۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰
کد خبر: 296161

گروه جامعه / محمد رضایی :با توجه به فرارسیدن تعطیلات عید فطر و شروع موج دوم سفرهای تابستانی، خانواده‌های ایرانی دوست دارند به تفرجگاه‌های محلی و مناطق دیدنی، تاریخی و باستانی کشور سفر کنند، اما شرایط سفر ارزان و راحت برای آنها فراهم نیست.

آرزوی سفر داریم، امکاناتش را نداریم!

  برنامه مدون گردشگری نداریم

«سفر کردن، انسانها را متواضع و اجتماعی بار می‌آورد، زیرا انسان در سفر به پهناور بودن جهان و بخشندگی طبیعت پی می‌برد، ولی ما برای رسیدن به این ارزش والای انسانی، برنامه مدون گردشگری نداریم. کشور ما بهترین سایتها و اماکن تاریخی و طبیعی و میراث ماندگار را دارد، اما چون برنامه راهبردی نداریم، گردشگر داخلی و خارجی تکلیف خود را برای سفر و انتخاب مقصد نمی‌داند».

این سخنان را دکتر عبدالرضا مطیعی، کارشناس ارشد گردشگری و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار ما می‌گوید.

وی می‌افزاید: هنوز هموطنان ما برای نوع، مقصد، هزینه و وسیله سفر، دچار سردرگمی هستند، آن وقت چگونه می‌توانیم از آنان انتظار سفر راحت و تفریح سالم داشته باشیم؟

وی چالشهای پیش روی صنعت گردشگری داخلی را مورد اشاره قرار داده و می‌گوید: هنوز با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب و شعارهایی که برای شناساندن فرهنگمان به دیگر کشورها داده ایم، یک برنامه مدون و جامع رفاهی و گردشگری نداریم، به همین دلیل بیشتر مردم به تورهای خارجی فکر می‌کنند.

 

 شعار دادن 17سازمان برای گردشگری ایران

این کارشناس ارشد گردشگری با برشمردن نهادهای دخیل در امر گردشگری و تورگردانی داخلی و خارجی می‌گوید: هم اکنون حداقل 17سازمان ، نهاد، وزارتخانه، اداره و ستاد، خودشان را در بحث گردشگری و آثار تاریخی، جغرافیایی و میراث فرهنگی صاحبنظر و رأی می‌دانند، اما آیا هیچ یک از این دستگاه‌ها می‌توانند آمار دقیقی از تقاضای سفر و امکانات پذیرش گردشگر و زیرساختهایشان ارایه بدهند؟

وی با اشاره به ایجاد سازمانها و نهادهایی که برای تسهیلات سفر مردم، با بودجه عمومی شکل گرفته‌اند، خاطرنشان می‌کند: طی ماه‌های اخیر با دستور نهاد ریاست جمهوری، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اختیارات تام شکل گرفته، ولی ما به جز صدور چند اطلاعیه بی‌اثر، خروجی خاصی از این ستاد ندیده ایم.

دکتر عبدالکاظم‌هاشمی، عضو هیأت علمی دانشگاه علمی کاربردی هتلداری نیز به خبرنگار ما می‌گوید: هنوز در بحث معرفی اماکن و سایتهای گردشگری کار قابل بیانی انجام نشده و مردم به صورت شفاهی از این مکانها اطلاع می‌یابند که در برخی موارد هم مورد
 سوء استفاده‌های سودجویان قرار می‌گیرند.

 

 لزوم دایمی شدن دبیرخانه گردشگری

به اعتقاد وی، باید ستاد هماهنگی خدمات سفر به عنوان دبیرخانه گردشگری در تمامی ایام، بویژه در تعطیلات نوروز و تابستانها و نیز تعطیلات مناسبتی، بی وقفه در همه استانها با ریاست استاندار یا نماینده تام الاختیار او دایر باشند و بر چگونگی ارایه خدمات مراکز اقامتی و هتلها نظارت کنند و اگر هتلها مطابق قوانین و استانداردها عمل نکردند، با آنها برخورد شود، اما این مهم به فراموشی سپرده شده است.

دکتر‌هاشمی همچنین می‌گوید: عید فطر و تعطیلات تابستان باعث شده همه آماده سفر باشند، اما به دلیل نبود زیرساختها، شاهد
 بی برنامگی، اوج سفر و ترافیک در بیشتر جاده‌ها خواهیم بود که در نهایت سرخوردگی مردم از سفر را بدنبال خواهد داشت.

