قدس آنلاین: استاندار اصفهان گفت: نرخ ابتلاي بانوان به مواد مخدر در اصفهان نسبت به متوسط كشور بالاتر و بسيار نگران كننده است كه در اين راستا كميته ي پيشگيري از اعتياد بانوان با مسئوليت مدير كل بانوان و خانواده ي استانداري تشكيل و به فعاليت مي پردازد.

كشف ۴۰ تن مواد مخدر و روانگردان / آمار رشد ابتلاء بانوان به مواد مخدر نگران كننده است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، رسول زرگرپور در نشست خبري با اصحاب رسانه ي استان كه به مناسبت ۵ تيرماه روز جهاني مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، مواد مخدر را بعنوان يك بلاي خانمان سوز براي خانواده ها، آسيب اجتماعي بزرگ براي جامعه، تجارت كثيف و پر سود براي قاچاقچيان و يك معضل امنيتي و اجتماعي براي دولت برشمرد.
استاندار اصفهان افزود: در سطح بين المللي مواد مخدر در كنار سه پديده ي فقر و رشد نامتوازن جمعيت، نابودي محيط زيست و تهديدات نظامي به عنوان پديده ي شوم چهارم تلقي مي شود.
زرگرپور به آمار سازمان ملل در خصوص مواد مخدر اشاره كرد و اظهارداشت: در سطح بين الملل مواد مخدر يك تجارت كثيف با سود ۶۰۰ ميليارد دلاري و چرخش مالي ۴ هزار و ۵۰۰ ميلياردي مي باشد و ۱۰ ميليون نفر به عنوان كارگزار يا قاچاقچي حرفه اي مواد مخدر فعاليت مي كنند و ۲۵۰ ميليون نفر حداقل يكبار از مواد مخدر استفاده كرده اند.
زرگرپور افغانستان را اصلي ترين توليد كننده ي مواد مخدر عنوان كرد و افزود: ايران مرزي در حدود ۱۰۰۰ كيلومتر مربع با افغانستان دارد و بر اساس آمار رسمي توليد مواد مخدر در اين كشور به ۶۴۰۰ تن در سال مي رسد.
استاندار اصفهان ايران را كريدور اصلي اتصال اين مواد از محل توليد افغانستان به محل اصلي مصرف آن در اروپا عنوان كرد و يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران بنا بر مسئوليت انساني و اسلامي، خود را در معرض برخورد با اين تجارت كثيف قرار داده است كه نتيجه ي برخورد با اين پديده ي شوم ۳۷۰۰ شهيد و ده ها هزار مجروح بوده است.
زرگرپور گفت: سالانه ۵۰۰ تا ۵۵۰ تن مواد مخدر مختلف كشف شده و تنها در سال گذشته ۲۷۰ هزار نفر قاچاقچي دستگير شده اند.
استاندار اصفهان به رسوب اين مواد در كشور اشاره كرد و افزود: بر اساس آمار يك ميليون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در كشور وجود دارد كه با احتساب خانواده هاي آن ها حدود ۵/۵ ميليون نفر درگير اين پديده ي شوم هستند و روزانه ۸ نفر به خاطر سوء مصرف مواد مخدر در كشور جان خودرا از دست مي دهند.
وي با بيان اينكه آمار ميزان مبتلايان به مواد مخدر در استان اصفهان پايين تر از متوسط كشور است، اظهارداشت: نرخ ابتلا به مواد مخدر در استان اصفهان ۹/۱ درصد است ولي با توجه به شرايط فرهنگي و مذهبي استان اصفهان اين آمار نيز قابل قبول نخواهد بود.
استاندار اصفهان شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر را عهده دار مبارزه با اين پديده ي شوم برشمرد و افزود: شوراي مبارزه با مواد مخدر استان در بين ارزيابي وزارت كشور جزء سه استان حائز رتبه ي برتر كشور در امر مبارزه با مواد مخدر شد و با جديت فعاليت هاي خود را به پيش خواهد برد.
زرگرپور با بيان اينكه در طول سال هاي گذشته رويكرد مبارزه ي جدي با عرضه ي موادمخدر در دستور كار شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر بوده است، افزود: دولت تدبير و اميد با تغيير رويكرد، رويكرد اجتماعي كردن امر مبارزه با مواد مخدر را به جاي مقابله ي صرف با عرضه مبناي كار قرار داده است و دولت اولويت اقدامات را بر پيشگيري و درمان و سپس مقابله با عرضه قرار داده است.
رسول زرگرپور به تشكيل ۵ كميته ي تخصصي در شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر اشاره كرد و تشريح كرد: كميته ي درمان و حمايت اجتماعي با مسئوليت رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، كميته ي مقابله با عرضه به رياست فرماندهي نيروي انتظامي اصفهان، كميته ي فرهنگي و پيشگيري به رياست مدير كل بهزيستي استان، كميته ي توسعه ي مشاركت هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد با مسئوليت معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استانداري و كميته ي حقوق و قضا تشكيل شده و برنامه ريزي ها و سياستگذاري ها در اين كميته ها مطرح و در شورا به تصويب خواهد رسيد.
