۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 291861

اگر همین امروز اعلام کنند خشکسالی است، یاد روزهایی می افتیم که چگونه آب در کوچه و خیابانها جاری بود و همان قطرات، امروز می توانست کام تشنه ای را سیراب و گرهی کور را باز کند. فردای نیامده ( که خیلی با آن فاصله نداریم) را کمی زودتر تصور کنیم.

ایست! دیگر آب نیست!

دست در دست هم فاجعه آفریدیم!/ بی مهری ها به بحران کم آبی همچنان ادامه دارد

حرکت پرتلاش همچنان ادامه دارد. حرکتی که گاهی بوی مسابقه به خود گرفته است. مسابقه‌ای برای خشکاندن ریشه درختان و سدهای شهری. مصرف آب باقدرت تمام در کشور ادامه دارد و برنده این مسابقه غول بزرگی به نام خشک‌سالی است.

در ايران نه مردم بحران كم آبي را جدي گرفته‌اند و نه مسوولان. كم كاري و بي‌برنامگي و عدم توجه كارشناسي به اين مقوله باعث شده تا طي سه دهه گذشته وضعيتي براي ايران رقم بخورد كه امروز ما را با بحراني وحشتناك مواجه كند.

تیزرهای تبلیغاتی، بنرهای شهری، تابلو ها و بیلبوردهایی که هر روز در شهر تبلیغ می کنند که در مصرف آب صرفه جویی شود. قطره هایی که برای جمع شدنش زحمت ها کشیده شده و به سختی به لوله های شهری منتقل می شود. اما دیری نمی پاید که رد پای آن را باید برسطح کوچه و خیابان ها، ماشین ها، حیات منازل، فرش ها و لوازم منزل و .. جستجوکرد.

شاید این همه اصرار کار را به جایی رسانده که دیگر همه احساس می کنند اگر از قافله مصرف عقب بمانند سرشان کلاه رفته است. در هر حال کار به جایی رسیده که دیگر دارد دیر می شود. گویا دیگر آینده نگری برایمان معنایی ندارد و شاید تنها یک راه برای حل این معضل باقی می ماند و آن جیره بندی قبل از خشکسالی است تا شاید کمی درک بهتری از عمق فاجعه داشته باشیم. فاجعه ای که زنگ خطر آن را اگر اهل شنیدنش باشیم از پشت دروازه های شهر می توان شنید.

عمق این فاجعه در شهرهای پر جمعیت و خصوصاً تهران بیش از سایر شهرهای دیگر است. بر اساس آمار هر ایرانی در روز 100 لیتر بیشتر از میانگین جهانی آب مصرف می کند. با احتساب جمعیت 77 میلیونی، روزانه 770 میلیون لیتر مصرف بیشتر و در ماه 231 میلیارد لیتر مصرف بیشتر رقم می خورد!
اگر همین امروز اعلام کنند خشکسالی است، یاد روزهایی می افتیم که چگونه آب در کوچه و خیابانها جاری بود و همان قطرات، امروز می توانست کام تشنه ای را سیراب و گرهی کور را باز کند. فردای نیامده ( که خیلی با آن فاصله نداریم) را کمی زودتر تصور کنیم. در عین حال راه حل دیگری هم باقی می ماند و آن مسابقه مصرف در آب است. مسابقه ای که جایزه آن خشکسالی است که به تمام مردم اهدا خواهد شد!

مدیر دفتر مطالعات مدیریت منابع آب ایران رضا راعی عزآبادی با اعلام اینکه 17 استان کشور با تنش آبی مواجه هستند و 4 استان بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند گفت: 10 استان شامل ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کرمان، کرمانشاه، یزد و کهگیلویه و بویراحمد با تنش شدید آبی مواجه هستند.این هشدار مدیر دفتر مطالعات منابع آب کشورمان در حالی اعلام شد که میزان آب ذخیره شده در پشت سدها تا پایان بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از 1/3میلیارد متر مکعب کاهش یافته و در آستانه تابستان، تنها 54 درصد حجم ایجاد شده سدهای کشور از آب پر شده است.

در چنين شرايطي، آماري اينچنيني، چندان عجيب و دور از ذهن نيست. بحراني كه براي عبور از آن نيازمند همكاري مشترك دولت، مجلس و مردم هستيم. اما قبل از آن بايد "بپذيريم" كه با بحران مواجهيم. تا به اين باور نرسيم، بحران كم‌آبي ايران هيچگاه حل نخواهد شد.

