معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اعلام افزایش تعرفه برنج نسبت به سال گذشته و اینکه واردات برنج تحت کنترل است گفت: تعرفه امسال واردات ۴۰ درصد است و برای هر کیلو ۴۷۰۰ ریال عوارض بسته شده است.

واردات برنج تحت کنترل است

به گزارش ایسنا در مازندران، عباس کشاورز در نشست با محققین معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در شهرستان آمل اظهار کرد: طی 10 سال گذشته شاهد افزایش عملکرد قابل قبول در برنج نبودیم و این نشان می‌دهد تکنولوژی، خدمات و فعالیت‌های ما نتوانسته تاثیری بر تولید داشته باشد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: کم بودن سرانه زمین، عدم امکان توسعه و تک محصولی بودن از جمله مشکلات حاد زراعت برنج در شمال کشور است.

کشاورز ادامه داد: رقابت ارقام جدید با کیفیت یکی دیگر از مشکلات زراعت برنج است که باعث می‌شود جریان و کنترل بازار و اعمال نظرات فنی با ابهام و شبهه از سوی تولیدکنندگان مواجه شود و به همین خاطر نتوانسته‌ایم ابهام را برای مصرف کننده و تولیدکننده حل کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش واردات از سال 1384 به این موضوع دامن زده و کشاورزی را نابود کرده است، گفت: هنوز هم قیمت‌های برنج، حبوبات، سیب زمین و صیفی جات با شهریور سال 1392 اختلاف معنی داری ندارد، در حالی که هزینه تولید محصولات کشاورزی افزایش داشته است که نتیجه حجم بالای واردات محصولات کشاورزی است.

 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته میزان عملکرد در بخش کشاورزی بالا نرفته است و با اتهام و زیر سوال بردن افراد مشکل حل نمی‌شود، گفت: همه ما باید خودمان را مسوول تولید بدانیم و بجای متد عقب مانده و بخشی نگری سعی کنیم با تکنولوژی‌های جدید رو به جلو حرکت کنیم.

 

کشاورز اظهار کرد: اتفاقاتی که در بخش کشاورزی حادث شده نشان دهنده این است احساس مسوولیت ما کم شده و هر کسی دایره‌ای را برای خود تعریف کرده و از پرداختن به سایر امور مرتبط خودداری کرده و اصل کار را فراموش کرده‌ایم.

 

وی اظهار کرد: اگر افزایش تولید، کاهش هزینه و افزایش منفعت برای کشاورز را مد نظر داشته باشیم به طور حتم مشکلات یکی پس از دیگری رفع خواهد شد.

 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: مصرف کود در زراعت برنج تاسف‌آور است و سبب شده تمامی مزراع دچار سوء تغذیه شوند.

 

کشاورز با بیان اینکه بجای توجه به پایلوت‌ها به مزارع دقت کنیم و مشکلات کشاورزان را حل کنیم، گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی رو به سامان نیست چرا که برنامه ریزان آب افرادی بی دانش بودند و باید شرایط را به گونه ای مهیا کنیم تا با مصرف آب کمتر تولید بیشتری داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: باید با تدابیر لازم به دنبال راه های جایگزین برای بهبود تولید برنج در کشور باشیم.

 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید سناریوی علمی، فنی و اقتصادی جایگزین در بهینه کردن سیستم زراعت برنج داشته باشیم.

 

کشاورز با بیان اینکه سال 1391-1392 ، 22 میلیون تن کالا وارد کشور شد که این یعنی 45 درصد انرژی در مزارع دیگر کشورها تولید شده است، ادامه داد: باید حساسیت بیشتری نسبت به سرنوشت بخش کشاورزی داشته باشیم و تولیدات بخش کشاورزی را زیر ذره‌بین ببریم.

 

وی افزود: به دلیل کمبود آب امکان توسعه کمی در کشاورزی ایران وجود ندارد و رویکرد ما تنها باید افزایش عملکرد باشد.

 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: کاهش هزینه تولید باید به عنوان یک اصل مدنظر بخش کشاورزی قرار گیرد.

 

کشاورز اظهار کرد: بخش تحقیقات موضوع قیمت تمام شده بالای محصولات را با ارائه روش‌های کاهش هزینه و افزایش تولید حل کند.

 

وی با بیان اینکه مازندران فضای تولید متنوعی دارد، گفت: بهره وری اقتصادی آب به عنوان شاخص در کشاورزی مطرح است و محصولات آلترناتیو ارایه شود.

 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بخش کشاورزی باید نگرش خود را به سمت دگرگونی متمرکز کند و از زمان و زمین برای تولید محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری بهره‌گیری نماید.

 

وی تاکید کرد: تابع وضع موجود نباشید بلکه برای حداکثر بهره‌وری و پایداری تولید راه حل مناسب ارایه کنید.

 

کشاورز با طرح این سوال که "چرا کشاورزی ایران در برابر شرایط نامساعد جوی شکننده است؟" گفت: بروز سرما کشاورزی یک استان را نابود می کند و باید برای این امر به دنبال ارایه راه حل های جدید برویم و بتوانیم بذر های مقاوم و ارقام جدید را معرفی کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: فشارهای سیاسی به طور غیر مستقیم بر روی بخش کشاورزی است و همه اینها ناشی از این است ما مسوول امنیت غذایی جامعه هستیم و هیچ کس نمی تواند نسبت به تامین غذای مردم بی تفاوت باشد و بخش تحقیقات باید با ارایه راه حل های مناسب برای بخش کشاورزی این مشکلات را رفع کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.