قدس انلاین – سعید کوشافر: امروز اعلام شد که قیمت لبنیات ۱۰درصد افزایش یافت ، این درحالی است که معاون اول دولت اعلام کرده بود هیچ افزایش قیمتی بدون هماهنگی انجام نمیشود .

دولت کارخانه ها را مجبور به گرانفروشی شیر و پنیرکرد/ وقتی برای حمایت از دامدار ازجیب مردم هزینه میشود/ دولت یارانه شیرنمیدهد پس مردم باید لبنیات گران بخورند

اما به نظر میرسد که دولت طی روزهای بعد از خرداد ماه ناگهان تصمیماتش به گونه ای متفاوت رقم خورد و افزایش قیمتها را دردستور کار قرار داد ,این موضوع از گاز و برق شروع شد وبه بنزین رسید و اکنون دیگر به هیچ درخواست افزایش قیمتی جواب منفی نمیدهدو لبنیات نیز قطعا اخرین مورد از این فهرست نخواهد بود. این درحالی است که این فهرست افزایش قیمتهای رسمی است و گرانی پیش از این وبدون اجازه از دولت به خانه های مردم وارد شده بود .

***ماجرای افزایش قیمت لبنیات

اما ماجرای افزایش قیمت لبنیات از انجا شروع شد که سال گذشته دولت برای حمایت از دامداران قیمت خرید شیر خام را به 1440تومان افزایش داد و این درحالی بود که کارخانجات و صنایع حاضر به پذیرش این قیمت نشدند ودرنهایت نیز برغم تاکیدات دولت تنها مقدار محدودی رابا یارانه به نرخ خریدندو درسایرموارد قیمت همان 1250تومانی بود که برایشان مقرون به صرفه بود.

اما درسال جدید دولت فشارش را برای خرید با قیمت 1440تومانی افزایش دادواین درحالی بود که افزایش قیمت حاملهای انرژی فشار مضاعفی را به کارخانه داران وارد میکرد بنابراین انها درخواست افزایش قیمت تا 25درصد کردند که با مخالفت شدید روبرو شد پس مجدد این افزایش را به 15درصد و سسپس 5درصد کاهش دادندو چون پاسخی از سوی مقامهای مسوول نیامد و ماه رمضان نیز درپیش رو قرار گرفت کلا باب قضیه رابستند و به خرید با قیمت قبل و فروش با قیمتهای مصوب ادامه دادند .

دراین راستا حدود 2هفته قبل دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه پیگیر افزایش 5 درصدی قیمت لبنیات نیستیم، گفت: بازار کشش افزایش قیمت جدید را ندارد.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: انجمن فرآورده‌های لبنی با توجه به قیمت‌های تمام شده محصولات لبنی، چندی پیش درخواست افزایش 5 درصدی قیمت‌ لبنیات را به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کرد، اما با توجه به عدم کشش بازار پیگیر آن نشدیم و آنها نیز جوابی را برای ما ارسال نکردند.

وی با بیان اینکه علاوه بر 5 درصد مذکور، قیمت سوخت هم یک درصد بر قیمت تمام شده محصولات لبنی افزوده، اظهار داشت: حتی اگر مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت صادر شود بازار کشش خرید ندارد و شرکت‌ها با زیان و زیر قیمت تمام شده محصولشان را عرضه می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: قیمت تمام شده محصولات لبنی نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است.

باکری با بیان اینکه صنایع در آرزوی گشودن قفل‌های رکود برای رسیدن به رونق به سر می‌برند، گفت: یکی از علل عمده رکود در بازار لبنیات پایین بودن قدرت خرید مردم است.

***گران نمیخریم ،گران نمیفروشیم

وی افزود: صنایع به طور متوسط شیر‌خام را با قیمت  1200 تا 1250 تومان از دامداران خریداری می‌کنند و توان خرید شیر خام با قیمت مصوب تیرماه سال گذشته یعنی 1440 تومان را ندارند.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی با اشاره به اقدام اخیر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در استقرار بازرسان سازمان حمایت در کارخانجات و الزام به پرداخت قیمت 1440 تومانی به ازای هر کیلو گرم شیر خام به دامداران گفت: این مصوبه در تیرماه سال 93 در ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصویب و ابلاغ شد.

وی افزود: به دلیل شرایط رکود تورمی حاکم بر جامعه که سهم عمده‌ای از این رکود را قدرت خرید پایین خانوار تشکیل می‌داد، اجرای مصوبه مذکور محقق نشد.

باکری تصریح کرد: بعد از ابلاغ مصوبه به دلیل عدم توانایی خرید صنایع به قیمت مذکور، شیر خام به قیمت بین 1200 تا 1250 تومان از دامداران خریداری شد.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اظهارداشت: تقاضای ما از مسئولان دولت اعم از صنعت، معدن و تجارت و معاونت اجرایی رئیس جمهور این است که راه حل‌های اقتصادی، درخور و شایسته اتخاذ کنند و از پرداختن به روش‌های غیر اقتصادی امتناع ورزند.

