روزنامه های چین و جنوب شرق آسیا که طی روزهای گذشته توجه ویژه ای به مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱ +۵ داشتند، روز پنجشنبه نیز با پرداختن به این موضوع، تمدید مذاکرات را نشان دهنده انعطاف طرفین گفت وگو جهت رسیدن به توافق جامع ارزیابی کردند.

تمدید مذاکرات، انعطاف طرفین جهت دستیابی به توافق جامع است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، رسانه های چین، کره جنوبی و ژاپن در گزارش های مختلف خود اعلام کردند که برای رسیدن به توافقی که خواسته های همه طرفین گفت وگو را در بر داشته باشد، نیازمند چند روز بررسی بیشتر است که با تمدید آن شرایط تحقق آن در حال فراهم شدن است.

گلوبال تایمز، نشریه ارگانی حزب حاکم چین در گزارشی نوشت: ظاهرا برای آنکه اختلافات کاملا حل و فصل شود و طرفین به یک توافق خوب و جامع برسند، چند روز دیگر در وین خواهند ماند.

این روزنامه می‎افزاید: قرار است تا روز جمعه (فردا) در باره حساس ترین و اصلی ترین مسایل بحث و تبادل نظر شود.

خبرگزاری شین هوا نیز در گزارشی آورده است که این بخش از گفت وگوها را باید مهم ترین، پیچیده ترین و حساس ترین بخش از مذاکرات توصیف کرد.

این گزارش ادامه می دهد که برخی از وزرای خارجه، وین را ترک کرده اند اما گفته اند که دوباره به این شهر بازخواهند گشت.

تلویزیون مرکزی چین با انتشار تصاویری، گزارش کرد که فرصت تا روز جمعه تمدید شد و آمریکا و ایران همچنان در حال بحث های جدی برای پایان دادن به اختلافات هستند.

بنابراین گزارش، مساله تحریم ها و همچنین بخشی از آنها که تحریم های تسلیحاتی است از گره های مذاکرات محسوب می شود که طرفین قصد دارند آن را بگشایند.

«کوریا تایمز»، یکی از نشریات پرتیراژ کره جنوبی نیز گزارش کرده است که تمدید مهلت گفت و گوها نشانه ای از انعطاف در میان طرفین گفت و گو است و این نوید بخش رسیدن به توافق کامل است.

این روزنامه افزود: به هیچ وجه نباید نگران بود، طبیعتا فاصله هایی میان تقاضاهای طرفین وجود دارد که باید با تمدید زمان در باره آن بحث شود.

«ژاپن تودی» نیز گزارش کرده است: مساله کیفیت گفت وگوها اهمیت بیشتری از زمان دارد لذا طبیعی است که روزهای بیشتری به این رویداد مهم اختصاص داده شود.

تلویزیون ژاپن هم گزارش کرده است که مساله ای باقیمانده از 13 سال قبل پیچیدگی های خاص خود را دارد و باید از لحاظ حقوقی و فنی و با اراده سیاسی لازم مورد بحث قرار گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.