به گفته این مدرس دانشگاه، پایان این هفته آغاز مرحله دوم مسافرتها به عنوان موج دوم سفرهای تابستانی است که سبب شده شهروندان به اطلاعات آخرین محدودیتها و تمهیدهای ترافیکی ویژه تعطیلات عید سعید فطر نیاز داشته باشند و مقصدهای ارزانتر سفر را جویا شوند اما کسی در این زمینه پاسخگوی آنها نیست.

 

  برای گردشگری از سمن‌ها کمک بگیریم

ثنا عبدالرضایی، مدرس تورگردانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، کمبود نیروی انسانی را آفت مهمی در این حوزه دانسته و با بیان اینکه هنوز هم امکان جذب کمکهای مردمی و نیروی جوان برای معرفی آثار باستانی و تاریخی و سایتهای تفریحی کشور وجود دارد 
خاطر نشان می‌کند: دولت می‌تواند با بهره گیری از نیروی جوان و آماده به کار بسیج و نیز داوطلبان هلال احمر و یا سمنها از این نهادهای کم بودجه و پربازده برای گردشگری کمک بگیرد و علاوه بر خدمت رسانی، بحث نظارت را نیز تقویت کند. وی با اشاره به تلاشهای نیروی انتظامی در بحث مدیریت سفرها تأکید می‌کند: همه ساله در طی چند روز تعطیلی عید فطر و با آغاز مسافرتهای درون شهری و برون شهری، حجم ترافیکی در مبادی ورودی و خروجی کلانشهرها افزایش می‌یابد و پلیس با اتخاذ تصمیمهای ویژه در شناسایی گره‌های ترافیکی، تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا شهروندان شاهد کمترین حجم ترافیک باشند، اما همین شهروندان اصلاً از مسیرهای جایگزین و مقصدهای مشابه اطلاعی ندارند.

به گفته عبدالرضایی، در پایان هفته شاهد تعطیلات عید سعید فطر هستیم و قطعاً تعداد زیادی از هموطنان پایتخت نشین برای عزیمت به زادگاه خود برنامه‌ریزی می‌کنند و همچنین بعد از اتمام تعطیلات عید فطر و در پایان هفته آینده شاهد حجم بالایی از سفرهای بازگشتی خواهیم بود که باید در این زمینه ستادهای اسکان و نیز میراث فرهنگی و گردشگری برنامه‌ریزی کرده باشند، اما این گونه نیست.

 

  تبلیغات سفر نداریم!

این کارشناس ارشد گردشگری اضافه می‌کند: یکی از مهترین موانع گسترش صنعت گردشگری، در ایران نبود تبلیغات کارشناسانه و هدفگذاری شده سفر است. به اعتقاد من اگر هم بخواهیم با اطلاع‌رسانی غیر کارشناسانه و «زرد»، افزون خواهی ایجاد کنیم و مردم را به سفرهای داخلی تشویق کنیم ، با وضع موجود که زیر ساختها آماده نیستند، پس از مدتی با چالش مواجه می‌شویم.

به اعتقاد این مدرس مرکز تورگردانی، شرط مهم در پیاده کردن طرح مسافرت ارزان و ساده برای شهروندان این است که در کنار طراحی زیرساختهای رفاهی مناسب، استاندارد بودن خودروها و جاده‌ها، کنترل هوشمند جاده‌ها، اطلاع‌رسانی مقاصد و نوع سفرها و تورهاي مسافرتي تأیید شده برای رسیدن به یک مسافرت ارزان و مفرح در این باره عزم ملی و بین بخشی ایجاد شود.

  گردشگری در دوران پساتحریم

کارشناسان معتقدند، زیرساختهای کشور برای ورود گردشگران در دوران پس از تحریم مهیا نیست. کشور ما برای بیش از پنج میلیون گردشگر ورودی، به اندازه کافی هتل و مراکز اقامتی ندارد و بیشتر مراکز موجود نیز از استانداردهای روز دنیا عقب هستند. هم‌اینک و بخصوص با رفع تحریمها، موج سفرهای اقتصادی و تفریحی به ایران به وجود می‌آید که باید تا دیر نشده ظرفیتهای استفاده از آن را فراهم کنیم، وگرنه کشور از درآمدهای سرشار گردشگری یا همان صنعت «توریسم» محروم خواهد شد و یک فرصت ویژه از دست خواهد رفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.