قدس آنلاین- ایلام- غلامرضا محمدمرادی-وحید صدر: دهم تیرماه یادآور حماسه آزادسازی مهران از اشغال نیروهای بعثی است.

  از" مهران "تا" تهران "!

به گزارش قدس آنلاین از ایلام،پس از اشغال شهر مرزی مهران توسط نیروهای بعثی، رزمندگان اسلام از سراسر ایران اسلامی درصدد آزادسازی مناطق اشغال شده از خاک ایران برآمدند و عملیات غرور آفرین کربلای ۱ در منطقه مهران به گستره ۱۷۵ کیلومترمربع هم در خاک ایران و هم بخشی از خاک عراق انجام گرفت که در نتیجه آن شهر مرزی مهران و ارتفاعات استراتژیک قلاویزان آزاد و عقبه ارتش دشمن در شهرهای زرباطیه و بدره نیز در تیررس نیروی های ایرانی قرار گرفت.

طی چند سال اخیر و در پرتو الطاف الهی و توجهات ائمه طاهرین مهران به میعادگاهی برای زوار اباعبدالله الحسین علیه السلام تبدیل شده است و خیل زوار آن عزیز، به ویژه در ایام اربعین پای در این میعادگاه که روزگاری محل شور و عشق و شهادت بوده است می گذارند اما سوال اینجاست امروز که مهران در پیشانی خط مقدم خدمت به زائران اباعبدالله (ع) قرار دارد، آیا از سراسر کشور برای آبادانی و سرافرازی این شهر  در حد نام" مهران " اقدامی درخور صورت گرفته است؟

اکنون که مهران به مبادی بین المللی عتبات عالیات تبدیل شده و هر ساله عاشقان کربلا و نجف از سرتاسر ایران به منطقه رهسپار می شوند،آیا زیرساخت های لازم  برای پذیرایی از زائرانی که خود روزگاری برای آزادسازی مهران قهرمان اسلحه به دست گرفته، آماده شده است؟ چرا مهران پس از آزادسازی، رها شده است و آنچنان به رشد و توسعه آن توجه نمی شود؟

به همین منظور با تنی چند از همشهریان و استاندار ایلام به گفتگو نشسته ایم که از مدنظرتان می گذرد:

* ایجاد زیرساخت های مناسب؛ خواسته مردم و زائران!

یکی از شهروندان شهر مهران با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی آوارگی بر مردم مهران تحمیل شد و پس از پایان جنگ به شهر و مأمن خود بازگشتند به این امید که مهران همچون نخل هایش دوباره سرپا بایستد، می گوید: 29 سال از آزادسازی مهران به دست دلاورمردان و رزمندگان اسلام می گذرد، اما زیرساخت های شهر همچنان ناکافی است و مهران از کمبود امکانات مختلف کماکان رنج می برد.

ایوب گلچین با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت ها حق مسلم مردم مهران و زائران است، اظهار می دارد: مهران در حال حاضر از مهمترین مبادی خروجی ایران اسلامی به کشور عراق است و در ایام محرم و اربعین که سیل زائران عتبات عالیات به این شهر سرازیر می شود، کمبودها و نواقص شهری به خوبی نمایان می شود.

وی با بیان اینکه مردم مهران در ایام محرم بدلیل نبود زیر ساخت های مناسب، نبود بزرگراه و راه ترانزیتی برای تردد خودروهای سبک و سنگین، کمبود آب، پارکینگ، اماکن رفاهی- تفریحی و...، بیش از پیش در برابر عظمت و خیل جمعیت زائران عتبات عالیات، ناراحت و شرمگین می شوند، می افزاید: مهران تنها متعلق به استان ایلام نیست و بعنوان دروازه عتبات عالیات به عزم، عنایت و اراده دوستداران اهل البیت(ع) در سراسر گیتی چشم دوخته است و امیدواریم همگان برای عمران و آبادانی این دیار" آلاله های خونین " آستین های همت را بالا زنند و به یاری اش بشتابند.

* به نام مهران؛ به کام دیگران!

مرد میانسالی که آفتاب سوزان مهران صورتش را سوخته و به پیری کشانده است، با بیان اینکه پس از اشغال مهران، زن و بچه هایمان آواره شهرهای دیگر شدند و خود برای دفاع از خاک و خانه و کاشانه دست بکار شدیم، می گوید: در زمان جنگ تمامی زندگیمان را از دست دادیم و پس از آن دوباره و از صفر به همت تمامی اعضای خانواده زندگیمان را سروسامان دادیم و فرزندانمان که خردسالیشان را در جنگ گذراندند اکنون نیز به جنگ اشتغال رفته و با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند.

