۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴
کد خبر: 295993

قدس ‌آنلاین:روزنامه کیهان که از جمله منتقدان تصمیمات تیم هسته ای بوده در شماره امروز خود به بررسی توافق هسته ای پرداخته است این روزنامه در تیتر یک خود در گزارشی تحلیلی نوشته است"۱۸۰ درجه اختلاف دو روایت از یک توافق"

واکنش کیهان به توافق هسته ای

به گزارش قدس آنلاین ،حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله این روزنامه با عنوان "این نیز گفتنی است!" مواردی را در خصوص سخنان متفاوت روسای جمهور ایران و آمریکا متذکر شده است:


اگر برای تصویب نهایی سندی که دیروز، ایران و کشورهای 5+1 روی آن به توافق رسیده‌اند، فرصت و مهلتی در نظر گرفته نشده بود، نوشتن این وجیزه ضرورتی نداشت و در هنگامه این‌روزها، شرط عافیت‌طلبی آن بود که زبان به کام و قلم به نیام کشیده شود ولی از یکسو، اعلام فرصت دو هفته‌ای برای ایران و مهلت دوماهه! برای آمریکا به منظور بررسی و تصویب نهایی سند وین و از دیگر سو، تاکید رئیس‌جمهور محترم کشورمان در نطق تلویزیونی دیروز ایشان بر استقبال از نقد منصفانه و دلسوزانه، نگارنده را بر آن داشته است تا دراین‌باره به نکاتی چند اشاره کند.
1- بعدازظهر دیروز، ساعتی پس از آن که متن بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 از سوی آقای دکتر‌ظریف و خانم موگرینی قرائت شد، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با حضور از قبل اعلام شده در یک برنامه تلویزیونی، تفسیر و برداشت خود از سند مورد توافق وین را با ذکر برخی از بااهمیت‌ترین سرفصل‌های آن اعلام کرد. تفسیر اوباما از سند وین که باید آن را برداشت و تفسیر دولت آمریکا- چیزی شبیه فکت شیت- تلقی کرد در بسیاری از موارد با آنچه رئیس‌جمهور محترم کشورمان در گزارش تلویزیونی خود از محتوای توافق وین ارائه کرد، تفاوت‌های جدی دارد. این تفاوت که در مواردی نزدیک به تناقض است در متن گزارشی که ساعتی قبل از قرائت بیانیه مشترک از سوی وزارت امور خارجه کشورمان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و منتشر شد نیز به وضوح دیده می‌شود و از این روی، بیم آن می‌رود که ماجرای برداشت‌های متفاوت و متناقض طرفین از توافق لوزان در حال تکرار باشد و با ترفند تازه‌ای که آمریکا در آستین دارد، روبرو باشیم! و اما، از آنجا که برای ارزیابی سند یاد شده و تصویب نهایی آن مهلت چند روزه‌ای در نظر گرفته شده است، می‌توان و باید امیدوار بود که قبل از تصویب‌نهایی توافق یاد شده در مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی امنیت ملی کشورمان، این برداشت‌ها و تفسیرهای متفاوت از میان برداشته شود و مفاد توافق وین حالتی «شفاف» و «تفسیرناپذیر» پیدا کند.
2- اوباما در نطق تلویزیونی خود به محورهایی از توافق وین اشاره کرده و بر آن تاکید ورزید که پرداختن به تمامی موارد یادشده به درازا می‌کشد و در محدوده این نوشته محدود نمی‌گنجد، بنابراین از آن میان، تنها به بازخوانی چند نمونه بسنده می‌کنیم.
الف: این توافق همه خطوط کلی ما- بخوانید خط قرمزهای آمریکا- که در فصل بهار به چارچوب آن رسیدیم- یعنی همان توافق لوزان- را رعایت می‌کند.
ب: براساس این توافق، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی‌ اتمی به هر جا که ضروری تشخیص بدهند، دسترسی خواهند داشت. (یعنی بازرسی‌های فراتر از پروتکل و از هر جا در هر زمان!)
