گروه طبیعت - طبیعت «ماسال»، ترسیم
خارق العاده‌ای از هنر نقاش ازل است.

درباره  ماسال و ییلاقات زیبای آن ؛ شهـری میـان ابـرهـا

 ماسال با جنگلهای سر به فلک کشیده، درختان تنومند، آبشارهای طبیعی، غارها، حیات وحش و مراتع سرسبزش شاید یکی از بهترین گزینه‌های طبیعت گردی است. درختان خودرو و سر به فلک کشیده و تناور بلوط و توسکا، راشستان‌های زیبا و بی بدیل و مراتعی سرسبز و خرم با تنوع نامتناهی پوشش گیاهی و جانوری و مناطق بکر در ارتفاعات، چشم هر بیننده ای را خیره می‌کند.

ماسال شهری است ییلاقی در دل ارتفاعات جنگلی تالش. ییلاقات ماسال، سرسبز ترین ییلاقات گیلان است. ماسال بیش از 70 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد که میزبان حیات غنی جانوری است. مرال، شوکا، خرس، پلنگ، گربه وحشی، سیاه گوش، کل، بز، قوچ، میش، گرگ، روباه، کبک، کبک دری و انواع پرندگان شکاری، هنوز در جنگلهای در هم تنیده ماسال، زیست می‌کنند.

فاصله‌ ماسال از شهر تالش ۶۰ کیلومتر است و با رشت از راه صومعه‌سرا 4۵ کیلومتر و با شهرستان صومعه سرا 24 کیلومتر فاصله دارد. شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع است. رودهای «خالکایی» و «رود مرغک» شاندرمن رودخانه‌های مهم شهرستان ماسال هستند. رودخانه خالکایی ماسال از قله مرتفع و 3150 متری «شاه معلم» سرچشمه می‌گیرد و پس از طی 40 کیلومتر از داخل شهر ماسال عبور می‌کند.

 

   شهر آبشارهای 10 و 15 متری

شهرستان ماسال كه سابقا جزیی ازمنطقه وسیع تالش بود، در سال 1376 مستقل و به شهرستان تبدیل شد كه شامل دو بخش مركزی ماسال و بخش شاندرمن و همچنین چهار دهستان شاندرمن، شیخ نشین، حومه و ماسال است. نام «ماسال» ظاهراً از مازال یا مزال به معنی كوه یا كوه وار گرفته شده و «شاندرمن» در گذشته نام یک ایل بزرگ تالشی  بوده که در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. شهرستان ماسال با مساحت 622 کیلومتر مربع و ارتفاع 84 متر بالاتر از سطح دریا، دومین شهرستان مرتفع استان گیلان پس از رودبار به شمار می‌آید.

بسیاری از عکسهای زیبایی که از طبیعت خیره کننده این شهر وجود دارد، عکسهای ییلاقات ماسال است. ییلاقات «سوچاله»، «اولسبلنگاه» و «خریدول» بخشی از آنهاست.

ماسال، منطقه آبشارهای جنگلی 10 و 15 متری هم هست. آبشارهایی از قبیل آبشار «ویوز» در مجاورت منطقه ییلاقی «النزه»، آبشار «خون فوشه» با 15 متر ارتفاع، آبشار «تولی نسا» و آبشار «رامینه» با ارتفاع 10 متر. دیواره سنگی «اسبه ریسه» ماسال هم یکی از صخره‌های بلند سنگ نوردی کشور است.

ماسال و ارتفاعاتش، تابستانهایی دلپذیر و زمستان‌هایی سرد دارد.

 

   آویشو، غار آبشارها

شهرستان ماسال افزون بر اینها، 17 غار بزرگ و کوچک هم دارد که بزرگترین آنها غار «آویشو» است، غاری دیدنی که دهانه آن در ارتفاع هزار و 300 متری از سطح دریا قرار دارد. آویشو یکی از بزرگترین و با این حال، طولانی ترین غارهای گیلان است. وجود قندیل‌های یخی در مسیر غار و وجود جریان دایمی آب و آبشارهای کوچک در دل غار، آویشو را به غاری بی‌نظیر تبدیل کرده است.

 بیش از دو کیلومتر از ژرفای غار آویشو توسط غارنوردان و کوهنوردان محلی اکتشاف شده است. بر اساس پژوهشهای زمین شناسان قدمت غار آویشو به حدود 75 میلیون سال قبل بازمی‌گردد. طول این غار 740 متر و عمق آن 150 متر است. در مسیر رسیدن به غار جنگلها و پوشش گیاهی متنوع و چشمه‌های جوشانی وجود دارند که جان می‌دهد برای عکس گرفتن و لذت بردن از طبیعت بکر. نام این غار از چشمه‌ای که در نزدیکی غار گرفته شده، بر عکس خود غار کاملاً ناشناخته مانده است.

برای سفر به غار آویشو نیز باید از رشت به سمت ماسال و سپس به سمت شاندرمن بروید و از روستاهای سیاهمرد، چالسرا و سپس از کنار بقعه درویش شاه امیر شاندرمن گذر کنید. این مسیر را می‌توان با سواری طی کرد که حدود 35 کیلومتر از شاندرمن فاصله دارد.

 

   چطور به ماسال برسیم؟

شهر ماسال دو راه اصلی دارد. یکی از رشت و یکی از بندر انزلی. برای رسیدن از رشت به ماسال، باید خودتان را به شهر صومعه سرا برسانید. فاصله رشت تا صومعه سرا 20 کیلومتر است. از شهر صومعه سرا، از راه دهستان کسما می‌توانید به ماسال برسید. فاصله صومعه سرا تا ماسال هم 18 کیلومتر است.

برای رسیدن به ماسال از بندر انزلی، باید به سمت شفارود برانید. 5 کیلومتر قبل از شفارود، جاده فرعی رضوانشهر قرار دارد. فاصله شفارود تا رضوانشهر 7 کیلومتر است. از رضوانشهر یک جاده جنگلی و کوهستانی به طول 25 کیلومتر شما را به شهر ماسال می‌رساند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.