علی صیفی که صاحب 4 فرزند است با گلایه از مسئولان در عدم توجه به اشتغال جوانان این مرز و بوم با وجود داشتن منابع عظیم خدادادی نفت و گاز که می تواند مهران را به عسلویه دوم کشور تبدیل کند، اظهار می دارد: در حالی که مشعل چاه های نفت مشترک با کشور عراق شب مهران را به روز تبدیل کرده است، اما انگار که آفتاب اشتغال فرزندانمان که در زیر شلیک خمپاره و توپ و تانک بزرگ شده اند، قصد طلوع ندارد.

وی با بیان اینکه پیمانکاران غیربومی نفت و گاز مستقر در منطقه برای ساده ترین مشاغل از افراد غیربومی استفاده می کنند و دست رد به سینه جوانان استان ایلام می زنند، می افزاید: آیا وقت آن نرسیده است که مردم ایلام و مهران که سال ها از کیان میهن اسلامی مرزداری و دفاع کردند، فرزندانشان برای ساده ترین مشاغل، راهی کلان شهرها نشوند و از منابع خدادادی مهران که درکام دیگران جا خوش کرده است، استفاده نمایند.

* تصویب منطقه آزاد مهران؛ در انتظار همدلی و همزبانی نمایندگان!

یکی دیگر از افرادی که در بازارچه مرزی مهران مشغول به کار است، با بیان اینکه مدت زمان زیادی است که منتظر تصویب نهایی لایحه منطقه آزاد تجاری مهران هستیم، می گوید: در همین شهر مهران افرادی هستند که برای تأمین برخی اقلام جزئی خود کیلومترها راه را طی کرده و به شهرهای مرزی استانهای همجوار مسافرت می کنند و این در حالی است که اگر منطقه آزاد تجاری مهران با همدلی و همزبانی نمایندگان مصوب و بازارچه های مرزی ایجاد شود، مهران می تواند به کانون تجارت تبدیل و بسیاری از هموطنان به این منطقه روی خواهند آورد و ضمن ایجاد اشتغال پایدار، مایحتاج ضروری خود را نیز به سهولت تهیه خواهند کرد.

مجتبی حیدری با اشاره به اینکه مطمئناً تجارت در بازارچه مهران با تصویب منطقه آزاد تجاری رونق بیشتری خواهد گرفت و موجب اشتغال بسیاری از جوانان و افراد جویای کار خواهد شد، اظهار می دارد: حال که با پیگیری های شبانه روزی مهندس مروارید استاندار ایلام، نمایندگان مردم استان در مجلس و با عنایت دولت تدبیر و امید این طرح مهم مصوب و برای سیر مراحل قانونی به مجلس ارجاع شده است، می طلبد که نمایندگان عزیز نیز با تصویب این طرح مهم گامی اساسی در راستای توسعه استان ایلام بردارند و برای همیشه تاریخ کلمه دردآور «محروم» را از نام استان قهرمان و پایدار ایلام بزدایند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در هنگام آزادسازی مهران قهرمان در جمله بیاد ماندنی فرمودند« مهران را هم خدا آزاد کرد»، می افزاید: آیا حالا وقت آن نرسیده است که نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در سال" دولت و ملت، همدلی و همزبانی " و تا قبل از ماه محرم سالجاری و با حداکثر آرا، ایجاد منطقه آزاد مهران را به مردم مرزدار و سپر انقلاب اسلامی استان ایلام، هدیه نمایند؟ مردم این دیار قهرمان بی صبرانه در انتظار رأی بالاو درایت والای نمایندگان هستند و امید است این امر مهم به زودی محقق شود.

* جای خالی مهران در تقویم و رسانه ملی!

یکی از شهروندان ایلامی با بیان اینکه از آزادسازی مهران 29 سال می گذرد و مهران قهرمان با همت بلند مردمانش اکنون به مهمترین، امن ترین و پر ترددترین خروجی زائران عتبات عالیات در کشور تبدیل شده است، می گوید: در اربعین سال گذشته خیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از مرز مهران که سرزمین لاله های همیشه سرخ شهیدان است، به زیارت سرور و سالار شهیدان شتافتند و بار دیگر «مهران» همچون مادری مهربان و فداکار، فرزندان این مرز و بوم را در آغوش پر از مهر و محبت خود گرفت و پلی شد برای رسیدن عاشقان به شهید دشت کربلا!

محمدرضا احمدی با اشاره به اینکه مهران سرزمینی است که بیش از 6 هزار لاله گلکون کفن در آن به دعوت حق لبیک گفتند اکنون و پس از 29 سال از آزادگی همیشگی، بار دیگر مأمن مؤمنان و دلدادگان حسینی قرار گرفته است، می افزاید: متأسفانه مهران! سرزمین عشق و دلدادگی، سرزمین آلاله های در خون، پس از 29 سال هنوز جایی در تقویم ملی ندارد و رسانه ملی نیز آن چنان که باید و شاید است به این منطقه استراتژیک در سالروز آزادی اش توجه چندانی ندارد و به این رویداد مهم تنها به صورت گذرا و کلیشه ای اشاراتی کوتاه و کوچک دارد.!