ج: آژانس همچنین به توافقی رسید که مطابق آن می‌تواند برای کامل کردن تحقیق درباره ابعاد نظامی احتمالی-PMD - دسترسی‌های مورد نیاز خود را داشته باشد.
د: تحریم‌های ضد ایران کم‌کم لغو خواهد شد و تدریجی خواهد بود.(این بخش از اظهارات وی با خط قرمز اعلام شده کشورمان مبنی بر لغو یکباره تحریم‌ها در تناقض آشکار است).
ه‍ : این توافق هماهنگ با سنت رهبری آمریکا در دنیاست!
و : دو سوم سانتریفیوژهای نصب شده ایران حذف خواهد شد.
و نمونه‌های دیگری درباره راکتور آب سنگین اراک، زمان 10ساله محدودیت‌های تحقیق و توسعه R&D  و از سرگیری چرخه غنی‌سازی ایران و...
3- تفسیر اوباما از سند وین- «جمع‌بندی» و یا «توافق» - در برخی از محورهای اساسی و بنیادین با تفسیری که رئیس‌جمهور محترم کشورمان از همین سند در نطق تلویزیونی دیروز خود ارائه کرد، نه فقط متفاوت بلکه متناقض است. به عنوان نمونه- و فقط نمونه - آقای روحانی تاکید می‌کند که تمام تحریم‌ها، حتی تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی، بانکی، بیمه‌ای، پتروشیمی، حمل و نقل، مالی و... یکجا در روز اجرای توافق لغو می‌شود، و یا می‌فرمایند؛ راکتور آب سنگین اراک با همان ماهیت آب سنگین و با ویژگی‌هایی که در توافق آمده تکمیل خواهد شد و...
آقای دکتر روحانی در گزارش خود به مواردی نظیر آینده فردو، تعداد سانتریفیوژها و ... نیز اشاره داشت که با تفسیر ارائه شده از سوی باراک اوباما متفاوت است.
4- بدیهی است و بعید نیست که تفسیر اوباما از سند وین غیرواقعی بوده و با متن سند یاد شده انطباق نداشته باشد ولی از آنجا که تفسیر وی  به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و طرف اصلی مذاکره و توافق، ارائه شده است، می‌توان و باید نگران بود که مبادا با ماجرای دیگری شبیه تفسیرهای متفاوت از توافق لوزان روبرو باشیم و از این روی انتظار می‌رود- و ضرورت حیاتی‌دارد - که دست‌اندرکاران محترم برنامه هسته‌ای کشورمان و از جمله نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که مطابق اصول 77 و 125 قانون اساسی ملزم به بررسی و اظهارنظر نهایی درباره این سند هستند و نیز اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی، موارد یاد شده را به دقت ارزیابی کنند و چنانچه تفاوت‌ نظرهای ارائه شده از دو سوی ماجرا یعنی رئیس‌جمهور محترم کشورمان و رئیس‌جمهور آمریکا را ناشی از وجود بندهای «تفسیرپذیر» و «دو پهلو» در سند وین یافتند، قبل از تصویب نهایی برای اصلاح آن اقدام عاجل و جدی کنند.
۵- و بالاخره اگرچه دراین‌باره گفتنی‌های دیگری نیز هست که نیاز به شفاف شدن دارد ولی از آن میان به گلایه‌ای دوستانه و محترمانه از تهیه‌کنندگان متن توضیحی وزارت خارجه محترم کشورمان درباره سند وین که قبل از قرائت این سند تهیه شده و برای انتشار در اختیار رسانه‌های داخلی قرارگرفته است بسنده می‌کنیم.
 در این متن توضیحی برخی از بندهای توافق وین به گونه‌ای وارونه تفسیر شده است که می‌تواند حاوی آدرس غلط باشد. از جمله در این متن آمده است: «ایران به عنوان یک تولیدکننده محصولات هسته‌ای بخصوص 2 محصول راهبردی اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین، وارد بازارهای جهانی خواهد شد و تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه صادرات و واردات مواد هسته‌ای بی‌تاثیر می‌شود».
