قدس آنلاین: رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان گفت: در کنار عوامل سیاسی، فرهنگی و صنعتی، آنچه در راس قرار دارد، بحث ایجاد امنیت در جامعه است؛ چرا که مهم ترین وظیفه نیروهای مسلح کشور، ایجاد امنیت و حفظ آن است.

ایجاد امنیت در جامعه در راس امور است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، ابراهیم مهرانفر در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه، با بیان اینکه یکی از نهادهایی که وظیفه سلامت نیروها را بر عهده دارد، سازمان قضایی نیروهای مسلح است، خاطرنشان کرد: نظامیان شامل کارکنان ستاد نیروهای مسلح، کارکنان ارتش و سازمان های وابسته، سپاه انقلاب اسلامی و سازمان های وابسته، اعضای بسیج و همچنین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با اشاره به اینکه کارکنان وظیفه تا پایان خدمت کسانی هستند که موقتا" در خدمت نیروهای مسلح اند، افزود: جرایم نظامی و انتظامی کارکنان مذکور که در سازمان های دیگر خدمت می کنند، در دادگاه نظامی بررسی می شود؛ لذا رهایی از خدمت مانع رسیدگی به جُرم زمان اشتغال نمی شود.

مهرانفر تصریح کرد: ماموریت های سازمان قضایی مواردی همچون کشف جرم، محاکمه و صدور حکم و مجازات و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرایم است.

وی اضافه کرد: در تحقق اهداف، آرمان هایی مانند تحقق عدالت کیفری، را دنبال می کنیم که در این راستا پشتیبانی از حقوق افراد در جامعه و دفاع از امنیت مردم و جامعه، عدالت خواهی، قانون مداری، حفظ شأن نیروهای مسلح و مبانی نظم فرماندهی و همچنین حفظ اسرار نیروهای مسلح و تکریم ارباب رجوع نیز به عنوان یک آرمان محسوب می شوند.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به اصل 156 قانون اساسی، یکی از وظایف اساسی سازمان قضایی، پیشگیری از وقوع جرم است و در این سازمان از سال 76 به صورت عملی و علمی، چهار برنامه پنج ساله تدوین و عملیاتی شده است.

مهرانفر افزود: آسیب شناسی، آسیب زدایی، آینده پژوهی با بررسی راهکارهای عملیاتی موثر جهت پیشگیری از جرایم و بررسی موانع عملیاتی نشدن برخی راهکارهای تولید شده از جمله چهار برنامه مذکور تدوین شده می باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 700 راهکار عملیاتی اعمال و برای اجرا به سازمان نیروهای مسلح ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: در سال 94، بررسی زمینه های نوین فرار از خدمت با رویکردی جدید بررسی و لحاظ شده است.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان با بیان اینکه نقش و تاثیر رویه های اداری و قضایی بر جرم فرار از خدمت می تواند عامل فرار از خدمت باشد، ابراز کرد: به بررسی و تحلیل علل و عوامل زمینه های جرم فرار از خدمت پرداخته ایم که از عواملی همچون محیطی، مدیریتی، فردی، درون سازمانی و برون سازمانی نشات می گیرد.

مهرانفر ضمن اشاره به اینکه فرار از خدمت بیشترین جرم اتفاق افتاده در سال گذشته است، خاطرنشان کرد: طبق ماده 59 و 60 قانون، اگر یک نظامی بیش از 15 روز متوالی و بدون داشتن عذر موجه غیبت داشته باشد و خدمت نکند، به عنوان فرار از خدمت و یک جرم محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه بحث آموزش یکی از اولویت های سازمان نیروهای مسلح است، تصریح کرد: هرچقدر به سمت آموزش و آگاه سازی بیشتر مردم به پیش رویم، شاهد پرونده کمتری خواهیم بود.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان اظهار کرد: در سال 93، 120 هزار و 940 نفر ساعت آموزش داشته ایم که نسبت به سال قبل از آن با افزایش 7/9 درصدی آموزش روبرو بوده ایم و همچنین 762 دوره آموزش در 187 یگان در سال گذشته برگزار کرده ایم و در سه ماهه اول سال 94 این آموزش ها را به میزان سال قبل ادامه داده ایم که تاکنون به تعداد 26 هزار و 500 نفر در ساعت می رسد.