بحران کم آبی در ایران خیلی جدی تر از آنست که فکرش را می کنید

بخاطر خودتان، بخاطر فرزندانتان و برای از بین نرفتن ایرانمان بیایید صرفه جویی در مصرف آب را از منازلمان شروع کنیم. شاید قدم هرچند کوچکی برداشته باشیم:

روشهای مصرف بهینه آب در خانه

1- با هر دقیقه دوش گرفتن بین 20 الی 40 لیتر آب مصرف می شود. بنابراین بهتر است زمان مورد نیاز برای دوش گرفتن را کاهش دهیم و استفاده از وان نیز ضروری نمی باشد.

2- می توانیم با استفاده از یک لیوان آب ، دندان های خود را مسواک بزنیم و هنگام مسواک زدن جریان آب را قطع کنیم.

3- هنگام وضو گرفتن شیر آب را بدون استفاده باز نگذاریم.

4- مواظب خرابی سیفون توالت ها باشیم چون در صورت خرابی حدود 150 لیتر در شبانه روز آب هدر می رود.

5- چکه کردن و نشت آب از شیر و لوله ها موجب هدر رفتن مقدار زیادی آب در هر 24 ساعت می شود. پس همواره شیرها را بررسی کرده و در صورت خرابی در مورد رفع این مشکل و تعویض واشر آن ها اقدام نماییم.

6- هنگام شستن میوه و سبزی راه خروجی ظرفشویی را ببندیم ، و آن را تا نیمه پر از آب کنیم . سپس سبزی و میوه را در آن بخیسانیم و ضد عفونی کنیم و در پایان سبزی ها را با دوش مخصوص آب کشی کنیم.

7- ماشین لباسشویی را با حداکثر ظرفیت مورد استفاده قرار دهیم ، هنگامی از آن استفاده کنیم که لباس به اندازه کافی جمع شده باشد و در نتیجه ماشین با ظرفیت کامل کار کند. (بطور کلی در استفاده از ماشین ظرفشویی و لباسشویی مصرف آب به شدت کاهش می یابد، پس سعی کنید تا حد امکان از شستشوی دستی اجتناب نمایید)

8- چند بطری آب آشامیدنی در یخچال بگذاریم تا ناچار نشویم شیر آب را برای خنک شدن باز بگذاریم و مقادیر قابل توجهی آب را هدر دهیم. استفاده از یخ نیز مفید خواهد بود.

9- باغچه را تنها در ساعات خنک روز آبیاری کنیم. این کار از رشد گیاهان انگلی جلوگیری کرده و تبخیر آب را به حداقل می رساند.

10- گذرگاه و پله ها را با جارو پاکیزه نگه داریم ، اگر این کار با شیلنگ انجام دهیم ، مقدار زیادی آب به هدر خواهد رفت. (شعار جالبی که روی یکی از بیلبوردهای تهران دیدم : آب مایه حیات است ، نه جاروی حیاط!!!)

11- برای شستن اتومبیل از چند سطل آب به جای شیلنگ استفاده کنیم.

12- کولر آبی را بازدید کنیم و در صورت اتلاف آب شیرهای شناور بادوام و محکم به کار ببریم.

13- معمولا کودکان بازی با آب را دوست دارند و مقدار زیادی آب را هدر می دهند. بنابراین توصیه می شود مواظب کودکان خود باشیم.

14- در فصل تابستان و بخصوص در گرمترین ساعات روز که مصرف آب بیشترین حد خود را دارد ، سعی کنید مصارف غیر ضروری را کاهش دهید تا آب به همه تعلق گیرد و فشار آن کاسته نشود و یا قطع نگردد.

15- با استفاده از یک آجر و یا بطری ، ظرفیت سیفون و یا فلاش تانک توالت را کاهش دهیم.

16- در مواردی که امکان پذیر است از وسایل کاهش دهنده مصرف نظیر شیرهای قطع و وصل ، سر شیرهای پودر کننده و شیرهای فشارشکن استفاده نماییم.

17- آب را دور نریزید مگر اینکه مطمئن شوید دیگر نمی توان آن را مصرف نمود.

 

پس از همین امروز به فکر صرفه جویی در مصرف آب تصفیه شده باشیم و در پایان هر روز از خود بپرسیم که امروز چقدر صرفه جویی کرده ایم؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.