در این تفسیر با عرض پوزش، درک مخاطب نادیده گرفته شده و از محدودیت‌ تحمیلی! حریف با عنوان «امتیاز» یاد شده است! توضیح آن که در توافق وین به صراحت آمده است که ایران نمی‌تواند بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم 3/5 درصد غنی شده داشته باشد و تاکید شده است باید از 10 تن اورانیوم 3/5درصدی که در اختیار دارد، 9700 کیلوگرم آن را به کشور ثالثی که مورد تائید حریف باشد، تحویل بدهد. بنابراین الزام ایران به تحویل 9700 کیلو از محصول یاد شده، یک امتیاز برای حریف است و نه برای ایران که دوستان تهیه‌کننده متن توضیحی - گزاره‌برگ- وزارت خارجه از آن با عنوان یک دستاورد ارزشمند! و امتیاز صادرات مواد هسته‌ای یاد می‌کنند!
به یقین اعضاء  محترم تیم هسته‌ای کشورمان در جریان تنظیم متن یاد شده نبوده‌اند و گلایه آن است که چرا تهیه و تدوین آن را به کسانی سپرده‌اند که در این زمینه از تخصص لازم برخوردار نیستند.
و اما، در خاتمه گفتنی است که وجیزه پیش‌روی در همراهی با تیم هسته‌ای محترم کشورمان نوشته شده است و بی‌انصافی است اگر از تلاش صادقانه و دلسوزانه آنان قدردانی نشود و حضور عزتمندانه این عزیزان در آوردگاه جدی با 6 کشور یاد‌شده نادیده گرفته شود.

حسین شریعتمداری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    19 27
    درود برحسین شریعتمداری آگاه وبصیر
  • عباس IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    11 9
    جان مادرت بزار بخونند بذار مسئولین کنترل کنند چی نوشتند ،نه چی گفتن چون در گفتار هرکسی سنگ خود را به سینه میزند بعد نقد و بررسی کنیم وقتی آقاخامنه ای از گروه مذاکره کننده تقدیر و تشکر میکنند پس بهتر است آقای شریعت مداری ساکت باشی اصلا تو نمیخوای باز نشست بشی ، کاسه داغتر از آش
  • علی IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    12 10
    هرچی هم داده باشند چیزی از ثروت شماها کم نمی شود شماها به خدا قسم بیشتر ازاینکه به فکر مردم باشید به فکر ثروت خودتان هستید نگران نباشید دارغه بیدار هست شما در ارامش بخوابید همانطوری که تا حالا خواب بوده ائیم
  • ;;; IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    28 19
    اصلا شریعمتداری جزانسان که سهل جز آدم نیست که بخواهد نظر مثبت بده از ایشان بیش از این هم انتظار نباید داشت
  • دخترخوب IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    16 12
    تورو خدا ول کن دیگه آقای شریعتمداری...اصلا فک کردی اگه همین آمریکایی که میگی خودشوبنظرتورهبردنیا وبنظرمن قلدر دنیا میدونه اگه توافق نشه وبخواد باما وارد جنگ بشه چی به روزما مردم فرودست می یاد؟؟؟؟همه آوارگی هاش برا ما مردم مرز نشینه! خدایش دیگه لای این چرخ توافق سنگ نندازین.
  • معصومی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    11 9
    بقول عموپنجعلی= تودیگه حرف نزن.