استاندار اصفهان افزود: با توجه به رويكرد جديد دولت ۳ زير كميته ي جديد از جمله ي كميته ي پيشگيري از اعتياد دانش آموزي با مسئوليت مديركل آموزش و پرورش استان، كميته ي پيشگيري از اعتياد بانوان با مسئوليت مدير كل بانوان و خانواده ي استانداري و كميته ي پيشگيري از اعتياد در واحدهاي صنعتي و توليدي به رياست مدير كل تعاون، كار ورفاه اجتماعي نيز با توجه به نگراني هاي موجود در اين بخش ها تشكيل شده است.
مدير ارشد استان با بيان اينكه نرخ ابتلاي بانوان به مواد مخدر در اصفهان نسبت به متوسط كشور بالاتر و بسيار نگران كننده است، اظهارداشت: ۱۰ درصد معتادان را زنان تشكيل داده اند و نرخ رشد ابتلاي زنان در كشور ۲ برابر مردان است كه اين آمار در استان اصفهان بالاتر مي باشد.
وي به تشكيل مجمع خيرين مبارزه با مواد مخدر با عنوان خيريه ي امام حسن عسگري(ع) اشاره كرد و افزود: تشكيل اين خيريه در راستاي اجتماعي كردم امر مبارزه با مواد مخدر مي تواند تاثيرگذار باشد.
زرگرپور در ادامه به موضوع كمپ هاي ترك اعتياد اشاره كرد و افزود: حدود ۱۰۰ كمپ ترك اعتياد در استان اصفهان وجود دارد كه حدود ۶۰ باب از اين كمپ ها داراي مجوزهاي معتبر نبودند و بر اساس استانداردها و ساختارهاي مناسب، عملكردهاي قابل قبولي نداشتند.
وي با بيان اينكه در طول يكسال گذشته اين كمپ ها مورد ارزيابي قرار گرفتند و ساماندهي شده اند، تصريح كرد: از اين ۶۰ كمپ حدود ۵۴ كمپ مجوزهاي لازمه را كسب كردند و ۶ كمپ ديگر نيز غير مجاز شناخته كه تعطيل شدند.
استاندار اصفهان با بيان اينكه حدود ۲۰ درصد از بهبوديافتگان اعتياد مجدداً به سمت مواد مخدر كشيده نمي شوند، گفت:‌ يكي از موارد بازگشت مجدد اين افراد به اعتياد عدم اشتغال مي باشد و در اين زمينه پيش بيني شده است كه تسهيلات ۵ تا ۱۵ ميليون توماني با نرخ سود ۴ درصد براي ايجاد اشتغال در اختيار اين افراد قرار گيرد كه تاكنون ۱۳۵۰ فقره از اين تسهيلات در اختيار بهبوديافتگان قرار گرفته است.
زرگرپور در ادامه افزود: در استان اصفهان ۵۳۶ مركز درمان آسيب هاي اعتياد فعاليت مي كنند كه حدود ۱۰ درصد مراكز كشور است و اين آمار نشان مي دهد كه استان اصفهان در زمينه ي درمان آسيب هاي اعتياد به صورت جدي ورود يافته است.
وي به كاهش ۴۰ درصدي متوفيان مواد مخدر در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ اشاره كرد و افزود: اين امر به مجموعه اقداماتي كه در حوزه ي درمان و حمايت هاي اجتماعي انجام شده است مربوط مي شود.
رسول زرگرپور به مركز ماده ي ۱۶ قلعه شور اشاره كرد و افزود: در سال ۹۳؛ ۹۶۴ نفر در اين مركز بستري و ۵۲ هزار نفر روز نگهداري شدند كه با رشد ۵۲ درصد مواجه شده است.
وي به عملكرد استان در حوزه ي مقابله با مواد مخدر اشاره كرد و افزود: از ۵ تيرماه ۹۳ تا ۵ تير ماه ۹۴،۰ ۴ تن مواد مخدر و روانگردان كشف شده كه ۱۰تن اين مواد مخدر مربوط به ابتداي سال تاكنون بوده است و ۲۴ هزار قاچاقچي، حمل كننده و معتاد دستگير شده اند كه ۵/۲ درصد از اين دستگيرشدگان را بانوان تشكيل مي دهند.
استاندار اصفهان در پايان گفت: مبارزه با مواد مخدر هم مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب بوده و هم دولت برنامه هاي خوبي را در اين راستا دارد و با توجه به رويكرد اجتماعي دولت ؛ امر مبارزه با مواد مخدر در بين دانش‌آموزان و دانشجويان، زنان و كاركنان كارخانجات و واحدهاي توليدي گسترش داده شده و تاكنون نتايج خوبي دراين زمينه به دست آمده است.
گفتني است همزمان با هفته ي مبارزه با مواد مخدر در مراسمي با حضور استاندار اصفهان، ۶ تن مواد مخدر امحاء گرديد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.