باکری اظهارداشت: وقتی دولت بنگاه‌های تولیدی را مکلف به خرید کالای اولیه به قیمت بالاتر از توان آنها می‌کند، این امر موجب ضرر و زیان به صنایع می‌شود.

باکری اظهارداشت: اگر دولت صنایع لبنی را وادار به خرید شیر با قیمت 1440 تومان بکند، از آنجا که ما توانایی خرید به این قیمت را نداریم، صنایع متحمل 1200 میلیارد تومان ضرر می‌شوند و این امر نتیجه‌ای جز ورشکستگی ندارد.

وی افزود: دولت برای جبران مابه‌التفاوت هزینه تمام شده شیر به دامداران مبلغ 300 میلیارد تومان یارانه را در سال‌های قبل پرداخت کرد، در حالی که از ما انتظار دارد مبلغ 1200 میلیارد تومان پرداخت کنیم و تامین چنین مبلغی برای کارخانجات امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: ما هیچ گونه تفکر کاهش تولید و توقف تولید را نداریم، زیرا این کار را به معنای نابودکردن بنگاه‌ها و اقتصاد کشور می‌دانیم، اما رقم 1440 تومان برای خرید شیر خام از دامداران نیز مورد پذیرش ما نیست، زیرا توان خرید نداریم.

وی با بیان اینکه دولت با مصوبه 1440 تومان شیر به خودش آسیب زده و یک تکلیف قانونی به وجود آورده که توان اجرای ان را ندارد، گفت: در حقیقت همه این چالش‌ها معلول اتخاذ سیاستهایی است که در پیش گرفته‌ایم.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی تصریح کرد: برای خرید شیر خام از دامداران به قیمت 1440 تومان باید قیمت محصولات لبنی 16 درصد افزایش یابد که بازار توان و کشش افزایش قیمت را ندارد.

وی افزود: 3 کالای اصلی شیر، ماست و پنیر حداقل 80 و در برخی فصول 85 درصد سهم تولید را تشکیل می‌دهد و مابقی فراورده‌های لبنی سهم قابل ملاحظه‌ای در تولید ندارند، به طوری که در یکسال گذشته تولید بستنی به دلیل عدم توانایی قدرت خرید این محصول 12 درصد کاهش یافته است.

***افزایش قیمت منوط به تصویب

درهمین حال و چند روز بعد از اظهارات دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی  وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که افزایش 10 درصدی قیمت سه محصول لبنی در دولت تایید شده است. البته اکنون قیمت محصولات لبنی در بازار افزایش نیافته و این موضوع باید در ستاد تنظیم بازار تصویب و ابلاغ شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با دلایل افزایش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات گفت: امسال دولت به این نتیجه رسید که نمی‌تواند یارانه شیر را پرداخت کند به همین منظور افزایش ۱۰ درصدی ۳ قلم کالای لبنی از جمله شیر، ماست و پنیر را تصویب نمود.

نعمت زاده  در رابطه با دلایل افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات که اجرایی خواهد شد،‌ اظهار داشت: لبنیات یکی از کالاهای اساسی در کشور محسوب می‌شود که در این رابطه دولت تمام توجه خود را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی لبنی انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه قرار بود براساس مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار شیر با قیمت 1440 تومان به فروش برسد و مابه‌التفاوت قیمت آن که قبلا 1330 تومان بوده از سوی دولت پرداخت شود. برهمین اساس قرار بود ماهی 75 میلیارد تومان به دامداران یارانه شیر پرداخت گردد اما فقط 3 ماه این مبلغ پرداخت شد.

نعمت‌زاده اضافه کرد: امسال دولت به این نتیجه رسید که نمی‌تواند یارانه شیر را پرداخت کند به همین منظور افزایش 10 درصدی 3 قلم کالای لبنی از جمله شیر، ماست و پنیر را تصویب نمود.

***لبنیات با مجوز دولت گران شد

درحالیکه وزیر صنعت،معدن وتجارت تاکید دارد که افزایش قیمت لبنیات باید تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده وسپس اجرایی شود اما مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده های لبنی با اشاره به اینکه کارخانجات مجوز افزایش ۱۰ درصدی شیر،ماست و پنیر را گرفتند گفت: از ۱۲ خردادماه کارخانجات باید شیرخام را ۱۴۴۰ از دامدار خریداری کنند.

محمدرضا اسماعیلی، گفت: جلسه ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونان وی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و به ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور بدون حضور صنف مربوطه برگزار و این افزایش قیمت مصوب شد.