  • خسرو فرهنگیان IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    6 4
    فرهنگیان این توافق فقط رسیدن به بخشی (نه همه)از حق طبیعی کشورمان که تمام کشورهای دنیا از آن برخوردارند است پس آنقدر هم جای شادی کردن ندارد که برای آن جشن بگیریم مانند آن است که به کسی نصف حقش را بدهند و او از خوشحالی جشن بگیرد دستاورد توافق نتیجه 36 سال مقاومت مردم مظلوم کشورمان وخون صدها هزار شهید ورهبری حضرت امام ره و امام خامنه ای ودولتمردان متعهد کشورمان بوده است نه فرد یا افراد و جناح خاصی
  • ا س IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    8 8
    چرا اجازه میدین هر ..... نظرش انعکاس پیدا کنه و به انسان شریفی مثل اقای شریعتمداری توهین کنه
  • فدایی ولایت IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    11 5
    آقای شریعتمداری که فحش نداده،میگه تناقض گویی شده،هرکسی هم دیروز سخنرانی اوباما وروحانی روگوش کرده می دونه که تناقض گویی شده،پس خواهشا بخاطر اینکه این متن روشریعتمداری نوشته چشمتون رو روی واقعیات نبندید!!
  • mino IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    7 14
    خدایا این یک نفرو هدایت کن مردن مردم
  • علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    9 11
    اقای شریعتمداری خواهشان ساکت باشید مگه رهبری تشکر نکردن شما چرا به قول دوستان کاسه داغتر از اشید ساکت باشید بشینید حوادث چاپ کنید نمیدونم چرا هر وقت ما داریم به یه جایی میرسیم امثال شما چوب لای چرخ میذارن مهم اونیه که نوشته شده نه اونی که اوباما میگه اون میخواد دهن سنا رو ببنده
  • ب.ب IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    13 3
    باسلام وخسته نباشیدبه تیم مذاکره کننده کشورمان.مامردم ایران همچنان به شیطان بزرگ اعتمادنداریم.کاری به جناح بندی های سیاسی نداریم،فقط تجربه تلخ گذشته تاریخی نشان میدهد(مارابه رخت چوب شبانی فریفته است_این گرگ سالهاست که با گله آشناست).وظیفه داریم هم ازدولت قبلی که باانجام چرخه سوخت هسته ای وپرتاب ماهواره وهزاران خدمات علمی موردنیاز کشوروهم ازدولت فعلی بخاطر چانه زنی های نفس گیرباابرقدرتهای ظالم عالم که دروغ گویی نان وآب آنهارا تامین میکند به طورکامل حمایت کنیم.فقط مشکل گرانی های افسارگسیخته داردپدرمردم رادرمیآورد.شمارا قسم به مقدسات بفکرمردم باشید. ممنون
  • مسلم IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    10 4
    عباس جان عباس هایی که من می شناسم آدم های با بصیرتند اگه دقت کنی رهبر انقلاب تشکر و قدر دانی کردند ولی تبریک نگفتند.
  • سید محسن IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    14 18
    مرحبا به حسین شریعتمداری که در میان این همه شادی الکی و هیاهوی تبلیغاتی یکمی واقع بینی به خرج داد و جرأت نقد داشت. چرا باید چشمامون رو ببندیم.؟؟؟!!! آیا محدودیت 8 ساله افتخاره؟؟؟!! آیا فقط 300 کیلو اورانیون داشتن افتخاره؟؟؟؟!!! آیا از این روز به بعد آمریکا و بقیه دشمنا با ما خوب میشن؟؟؟!! آیا از بعد توافق وضع ما به کلی تغییر میکنه؟؟؟!!1 ((متأسفم برای همه ی سبک مغز ها و کم شعور های وطنم)) به والله که دشمنی دشمنان ایران تا ابد باقیست
  • محمد IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    14 13
    آقای شریتمداری شما چرا همشیه مخالف هستیید حتا رهبر هم موافق باشد شما خودتان چی حساب میکنید
  • رضا IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    4 3
    عقب نشینی برای انرژی صلح آمیز هستی در برابر زورگویانی که خودشان بمب اتم دارند و هر روز بر تعداد آن می افزایند ننگی است بر پیشانی این دولت که آیندگان هیچ وقت ما را نخواهند بخشید .
