خسروجردی با اشاره به کاهش صادرات مازوت و LPG گفت: با لغو تحریم ها شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی فرآورده های نفتی بخصوص پتروشیمی خواهیم بود.

کاهش صادرات مازوت و LPG/افزایش ۱۵ درصدی صادرات با لغو تحریم‌ها

حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با  ایلنا با اشاره به وضعیت مطلوب صادرات فرآورده های نفتی غیر مازوت و گاز LPG گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و گرم شدن هوا تقاضا برای این دو محصول کاهش یافته، ضمن اینکه کاهش قیمت نفت نیز میزان خرید مازوت را کاهش داده است.

وی تصریح کرد: زمانی که قیمت نفت بالا بود برخی کشورها مازوت را خریده و با نفت خام مخلوط کرده و به مصرف می رساندند اما در حال حاضر که قیمت نفت پایین آمده انگیزه ای برای این کار وجود ندارد.

خسروجردی قیمت حال حاضر مازوت را 300 دلار در هر تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت مازوت به نسبت قیمت نفت پایین آمده ولی از حد متعارف کمتر نشده است.

وی در خصوص دلیل کاهش صادرات LPG  نیز گفت: یکی از دلایل کاهش این محصول نیز فصل گرماست و علاوه بر آن کشتی های حمل دچار محدودیتند زیرا برخی کشتی های خارجی به مرز ایران نمی آیند و تعداد کشتی های ایرانی نیز محدود است و بعضی از مشتریان هم کشتی ندارند لذا میزان صادرات کاهش می یابد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد:LPG  ایران در حال حاضر به کشورهای هند پاکستان چین افریقا امارات صادر می شود.

وی در خصوص تاثیر توافق با 1+5 و لغو تحریم ها بر صادرات فرآورده های نفتی اظهار داشت: اگر توافق شود کار سهل تر می شود و امکان صادرات بیشتر هست و امکان صدور LC   در داخل کشور نیز فراهم می شود.

خسروجردی یادآور شد: با لغو تحریم ها بعضی بازرارها مثل اروپا بروی کشور ما باز می شود و به این ترتیب میزان صادرات محصولات پتروشیمی 10 تا 15 درصد افزایش می یابد ضمن اینکه برخی شرکتهای بزرگ مثل امریکاییها می توانند در پروژه های کشور حضور یابند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.