وی با بیان اینکه ما مخالف افزایش قیمت لبنیات بودیم اظهار کرد: پیش از برگزاری جلسه مخالفت خود را اعلام کرده بودیم اما مسئولان توجهی نکردند. این افزایش قیمت به ضرر دامداران و کارخانجات است. چرا که مردم قدرت خریدشان دیگر کفاف افزایش بیشتر را نمی دهد. زمانی که مردم کالا را خریداری نکنند شیر دامدار به فروش نمی‌رسد چرا که کارخانه دیگر تمایلی به تولید ندارد.

اسماعیلی افزود: در این جلسه مصوب شده است که کارخانجات صنایع لبنی شیرخام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامدار خریداری کنند و در ازای آن می توانند قیمت شیر،ماست و پنیر را حداکثر ۱۰ درصد افزایش دهند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده های لبنی پاستورریزه ایران افزود:این مصوبه به تمام کارخانجات ابلاغ شده است، قرار بود کارخانه ها شیرخام را از ۱۲خرداد ماه سال جاری ،۱۴۴۰ تومان خریداری کنند اما از امروز مجوز افزایش ۱۰ درصدی را دارند.

اسماعیلی گفت: مصرف شیر در ایران یک سوم سرانه جهانی است ۹۰درصد ایرانیان با کمبود کلسیم و ۸۰درصد آنها با کمبود ویتامین D به عنوان عامل جذب حداکثری کلسیم روبه رو هستند. درحال حاضر که قیمت لبنیات افزایش یافته است پیش بینی می‌شود که فروش لبنیات کاهش یابد.

****مخالف افزایش نرخ محصولات لبنی

درهمین راستا نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با انتقاد از دستور افزایش 10 درصدی نرخ مواد لبنی در بازار، گفت: رشد محصولات لبنی به افزایش هزینه‌های درمان در نتیجه کاهش تمایل مردم به مصرف این نوع محصولات منجر می شود.

محمدتقی توکلی با انتقاد از دستور افزایش 10 درصدی نرخ مواد لبنی در بازار، گفت:بی توجهی دولت به الزامات قانونی در خصوص ثبات نرخ ها در زمینه مواد مصرفی مردم تبعات بسیاری از جمله به خطر افتادن سلامت مردم را در پی دارد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طبق توافق های صورت گرفته دولت باید تا پایان ماه مبارک رمضان نسبت به ایجاد ثبات نرخ ها در بازار محصولات مصرفی مردم اقدام کند، افزود: به طور حتم تاکنون صدمات و خسارت های افزایش نرخ محصولات لبنی را با رشد هزینه های سلامت در جامعه به دوش کشیده ایم.

این نماینده مردم درمجلس نهم،با تاکید بر اینکه استفاده از شیر و سایر محصولات لبنی در کشور رابطه مستقیمی با جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها دارد، تصریح کرد:دولت ضمن حمایت از تولید کننده دربحث محصولات لبنی با ارایه یارانه تولید باید از مصرف کننده نیز برای رشد قدرت خرید حمایت کند.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر مصرف شیر درچند سال اخیر درنتیجه رشد قیمت ها، افزود: درحال حاضر افزایش نرخ شیر و محصولات لبنی به کاهش تمایل افراد به ویژه اقشار کم درآمد جامعه به مصرف موجب شده که تبعات آن در بروز بیماری های بسیار از جمله پوکی استخوان مشهود است.

توکلی با بیان اینکه تحول در حوزه سلامت نیازمند رسیدگی صحیح به حوزه مصرف است، گفت: دولت باید با درنظر گرفتن کاهش سالانه میزان مصرف محصولات لبنی نسبت به پرداخت یارانه به این حوزه جهت کمک به تولید کننده و مصرف کننده اقدام کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر اینکه رشد قیمت محصولات لبنی در صورتی که باعث رکود بازار یا کاهش مصرف از سوی مصرف کننده باشد به ورود کمیسیون کشاورزی مجلس به موضوع منجر خواهد شد،تصریح کرد: ما برای حفظ وضعیت تولیدکنندگان و همچنین افزایش تمایل مصرف کننده نسبت به تولید جلسات مستمری با فعالان این حوزه خواهیم داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    2 0
    به خدا این دولت است که مردم مملکت رابدبخت کرده چون بادلالان دست به یکی شده هر روز قیمتها را افزایش می دهند وبه فکر بدبختی این ملت نیستند یکی نیست بگه اقایون محترم خودتون با میلیون حقوق هم مخارج خورد خوراک وپوشاک کرایه خانه وجهیزیه دختر ودانشگاه پسر و فیشها را هم که نگو ارقام قبوض سربه فلک کشیده میتوانند یه ماه می توانند دوام بیارند تا کی بیچاره مردم خون دل بخورند