* مهران؛ نگین درخشان غرب کشور، پایتخت تمدن جهانی می شود!

استاندار ایلام نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با تبریک زادروز آزاد سازی مهران سرافراز و بیان اینکه با بسیج تمام امکانات در تلاش هستیم که تا محرم سالجاری نواقص زیر ساختی، رفاهی و آسایشی را در این مرز بین المللی و مسیر های مواصلاتی مرتفع و راه را برای حضور و تردد زوار بیش از پیش هموار سازیم، می گوید: تلاش خواهد شد تا در سال" دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی" و با حمایت های همه جانبه دولت و با همکاری و مشارکت آحاد ملت، مشکلات فراروی این شهرستان مرزی حل و فصل و مهران بیش از گذشته به مأمن و محل رجوع زائران عتبات عالیات تبدیل شود.

مهندس محمدرضا مروارید با اشاره به اینکه مهران نزدیکترین، امن ترین و بهترین مرز زمینی ایران اسلامی با کشور عراق است، اظهار می دارد: افزایش گیت های ورود و خروج در مرز، تسطیح، تعریض، آسفالت، رفع نقاط حادثه خیز و ایجاد روشنایی مناسب در راههای مواصلاتی و معابر، ایجاد نمازخانه، اماکن رفاهی و استراحتگاهی، احداث سرویس های بهداشتی و...، از جمله ضروریاتی است که در اولویت کاری قرار گرفته اند و با جدیت دنبال می شوند.

وی با تقدیر و سپاس از عنایت ویژه رئیس جمهور و هیئت دولت به خاطر تصویب طرح ایجاد منطقه آزاد مهران و ارجاع آن به مجلس شورای اسلامی، مهران را به نگینی درخشان در غرب ایران تشبیه می کند و می افزاید: طرح ایجاد منطقه آزاد مهران  هم اکنون در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی است و امیدواریم که هر چه سریعتر به صحن علنی مجلس برود و نمایندگان محترم مردم در مجلس نیز تا قبل از محرم سالجاری و با رأی بالایی این طرح مهم و تأثیرگذار را به تصویب برسانند.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان ایلام با تأکید بر اینکه تصویب منطقه آزاد مهران در مجلس شورای اسلامی می تواند نویدبخش توسعه، ترقی و پیشرفت همه جانبه استان باشد، تصریح می کند: مردم استان ایلام در اربعین سال گذشته اوج تدین، اخلاص، عشق و ارادت خویش را به سرور و سالار شهیدان(ع) و زائران عتبات عالیات نشان دادند و زبان از وصف آن همه حضور و شعور و دلدادگی قاصر است.

مهندس محمدرضا مروارید ایجاد امکانات رفاهی بین راهی با مشارکت خیرین نیک اندیش و دوستداران اهل البیت(ع) برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به زائران عتبات عالیات را امری پسندیده، دارای اجر معنوی و بسیار حائز اهمیت می داند و خاطرنشان می سازد: امیدواریم که دستگاههای خدمات رسان، خیرین و هموطنان فهیم ایران اسلامی، نسبت به رفع مشکلات و کمبودهای سال گذشته اهتمام ورزند و مهران در محرم و اربعین امسال به کانون توجهات جهانیان تبدیل شود و نبود و کمبود امکانات، زائران و میهمانان عزیز را رنجیده خاطر نسازد.

وی به آغاز عملیات اجرایی بزرگراه کرمانشاه- مهران اشاره می کند و یادآور می شود: اجرای این طرح در دولت تصویب، ابلاغ و هم اکنون قریب 50 کیلومتر آن احداث شده وادامه کار نیز به سرعت در دست اقدام است.

استاندار ایلام با بیان اینکه با پیشنهاد استان و طرح در هیئت دولت، قرار است مهران به عنوان پایتخت تمدن جهانی معرفی شود، تأکید می کند: این طرح مهم هم اکنون در کمیسیون های تخصصی هیئت دولت در حال رسیدگی است و امیدواریم با تصویب کامل این طرح بزرگ و اجرائی شدن آن، استان ایلام برای همیشه تاریخ از بن بست اقتصادی خارج و به بهشت گردشگران و توریست های جهانی و کشوری تبدیل شود.

امید است تمام مسؤلان کشوری و لشکری، خیرین و هموطنان عزیز توجهات خود را به استان ایلام بویژه مهران و مرز بین المللی مهران معطوف دارند و از" مهران " تا " تهران" اوج دلدادگی به اهل البیت(ع) و خدمت به زائران شکل بگیرد و با تصویب ایجاد منطقه آزاد مهران نیز مردم این استان مرزدار، پاداش مرزداری و نوکری به زائران عتبات عالیات را از دولتیان و مجلسیان دریافت کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.