قدس آنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ، دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد را فرصت بی بدیل برای طراحی مدل نمایشگاهی در آستانه ی معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 مطرح کرد.

مشهد پیشتاز در فعالیت های قرآنی کشور/اختصاص یک سوم بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی به این نمایشگاه

به گزارش قدس آنلاین سید سعید سرابی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه پیرامون چگونگی برگزاری دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد ضمن اشاره به اختصاص یک سوم بودجه این اداره کل برای نمایشگاه قرآن که شنبه هفته آینده (6 تیر) در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار می شود، مشهد را پیشتاز در فعالیت های قرآنی کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی  فعالیت ستاد این نمایشگاه را از دی ماه سال قبل آغاز کرد.

وی بیان داشت: این نمایشگاه که با دبیری معاون قرآن و عترت این اداره کل فعالیت خود را شروع کرده است دارای کمیته های متنوعی است و از ویژگی های خاصی نسبت به سال گذشته برخوردار است.

 او با ابراز خرسندی از همراهی و همکاری دستگاه های مختلف خراسان رضوی همراه با شورای توسعه قرآن این استان، برگزاری این نمایشگاه را مدیون تلاش های همه سازمان ها دانست و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی از همه دستگاه های این استان رتبه اول در همایش تقدیر از دستگاه های دولتی و فرهنگی استان های مختلف، که به تازگی برگزار شد، را کسب کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی البته هماهنگی دستگاه های مختلف این استان را در برگزاری غرفه های مختلف  مورد تاکید قرار داده و افزود : هر کدام از غرفه ها بسته به نوع موضوع خود توسط یکی از ارگان ها هدایت می شوند که می توان غرفه کودک و نوجوان را با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش به عهده آموزش و پرورش، دانشگاه توسط جهاد دانشگاهی و ... به عنوان بخش کوچکی از این همکاری عنوان کرد.

سرابی البته زمان آغاز برگزاری نمایشگاه سال جاری را برخلاف سال های گذشته، هغته دوم ماه مبارک رمضان اعلام  و بیان داشت: اگرچه این نمایشگاه 9 روزه است اما می تواند پاسخگوی نیاز جامعه قرآنی و مخاطبان باشد و علاوه بر آن حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به عنوان تنها نمایشگاه قرآنی استانی همراه با مقام عالی وزارت، خود نشان از جایگاه و اهمیت بالای این نمایشگاه در سطح ملی دارد.

البته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به جنبه های مثبت این نمایشگاه نیز بسنده نکرد و با کمال جدیت به نقاظ ضعف نمایشگاه های سال گذشته نیز اشاره و اظهار کرد: اگرچه در سال های گذشته یکی از نقاط ضعف این نمایشگاه پراکندگی موضوعات قرآنی بود که باعث نبود دسترسی راحت تر مردم به موارد مورد نیاز آنها می شد اما ما در سال جاری این مشکل را رفع کردیم و با طراحی بخش های مختلف به صورت متمرکز تلاش کردیم تا مردم در سال جاری به خواسته های خود برسند.

او که بخش هنری را با همکاری معاون هنری سینمایی این اداره کل معرفی کرده بود با ابراز خرسندی از توجه به ظرافت های هنری در این بخش تاکید کرد: در دهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد، هنرهای تجسمی قرآنی مانند خوشنویسی، هنرهای نمایشی مانند تئاتر عروسکی و خیابانی و عکس، صنایع دستی، هنرهای آوایی و موسیقی مانند سحرخوانی و مناجات نامه و ... قرار گرفته است تا برای علاقمندان براحتی قابل استفاده و دسترس باشد.

16 کشور آفریقایی و 11 کشور آسیایی در غرفه های بخش بین الملل

البته معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست، برگزاری این نمایشگاه را به عنوان یک مطالبه مردمی قابل اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: با وجود این که ما از مردم هیچ گونه طرحی نخواستیم اما تاکنون 15 مدل طراحی این نمایشگاه به دبیرخانه رسیده است و این موضوع میزان علاقه مشهدی را نشان می دهد.

حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب همچنین به 16 کشور آفریقایی و 11 کشور آسیایی که به همت جامعة المصطفی در بخش بین الملل غرفه دارند نیز اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این نمایشگاه معرفی معارف قرآنی و سیره اهل بیت (ع) شیوه نمایشگاهی است و این هدف، آن را با سایر نمایشگاه متفاوت می کند.

او به 700 غرفه در نمایشگاه نیز اشاره و بیان کرد: غرفه هایی که اقدام به فروش محصولات خود می کنند هزینه ای را می پردازند اما به طور کلی هم غرفه ها و هم بازدید از نمایشگاه به صورت رایگان برای مردم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.