'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا با این ادعا که توافق کانبرا با تهران برای بازگرداندن ایرانیان که پناهندگی آن ها مورد پذیرش قرار نگرفته، نزدیک است، تاکیدکرد این توافق با توافق جامع هسته ای ارتباطی ندارد.

مذاکرات ایران و استرالیا در مورد پناهجویان ارتباطی با توافق هسته ای ندارد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، تارنمای روزنامه 'سیدنی مورنینگ پست' به نقل از وزیر امور خارجه استرالیا مدعی شد تهران و کانبرا در حال توافق برای بازگرداندن افرادی هستند که شرایط آن ها برای پناهندگی مورد موافقت قرار نگرفته است.

ادعای توافق برای بازگرداندن ایرانیان پناهجو از استرالیا در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد این پناهجویان با استفاده از روش های قانونی از کشور خارج شده و هر فردی داوطلبانه می تواند به کشور بازگردد.

جولی بیشاپ گفت که توافق با ایران به منظور بازگرداندن پناهجویان ارتباطی با لغو تحریم ها که مربوط به برنامه هسته ای ایران است، ندارد.

وی گفت توافق برای بازگرداندن ایرانیان که ادعای پناهندگی آن ها با شکست مواجه شده است با سفرش و اعزام هیاتی از مقامات ارشد در تهران آغاز شده و ادامه می یابد.

وزیر امور خارجه استرالیا اوایل تیر ماه نیز تاکید کرد بسیاری از ایرانی ها که شرایط پناهجویی آن ها پذیرفته نشده است، به دلیل شرایط و انگیزه اقتصادی دست به این کار زده اند و توافق با جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آنان قابل توجیه است.

'علی چگنی' مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان خرداد ماه امسال برای برگزاری دومین دور مذاکرات کنسولی به استرالیا سفر و با مقام های بلندپایه این کشور دیدار و گفت وگو کرد. شرایط دانشجویان ایرانی، تسهیل در صدور ویزا، گردشگری و پناهجویان محورهای مذاکرات دو طرف بود.

براساس آمار دولت استرالیا، 13 هزار و 200 نفر از 52 هزار پناهجویی که برای آمدن به استرالیا تلاش کردند ایرانی بودند و بسیاری از آنها با نابودکردن اسناد سفر خود و ارائه پول به قاچاقچیان انسان از اندونزی راهی استرالیا شدند.

این آمار نشان می دهد 300 پناهجوی بازداشت شده در مرکز مانوس، 166 بازداشتی نائورو، 440 بازداشتی داخل مرزهای استرالیا و همچنین بیش از هشت هزار مهاجر در انتظار روادید موقت در استرالیا، ایرانی هستند.

مقامات ایرانی تاکید دارند سیاست دولت ایران آزادی عمل اتباع کشورمان برای گزینش محل اقامت است و چنانچه فردی قصد بازگشت به ایران را داشته باشد باید داوطلبانه و بدون اجبار انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.