قدس انلاین:ساحل عباسی:اگر قیمت شیر به ۱۴۴۰ تومان برسد با توجه به قیمت ۱۲۵۰ تومانی ۲۱۰ تومان مابه التفاون خواهد بود که هزینه افزایش حقوق کارمندان ،حمل و نقل ،بسته بندی و ..بر خردیداران تحمیل می شود.

مردم با قیمتهای فعلی هم نمیتوانند شیر وماست بخرند/دولت برای گران کردن لبنیات با هیچ کس مشورت نکرد/افزایش قیمت بدون مذاکره یعنی توافق باخت - باخت

 

ناتوانی دولت در تامین یارانه شیر گریبانگیر خانواده ها شد با آنکه سبد خانوار ایرانی با تورم موجود از مواد غذایی استراتژیکی چون لبنیات به آرامی خالی می شود دولت افزایش ده درصدی قیمت مواد لبنی را صادر کرده است. محمد رضا اسماعیلی  مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولید کنندگان فرآورده های لبنی در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه  در خصوص افزایش قیمت لبنیات مذاکراتی انجام نشده بود گفت : طی مذاکرات انجام شده  با سازمان حمایت وستاد  تنظیم بازارافزایش قیمت لبنیات به هیچ وجه در دستور کار قرار نداشت .آیا مسئولان به این مسئله واقف نیستند که محصولات لبنی از جمله مواد غذایی استراتژیک و لازمه سلامتی مردم است ؟ 

بی تردید اجرا نشدن مصوبه 12 خرداد ماه سال جاری ستاد تنظیم بازار مبنی بر الزام کارخانه های لبنی به خرید شیر خام با نرخ 1440 تومان به رغم حضوربازرسان و ناتوانی دولت در پرداخت یارانه 10درصدی  به شرکت های لبنی منجر به افزایش قیمت لبنیات پر مصرفی چون شیر ،ماست و پنیر بسته بندی شده است .

محمد رضا اسماعیلی با بیان اینکه با افزایش قیمت محصولات لبنی تقاضای مردم کاهش می یابد گفت : با توجه به اینکه اقشار کم درآمد ،توان خرید شیر را با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی ندارند و بسیاری از مردم از توان خرید شیر و محصولات لبنی با قیمت های فعلی نیز برخوردار نیستند ،افزایش قیمت لبنایت بازار را پس می زند.عرضه و تقاضا در ارائه هر محصولی حرف اول را می زنند و محوصات لبنی از جمله محصولات مهم  با ارزش غذایی بالایی هستند که اتفاقا می بایست مورد توجه دولت قرار بگیرند.متاسفانه دولت حمایت خاصی در این زمینه نشان نداده است

 مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولید کنندگان فرآورده های لبنی با بیان اینکه هنوز ابلاغیه دولتی به دست ما نرسیده افزود: با توجه به اینکه هنوز ابلاغیه ای از دولت به  ما نرسیده است نمی توان به طور قطع در این باره اظهار نظر نمود.اما با توجه به اینکه بازرسهای سازمان صنعت و معدن کارخانه ها را مکلف به خرید شیر 1440 تومانی نموده اند بسیاری از کارخانه ها با این مسئله مخالفت کرده اند . بی تردید افزایش شیر به قیمت 1440 تومان   صنایع  لبنی ایران را با مشکلات بسیاری مواجه می کند .

محمد رضا اسماعیلی با انتقاد به افزایش ده درصدی قیمت لبنیات خاطر نشان کرد:  اگرقیمت  شیر به 1440 تومان برسد با توجه به قیمت خرید  قبلی ما که 1250   تومان بود چیزی در  حدود 210 تومان اختلاف قیمت  خواهد بود یعنی  این اختلاف قیمت چیزی حدود 16درصد فقط بر روی قیمت شیرخام که 70درصد قیمت تمام شده محصول است اثر می گذارد حال اگر بخواهیم  ارزش افزوده ،  بسته بندی ها و ...حقوق و دستمزد کارمندان ،حمل و نقل و ...را محاسبه کنیم آیا مردم می توانند در سبد خانوار خود شیر و لبنیات بگذارند؟ 

اسماعیلی با بیان اینکه تصمیم گیری برای افزایش قیمت در پشت درهای بسته انجام شده اظهار داشت : افزایش قیمت بدون حضور اتحادیه های لبنی صورت گرفته و پشت درهای بسته به نتیجه رسیده است .متاسفانه  اتحادیه لبنی کشور از این تصمیم ها بی اطلاع بوده است ، اتحادیه لبنی کشور با ارائه راهکارها  و پیشنهاداتی درصدد بود تا از افزایش قیمت لبنیات جلوگیری کند که چنین مسئله ای محقق نشد .

اسماعیلی با بیان اینکه افزایش قیمت لبنیات با کاهش خرید و ضرر دامدار و کارخانه توام خواهد بود افزود : اتحادیه راهکارهایی را برای عدم افزایش قیمت اعلام کرد که عملی نشد اما در این شرایط بهتر است کمی واقع بین باشیم در صورتی که قیمت ها افزایش بیابند آیا  مشتری باید برای خرید آن وجود داشته باشد؟  هنگامی که  شیر دامداربه  فروش نرسد و مردم توان خریداری آن را نداشته باشند و کارخانه نتواند اجناس خود را به فروش برساند یقینا صنعت لبنیات ایران با لطمات جبران ناپذیری روبه رو می شود.   صنعت لبنیات  وقتی مصرف کننده ای نداشته باشد و مورد توجه  خریداران قرارنگیرد از دست رفته است  و یقینا قسمت   اعظمی از  صنعت لبنیات کشور از بین می رود و بخش لبنی هم به دیگر صنایع ورشکسته ملحق خواهد شد .

مدیر عامل اتحادیه های تعاونی های تولید کنندگان لبنی گفت : بی تردید بازار و جیب مردم کشش افزایش قیمت محصولات  لبنی را ندارد و چون شیر کالای فاسد شدنی است اگر مردم به خرید رغبتی نشان ندهند صنعت لبنی مشکلات مختلفی را در پیش روی خود خواهدداشت . متاسفانه صنعت لبنی ایران که از توان 22میلیون تنی  برخوردار است در حال حاضر با 6میلیون تن درروز کار می کند  .یقینا با افزایش قیمت محصولات لبنی  در دراز مدت دچار مشکل می شویم . ما به جیب مردم نگاه می کنیم اگربازار  کشش  می داشت مطمئن بودیم که کارخانه ها از خرید شیر 1440 تومانی استقبال می کردند.شیر  کالای فاسد شدنی است و در این مورد باید با احتیاط تصمیم گرفت . صنعتی که توان 22 میلیون تن دارد با 6 میلیون تن کار می کند آنچه مسلم است از ظرفیت ها ی صنعت لبنی ایران به درستی استفاده نشده است همین مسئه موجب شده مردم به مصرف شیرها و محصولات لبنی غیر پاستوریزه روی بیاورند که نسبت به محصولات  استاندارد ارزان تر است .ارزانی محصولات غیر استاندارد و بدون قرنطینه بیماری های مختلفی را گریبانگیر مردم می کند  از این  رو  قبل از اینکه دولت به گرانی لبنیات فکر کند باید به مسائل  پیرامون آن بیندیشد...

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متاسفانه IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    1 0
    دولت قبل زمینه نابودی کشور را رقم زد وکاشته انها اکنون در حال درو اجباری است.
  • مهربان توسی IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    پدر من دامداره و ناراضی از قیمت بالای علوفه و خوراک دام و قیمت کم خرید شیر از دامدار توسط کارخانه های مهم شیر و لبنیات