عباسعلی سپاهی یونسی: همین چند سال پیش بود که برای اولین بار به یکی از مراکز نگهداری معلولان در مشهد ‌رفتم. وقتی به راهنمایی یکی از اهالی مرکز پا به بخشهای مختلف گذاشتم، آنچه می‌دیدم، برایم تأثربرانگیز بود، آن قدر که نتوانستم خودم را کنترل کنم و بی صدا صورتم از اشک خیس شد.

دستهای مهربانی مان را به سمت مددجویان دراز کنیم

نمی توانستم کودکان معصوم را در آن حالت ببینم، بویژه کودکی را که نوعی زندگی نباتی داشت که برایم از همه غم انگیز تر بود. نوع نگاه‌ها، حس و حال بخشهای مختلف همه و همه سبب می‌شد غمی تمام وجودم را فرا بگیرد؛ غمی که مدتها با من بود.

هزینه یک میلیاردی در هر ماه

بعدها دوباره باز هم به آسایشگاه معلولین شهید فیاض بخش (عبدا... هنری) رفتم و به مراکز دیگری در شهر مشهد که همه آنها تقریباً حکایت مشترکی دارند، قصه‌ای که ما انسانهایی که در سلامت جسمانی و عقلانی به سر می‌بریم، باید آن را بخوانیم و به اندازه توانایی خودمان برای کم کردن غصه این قصه قدمی برداریم.

در آخرین بار که به آسایشگاه رفتم، همین سال قبل بود با تغییرات خوبی در این آسایشگاه روبه‌رو شدم، آسایشگاهی که طبق آخرین آمار اعلام شده  با داشتن حدود 600 بیمار و 400 پرسنل، هزینه ماهانه آن یک میلیارد تومان است.

یک میلیارد تومان هزینه برای هر ماه، هزینه کمی نیست، آن هم وقتی دولت تنها 200 میلیون تومان یارانه  به این مجموعه می‌دهد و بقیه هزینه را باید خود مرکز و خیرین مرتبط با آن تأمین کنند.

اقدامهای خوب در آسایشگاه

 آسایشگاه برای اینکه بتواند هم به مددجویان خودش سرویسهای خوب بدهد و هم کسب درآمد برای آسایشگاه هم بکند، قدمهای خوبی برداشته است؛ مثلاً بخش آب درمانی مجموعه که  خدمات این بخش از مجموعه برای تمام معلولان آسایشگاه و همه افراد معلولی که به این مرکز مراجعه می‌کنند، ارایه می‌شود.

در آسایشگاه چند کارگاه هم فعالیت می‌کنند و به نظرم این بخش از بخشهای جالب آن است؛ زیرا این جا می‌بینیم معلولیت برای بعضی‌ها بهانه نرفتن و ماندن نمی شود و در کارگاه‌ها دیدم زنان و مردان چگونه سرگرم هستند و کار می‌کنند تا نشان دهند که نمی خواهند سر بار دیگران باشند، مثلاً یکی از کارگاه ها، کارگاه‌ خیاطی  است که افزون بر این که در آن لباس، پرده و ملحفه مورد نیاز معلولان دوخته می‌شود، با بعضی از کارخانه‌ها نیز قرارداد دارد و البته کارگاه‌های دیگری هم هستند که همین وضعیت را دارند و این حرکت خوب یعنی اشتغالزایی برای معلولان آسایشگاه سبب شده 200 نفر آنها مشغول به کار شوند.

یکی دیگر از بخشهای فعال در آسایشگاه، بخش خدمات پزشکی آن است که به آن سری زدم و از جمله به بخش دندان‌پزشکی که نکته جالب در این بخش این است که به گفته ‌مدیرعامل، تیم توانبخشی آسایشگاه افزون بر ارایه خدمات به معلولان در داخل مجموعه به 70 نفر از افراد قطع نخاعی در منازل آنان رسیدگی می‌کند.

از نکات خوب دیگر در آسایشگاه، معلولانی هستند که به رغم معلولیت خودشان، دنبال درس و تحصیل رفته اند و این سبب شده تعدادی از مددجویان آسایشگاه  تحصیلات دانشگاهی داشته باشند.

300پایگاه جمع آوری فطریه

مدیر عامل آسایشگاه در نشست خبری خود با اهالی رسانه که دوشنبه برگزار شد، گفت: سال قبل حدود 300 پایگاه در مشهد فعال بوده‌اند که فعالیت این پایگاه‌ها توانست 400 میلیون  تومان فطریه و کفاره جذب کند.

حالا دوباره به پایان ماه مبارک رمضان رسیده ایم؛ به روزهایی رسیده ایم که باید با این ماه عزیز خداحافظی کنیم و دوباره روزی است که بیشتر از هر وقتی به فکر نیازمندان جامعه خودمان و از جمله معلولان و مددجویان در مراکز مختلف و از جمله شهید فیاض بخش باشیم.

امیدوارم باز هم دستهای مهربانی برای یاری رساندن به این مدد جویان دراز شوند و نشان بدهند که ما مهربانی را بیشتر از هر آنچه دیگران فکر کنند، در وجودمان داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.