قدس انلاین-تبریز: معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از افزایش ۸ درصدی صادرات محصولات کشاورزی استان در سه ماهه اول سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت ۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از استان صادر شده است.

صدور ۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، اکبر فتحی امروز در جلسه تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی را به 6 دسته از نظر مبادله‌ای و غیرمبادله‌ای تقسیم کرد.

وی با اشاره به اینکه دسته اول محصولات مبادله‌ای وارداتی رقیب تولید داخلی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، شکرخام، دانه‌های روغنی و انواع روغن نباتی، چای، گوشت گاو و گوسفند، شیر، کره و پنیر، هستند گفت: دسته دوم محصولات مبادله‌ای تولیدی با هدف صادرات شامل عسل، نخود، میوه‌های مغزدار، پیاز، سیب درختی، انگور و...،است.

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: دسته سوم محصولات مبادله‌ای صادراتی مازاد بر نیاز داخلی شامل سیب‌زمینی، لوبیا، تخم پرندگان و...، دسته چهارم محصولات غیرمبادله‌ای با هدف مصرف داخلی نیشکر، چغندرقند، زیتون، بادام زمینی، دانه آفتابگردان و دانه پنبه، دسته پنجم محصولات غیرمبادله‌ای با تولید داخلی صفر آناناس، قهوه و... و بالاخره دسته ششم محصولات مبادله‌ای وارداتی با تولید داخلی صفر انواع روغن ها،کاکائو و... هستند.

فتحی اظهار داشت: صادرات استان آذربایجان‌شرقی شامل دسته‌های دوم و سوم بوده که توانسته است سهم 13 درصدی از صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص دهد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه صادرات بخش کشاورزی استان 4.2 درصد صادرات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ارزش صادرات محصولات کشاورزی استان در سه ماهه اول سال‌جاری 60 میلیون دلار و مقصد کالاهای صادراتی استان به 65 کشور از جمله روسیه، امارات، اسپانیا، ارمنستان، ترکیه و مصر است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه صادرات به کشورهای بزرگی همچون روسیه نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها است، گفت: برای صادرات، زیرساخت‌هایی لازم است و بخش کشاورزی هم از این امر مستثنی نیست.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی‌های انجام شده در وزارت جهادکشاورزی برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه افزود: برخی کشورها از تعرفه وارداتی به روسیه معاف هستند و واردکنندگان کالا به روسیه در کشورهای طرف قرارداد با این کشور از پرداخت تعرفه وارداتی معاف هستند.

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در حالی که صادرکنندگان آذربایجان‌شرقی باید تعرفه 20 درصدی برای واردات کالا به روسیه پرداخت کنند و این موضوع موجب افزایش هزینه‌ صادراتی آنان می‌شود.

فتحی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان از جمله کشورهایی است که از پرداخت تعرفه واردات به کشور روسیه معاف است، ادامه داد: به همین دلیل برخی از صادرکنندگان کشورمان برای بهره‌مندی از این موضوع کالای مورد نظرشان را به آذربایجان می‌برند و از آنجا به روسیه صادر می‌کنند.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی آمادگی دارد برخی محصولات مازاد بر مصرف کشاورزی از قبیل کشمش، مرغ، سیب، سیب‌زمینی، پیاز، سبزی، صیفی و میوه‌جات را به روسیه صادر کند، افزود: تاکنون اقداماتی در این زمینه انجام شده، اما باز هم ظرفیت در رابطه با صادرات این محصولات وجود دارد و باید روی این مسئله کار کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.