مهرانفر با بیان اینکه ناآگاهی نسبت به قانون، پدیده ای است که در کل جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات نیروهای نظامی و دلایل اصلی ارتکاب جرم، جهل به قانون است؛ لذا تمام تلاش سازمان قضایی، حضور یگان ها جهت آگاه سازی در اقصی نقاط استان اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده های زندانی دار و غیر زندانی از وظایف سازمان قضایی است، تصریح کرد: رسیدگی به پرونده های فرار از خدمت کمتر از 2 روز به طول می انجامد و جرایم مالی حداکثر در 15 روز رسیدگی می شود.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان اضافه کرد: همچنین پرونده های مربوط به جرایم خاص نظامی مانند لغو دستور در کمتر از 5 روز و فرار از زندان طی 2 روز بررسی می شود.

مهرانفر ابراز کرد: در سال 93 اقدامات زیادی همچون تشکیل کارگروه " نقش بسیج در کارآمدی و سلامت دستگاه قضایی "، کاهش اطاله دادرسی، الکترونیکی شدن رسیدگی ها، تعامل بیشتر با فرماندهان نیروهای مسلح، نظارت و سرکشی و افتتاح ساختمان جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح در 20 بهمن ماه 93 در مساحتی حدود 6 هزار متر مربع و هزینه ای بالغ بر 7 میلیارد تومان در سطح استان صورت گرفته است.

مهرانفر با بیان اینکه حکم پرونده موضوع شرق اصفهان قرار است به زودی توسط آیت الله محسنی اژه ای اجرا شود، گفت: پرونده مذکور 128 نفر شاکی دارد و 6 میلیارد و 700 میلیون تومان دیه صادر شد که 1.5 میلیارد تومان از این خسارت به حساب سازمان قضایی واریز شده است.
وی افزود: در رابطه با انفجار در پارک سپاهان‌شهر، این پرونده با دقت و سرعت در حال بررسی است و بازپرس پرونده در حال انجام تحقیقات تخصصی است؛ لذا در روزهای آینده نتیجه این پرونده اعلام خواهد شد و آنچه مهم تلقی می شود، نبود جرایم سازمان یافته و باندی در استان اصفهان است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر چک لیستی داریم که تمام موارد بر اساس رای برتر در آن گنجانده می شود و توسط برنامه ای که در سیستم لحاظ شده است، در حالی که متهم و جرم آن مشخص باشد، به سرعت به پرونده های مربوطه رسیدگی می شود.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی دامنه جرایم مالی مثل سرقت، خیانت در امانت و رشوه، می توان گفت که علت اصلی و عمده ارتکاب جرم در نیروهای مسلح، ناآگاهی از قوانین است.

مهرانفر یادآور شد: در سال 93 نسبت به سال 92، به میزان 2/5 درصد کاهش ورودی پرونده داشته ایم و در سه ماهه اول سال 94 نسبت به مشابه سال قبل، با کاهش 7/5 درصدی پرونده مواجه بوده ایم.

وی با بیان اینکه اکثر کارهای سازمان قضایی نیروهای مسلح استان سیستماتیک است، تصریح کرد: سازمان مذکور در استان اصفهان در سال 93 موفق به کسب رتبه اول بین استان های کشور از لحاظ میزان عملکرد سالیانه در بررسی ها شد.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار جرایم نیروهای مسلح نسبت به سایر اقشار جامعه بسیار کم است، در 3 ماهه اول امسال در مقایسه با مشابه سال قبل، 118 درصد کاهش زندانی داشته ایم و این در حالی است که آمار تکرار جرم در نیروهای مسلح بسیار کم می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.