قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: استاد دانشگاه بو علی سینا همدان گفت: همانطوری که بیماری ایدز، نشانه فقدان ایمنی اکتسابی بدن است، انسان امروز نیز در مقابل انبوه ضدفرهنگ های مهاجم که توسط رسانه های متنوع گروهی جدید به شهروندان یک کشور می رسد، می تواند در مواردی ایشان را دچار بیماری ای به نام ایدز فرهنگی نماید.

مواظب ایدز فرهنگی باشید!

به گزارش قدس انلاین، دکتر محمدعلی زلفی گل در گفت و گو با خبرنگار ما بیان داشت: امروزه، در خیلی از کشورها تکنوپولی حاکم است. تکنوپولی عبارتست از: تسلیم فرهنگ به تکنولوژی و قراردادن تکنولوژی به جای خدا. در زمان و مکانی که فرهنگ، اعتبار و تشخیص خود را در تکنولوژی جستجو می کند، ضرورتاً انسان به فروپاشی و نابودی باورها و عقاید سنتی خویش همت گماشته است.

وی افزود: کنش، واکنش و فراکنش های فرهنگی، در یک جامعه تکنوپولی، نوعی بی هدفی در نظام آفرینش را القاء می کنند. نابسامانی هایی که در نتیجه رشد تکنولوژی ایجاد و بعضاً با جنگ، خونریزی، عدم وجود عدالت و غارت معادن دیگر کشورها همراه است.تفکر مادی و تکنوپولی که اعتقادی به خدا ندارد، جهان آفرینش را بی هدف، بی مقصد و بیشعور می داند. بنابراین حاکمانی با چنین دیدگاهی به هر جنایتی برای کسب قدرت و ثروت دست می زنند. به عبارت دیگر دین میفروشند و دنیا میخرند، زیرا زندگی ما را، افکار ما می سازد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: همانطوری که بیماری ایدز، نشانه فقدان ایمنی اکتسابی بدن است، انسان امروز نیز در مقابل انبوه ضدفرهنگ های مهاجم که توسط رسانه های متنوع گروهی جدید به شهروندان یک کشور می رسد، می تواند در مواردی ایشان را دچار بیماری ای به نام ایدز فرهنگی نماید. در بیماری ایدز جسمی و بدنی، ایمنی بدن کارایی خویش را در مقابل ویروس ایدز از دست می دهد. در حالیکه در بیماری ایدز فرهنگی انسان در مقابل دریافت اطلاعات غلط و ضد فرهنگی، ایمنی خود را از دست میدهد.

وی تصریح کرد: در صورتیکه مدها، فرهنگ ها و سبک زندگی بیگانه از طریق فضای مجازی، اینترنت، ماهواره و غیره بر فضای زندگی شهروندان، خانواده ها و جامعه ببارد و امکان تجزیه و تحلیل آن مقدور نباشد، این بیماری شیوع پیدا می کند. مسدود کردن مسیر دسترسی به اطلاعات و سبک زندگی هجومی هم روش صحیحی نیست.

در این راستا زلفی گل افزود: بیماری ایدز فرهنگی در کشورهایی که از لحاظ تکنولوژی و فنآوری ناتوان هستند، شیوع بیشتری دارد. بنابراین، نهادهای نظارتی و رصد اطلاعات باید بصورت حرفها ی وارد عمل شوند. اطلاعات غلط را متلاشی و با صداقت کامل به تبیین و نقد اطلاعات وارداتی بپردازند.

وی گفت: راهبرد دیگر مقابله با ایدز فرهنگی آموزش فرهنگی شهروندان است. مهمترین راهبرد مصونیت شهروندان و جامعه در مقابل هجوم ایدز فرهنگی؛ ایمان به خدا و تکیه بر کنترل های درونی، همچون وجدان و اخلاق میباشد. هر اطلاعاتی که منطبق بر تقوا، دین، وجدان و اخلاق است، صحیح و پذیرفتنی است. اگر چه جامعه را نمی توان با اخلاق و وجدان اداره کرد، ولی میتوان توأمان با قانون از آن برای هدایت جامعه استفاده مفید برد.

 دکتر زلفی گل همچنین اظهار داشت: راهبردهای دیگری که در مقابله با ایدز فرهنگی میتوان از آنها بهره برد، عبارتند از: ترویج فرهنگ حاکم بر قرآن و هدایتگری این کلام وحی، سیره عملی و نظری معصومین، عاشورا، رمضان، قدرها و غدیرها است. در غیر اینصورت پوچی، پوچگرایی و افسردگی که از عوارض ایدز فرهنگی است، به جامعه تحمیل خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.