« فرهنگ»  در ششمین برنامه توسعه

چندی پیش سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد. این سیاست‌ها بیش از همه بر سه موضوع «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» به عنوان موضوعات راهبردی تأکید نموده است.

یکی از اساسی ترین محورهای این برنامه توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و ضرورت فرهنگسازی در این خصوص به عنوان یکی از بارزترین نمودهای «صنایع فرهنگی» است.

از سویی با توجه به توسعه شبکه‌های مجازی و نقش بارز این ابزار در ارایه مفاهیم و ارزش‌های فرهنگ ایرانی و اسلامی بر اهمیت این شبکه‌ها و توسعه آن تاکید شده است.

یکی دیگر از موضوعات مرتبط با مفاهیم فرهنگی، امور اجتماعی است. برای مثال استفاده از الگوهای ایرانی و اسلامی در معماری شهری و حذف نمادهای مغایر با این فرهنگ ضرورتی است که صراحتاً در این برنامه بر آن تأکید شده است.

«توسعه پایدار صنعت ایرانگردی» به عنوان عامل مهمی در انتقال مفاهیم فرهنگی و «حمایت از صنایع دستی و صیانت از میراث فرهنگی» به عنوان گامی در راستای حفظ هویت فرهنگی از دیگر موضوعاتی است که در این مجموعه به آن پرداخته شده است.

تدوین کنندگان برنامه ششم با درک هجمه فرهنگی غرب از طریق رسانه‌های جمعی و نیز عزم مالکان آنها بر انتقال ارزش‌های غیر دینی اهتمام ویژه ای را بر این مقوله در بخش امور سیاست‌خارجی آن هم با تأکید بر نقش جهانی رسانه‌ها مصروف داشته‌اند.چنانکه «توسعه كمّی و كیفی رسانه‌های فرامرزی با زبان‌های رایج بین‌المللی» به صورت ویژه در این مجموعه مطمح نظر قرار گرفته است، بویژه آنکه می‌تواند نقش بسزایی در ساماندهی فرهنگی و حضور تأثیرگذار کشور در تقابلات و تعاملات فرهنگی در میدان جنگ نرم رسانه‌ای ایفا کند.

بند ۶۸ تا ۷۳ این برنامه نیز بر «امور فرهنگی» اشاره دارد؛ مفاهیمی همچون: «ارایه و ترویج سبك زندگی اسلامی – ایرانی و فرهنگ‌سازی درباره اصلاح الگوی مصرف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»،«اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور»،«حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، نوآوران، محققان و تولیدكنندگان آثار و محصولات فرهنگی و هنریِ مقوّم اخلاق، فرهنگ و هویت اسلامی – ایرانی» و نیز «حضور مؤثر نهادهای فرهنگی دولتی و مردمی در فضای مجازی به منظور توسعه و ترویج فرهنگ، مفاهیم و هویت اسلامی - ایرانی و مقابله با تهدیدات» .

تحقق این برنامه و درک مفاهیم آن می‌تواند به توسعه زیر ساخت‌های فرهنگی کمک شایان توجهی کند به شرط آنکه دست‌اندرکاران اجرایی از پیوند زدن آن به منحنی سود و زیان پرهیز کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.