وزیر نیرو با بیان اینکه شرایط کشور از نظر تامین منابع آب سالم و پایدار با توجه به کاهش بارندگی ها بسیار نگران کننده است، گفت: نیازمند همکاری و هماهنگی تمام دستگاه های اجرایی و قانون گذار و مردم برای تدبیر مناسب این شرایط سخت هستیم.

تامین آب پایدار نیازمند همکاری همگانی است

 به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید چیت چیان روز سه شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت بارندگی ها در کشور و طی پانزده سال اخیر به شدت با کاهش مواجه شده است.


وی با بیان اینکه متوسط بارندگی ها در 5 ساله اخیر به حدود 203 میلیمتر کاهش یافته است، گفت: این میزان بارندگی درحالی است که در گذشته 250 میلی متر بارندگی در کشور داشته ایم که این امر بیانگر شرایط بغرنج در منابع آب است.

چیت چیان با اشاره به اینکه میزان روان آب های رودخانه ای کشور در درازمدت 92 میلیارد مترمکعب بوده است، افزود: متوسط این میزان در پنج سال اخیر به 62 میلیارد مترمکعب رسیده که نشان از کاهش یک سومی در روان آب ها دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه طی 50 سال اخیر بیش از 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک در دشت های کشور برداشت شده و جبران نشده است، تاکید کرد: این میزان برداشت نگران کننده است.

وی گفت: میزان آب تجدید شونده کشور نیز از 130 میلیارد مترمکعب به 104 میلیارد مترمکعب کاهش یافته که این وضعیت شرایط نگران کننده ای ایجاد کرده است.

چیت چیان با اشاره به انتقادات نماینده مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی از وضعیت آب این استان، گفت: مهرماه سال گذشته طی سفری که به این استان انجام شد، بررسی کاملی در خصوص مسایل مربوط به صنعت آب و برق صورت گرفت و تصمیماتی در جهت رفع نارسایی ها اتخاذ شد.

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسانه با معاونین وزراتخانه، گفت: تصمیمات اتخاذ شده برای استان البرز اجرایی شد به گونه ای که تمام مسوولان استان به این امر اعتراف کرده اند.

وی یکی از تصمیات اتخاذ شده را داده شدن پساب به نیروگاه منتظر قائم کرج عنوان و تصریح کرد: مقرر شد آب آشامیدنی نیز از طریق حفر چاه تامین شود در حالی که مالکیت این نیروگاه در اختیار وزارت نیرو نیست.

چیت چیان با بیان آنکه مقرر شده 12 میلیون مترمکعب از آبی که از سد طالقان برای تهران تامین می شود به کرج اختصاص یابد، گفت: در سال 93 شش میلیون مترمکعب اختصاص داده شد و مابقی آن در سال 94 اختصاص داده خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: مقرر شده تمام درآمدهای تولید برق آبی در سد امیرکبیر که حدود 4 میلیارد تومان است پس از کسر هزینه های خود به نیروگاه استان البرز اختصاص یابد و به ساماندهی رودخانه کرج داده شود.

وی افزود: مقرر شد از پساب تولید شده در تصفیه خانه غرب تهران سالانه 30 میلیون مترمکعب به کرج منتقل شود و در اختیار کشاورزان این منطقه قرار گیرد.

چیت چیان در خصوص طرح تعادل بخشی در دشت کرج نیز گفت: در سال 1393 اعتبار 218 میلیون تومانی برای این طرح اختصاص داده شد که در سال جاری به 6.2 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وزیر نیرو تاکید کرد: وزارت نیرو از وزارتخانه هایی است که برنامه های راهبردی تدوین کرده و براساس این برنامه ها پیش می رود.

وی از اجرای 76 هزار و 150 هکتار شبکه زهکشی و آبیاری در 19 استان کشور طی 2 سال اخیر خبر داد و گفت: این فعالیت ها در قالب 65 پروژه به مرحله اجرا درآمده است.

چیت چیان در خصوص سرمایه گذاری در پروژه های فاضلاب نیز گفت: اکنون 151 تصفیه خانه در شهرهای مختلف کشور با ظرفیت کامل فعال هستند، 41 درصد کل جمعیت شهری کشور نیز تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گرفته است.

وزیر نیرو اضافه کرد: در دولت یازدهم 19 تصفیه خانه جدید بهره برداری و 217 ردیف ملی برای اجرای تاسیسات فاضلاب دیده شده که بیش از بیست هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد.

چیت چیان با اشاره به استفاده از تسهیلات بانک جهانی برای اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای تهران، اهواز، شیراز و رشت، گفت: از اعتبارات و تسهیلات بانک توسعه اسلامی برای شهرهای قم، مشهد، 5 شهر در خوزستان، 5 شهر در استان فارس و 111 روستای کشور بهره گرفته شده است.

وزیر نیرو افزود: معادل 514 میلیارد تومان در قالب قرارداد B.O.T سرمایه گذاری صورت گرفته و معادل دو هزار و 100 میلیارد تومان قرارداد بیع متقابل نیزجهت استفاده از پساب فاضلاب منعقد شده است.

وی تاکید کرد: برای اولین بار در کشور و طی همین امروز طرح انتقال پساب از شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح مورد بهره برداری قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.