود.

وی به هزینه های درمانی معتادان نیز اشاره کرد و گفت: در مراکز تحت نظارت نیروی انتظامی هزینه هر شخص برای درمان ماهیانه 450هزار تومان و در مراکز خصوصی ماهیانه 600 هزار تومان است.

* اعزام مبلغان دینی برای آموزش و پیشگیری

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اعلام اینکه عمده نقاط توزیع موادمخدر در سطح مشهد و شهرستانها شناسایی شده است، گفت: با کمک آموزش و پرورش 800 مدرسه در مناطقی که بحثهای آلودگی و اعتیاد بالاست شناسایی و برنامه های آموزشی برای دانش آموزان و معلمان اجرا شده است تا سطح آگاهی افراد در خصوص جلوگیری از اعتیاد افزایش یابد.

امیری مقدم افزود: همچنین سازمان تبلیغات اسلامی علاوه بر اعزام مبلغان به نقاط گوناگون استان و آموزش مبارزه با مواد مخدر، 50 روحانی جوان و پرانگیزه را تحت آموزشهای لازم پزشکی و علمی قرار داده و آنان را به 50 نقطه پرخطر شهر مشهد اعزام کرده تا به اشخاص به روش چهره به چهره آموزشهای لازم را در بحث پیشگیری ارایه بدهند.

* برگزاری آموزشهای بین المللی برای همسایگان

وی همچنین به نقش برجسته بین المللی ایران در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: مردادماه امسال، کلاسهای آموزشی برای کشورهای همسایه و مهاجران مقیم ایران در مشهد برگزار می شود. البته سازمان ملل نیز در این زمینه کمکهای خوبی انجام می دهد، ضمن اینکه نقطه تمرکز مبارزه با مواد از مشهد به سطح استان منتقل شده است.

* افتتاح 4 کلانتری در حاشیه شهر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از افتتاح چهار کلانتری ویژه تا پایان ماه مبارک رمضان در حاشیه شهر مشهد خبرداد و گفت: حاشیه شهر مشهد نیز یکی از مراکز عمده توزیع مواد مخدر است که با افتتاح این کلانتری ها، حاشیه امنیت مردم بیشتر خواهد شد. در همین حال باید گفت ، از ابتدای امسال تاکنون 553 منزل توزیع‌کنندگان مواد مخدر  شناسایی و مجرمان به مراجع قضایی سپرده شده اند.

امیری مقدم ادامه داد: سال گذشته به طور میانگین روزانه 65 تا 70 نفر توزیع کننده مــواد مخدر در سطح استان دستگیر شده اند که البته بنا به شرایط موجود برخی از آنان پس از مدتی آزاد شده‌اند، اما پلیس مبارزه با مواد مخدر، اگر مجرمی 100 بار هم سابقه داشته باشد، باز هم او را دستگیر خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه در روز شنبه ششم تیرماه 56 تن موادمخدر آتش زده خواهد شد، گفت: این مواد از استانهای خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به دست آمده است، ضمن اینکه در این روز از خانواده های شهدا، جانبازان و فعالان مبارزه با مواد مخدر قدردانی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.