  • روح الله IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    3 2
    دشمن نادان كه غم جان بود بهتر از آن دوست كه نادان بود
  • میلاد IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    4 4
    آقای شریعتمداری واقعا متاسفیم که هنوز هم واقعیت رو قبول ندارید ومیخواهید هرکاری کردید زحمت ها ورشادت های تیم هسته بخصوص آقای ظریف را بی ارزش جلوه دهید وحرف خودتونو به کرسی بنشانید بابا بخدا قسم مردم این تفکراتی که جنابعالی دارید رو نمیخواهند شما پشتتون گرمه وبیخیال گرانی وفشار وبیکاری تورم اجاره خونه هستید بستشه تورو خدا بستشه مردم به ستوه آمدند
  • رضا IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    3 3
    دمتون گرم جواب این اقای شریعت مداری رو این جوری دادین اقا فک میکنه از رهبر بیشتر میفهمه
  • محمد حسینی از یزد IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    3 8
    درود و سلام بی پایان بر حسین شریعتمداری آگاه ,بصیر,شجاع و حقگو تو حرف حق را میزنی ولو تمام عالم بر تو بشورند اما دریغ از یک ذره غیرت و بصیرت این شیفتگان سبک مغز دلداده به بیگانگان واز هویت ایرانی وطندوست دور افتاده
  • علوی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    5 1
    آقای رییس جمهور محترم این همه امتیاز دادن دیگه شادی ندارد
  • سجادی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    5 2
    علی هم در زمان خود رنج مردمی را می خورد که به راحتی فریب می خوردند دشمنان ما بم اتم دارن ما صلح امیز را هم از دست می دهیم .
  • سارا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    3 5
    آقای شریعتمداری حرف حساب را زده یه کم فکر کردن بدنیست متن توافقنامه را بخوانید بعد اظهارنظر کنید.
  • جوادي IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    4 4
    همانطور كه آقاي ظريف را فرزند و سرباز اين نظام مي دانيم ، آقاي شريعتمداري را نيز فرزند و سرباز اين نظام مي دانيم . در گفتمان ها ، بجاي اهانت و فرافكني از استدلال هاي موقر و متين استفاده كنيم . بلاخره دو حرف از دو رئيس جمهور انتشار رسانه اي داشته است . كدام صحيح است و كدام نادرست را بايد اثبات كرد . آقاي شريعتمداري سعي در همين مطلب داشته مخالفان هم از همين شيوه و مستند ثابت كنند كه استدلال ايشان صحيح نيست . چرا ازروبرو شدن با واقعيت ها مي ترسيم
  • بابا IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    3 4
    اقای منفی زرشک وزپرشک تفاهم وتعامل وصلح همیشه بهتر از تحجر وانزوا وجنگه.... اگه تفاهم نمیشد وضع بهتر میشد؟. در ثانی ایران وملتش به حکم عقل ومنطق .... باید همیشه مواظب ضربه از دوست ودشمن باشد
  • م م IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    11 3
    جالب میدونی چیه ؟ واسه این آقا حرف شیطان بزرگ مقدم تره. نه تشکر رهبری و سخنرانی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه خودمون.خدایا هر کسی با هر لباسی میخواهد به ملت و ایران سربلند خدمت کند سرافراز و سربلند بفرما.هر کسی هم که میخواد خون مردم رو به شیشه بگیره ذلیل فرما.آمین
  • آوا IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 2
    لطفا بکوییدایشان شریعتمداری چه پستی دارندمن ایشان را نیمشناسم تو بحبوحه انقلاببودند یانه ایا روحانی ه یا شخصی
  • مهدی عارفی نیا IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    خدا به دادمون برسه اون بلایی رو که سر عراق اوردن رو میخوان سر ایران در بیارن بعد به بهانه بمب هسته ای به ایران حمله میکنند فاتحه. من نمیدونم اینا اونجا چکار میکنند فقط بلدند شام کاری میخورند.
  • و .ا IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    2 3
    دمت گرم شزیعت مداری
  • سرباز ولایت IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    3 2
    خدایی اصلا خودت فهمیدی چی نوشتی و از شما خواهش میکنم یک بار دیگه بخون ببین خودت از این متن چیزی میفهمی