نخست‌وزیر رژیم‌ صهیونیستی و حامیان وی در آمریکا که زمانی توافق هسته‌ای موقت را «اشتباهی تاریخی» خوانده بودند، حالا هم برنامه جامع اقدام مشترک را «اشتباهی تاریخی» خوانده و می‌گویند خواستار توقف اجرای آن هستند.

کشمکش میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مورد نتیجه مذاکرات هسته‌ای

به نوشته نشریه «هیل» بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دیگر رهبران رده بالای آن، مخالفت خود با توافق را تا کنون پنهان نکرده‌ و در طول دو ماه آینده که دموکرات‌های کنگره در پی جلب رضایت مخالفان توافق و کسب آرای آنان هستند، سران اسرائیلی به دنبال فشار بر کنگره برای نابود کردن این توافق می‌باشند.

اعضای کنگره تا ماه سپتامبر فرصت دارند که برای تایید یا رد توافق با ایران آن را بررسی کنند و به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان برای نابودی این توافق متحد هستند. نتانیاهو در گفت‌وگو با برخی رسانه‌های آمریکایی مکررا هشدار داده مواردی که در توافق ایران آمده امنیت اسرائیل و آمریکا را به خطر می‌اندازد. 

«جان کورنین» مرد شماره دو جمهوری خواهان در کنگره به نشریه هیل گفت «افراد زیادی حامی اسرائیل هستند و اسرائیل بهترین متحد ما در خاورمیانه است. به نظر من باید به دوستانمان گوش دهیم.»

از سوی دیگر «کریس مورفی» عضو شورای روابط خارجی سنا گفت که درخواست اسرائیل هیچ اثری بر وی نخواهد گذاشت. اما دیگران تصدیق کردند که اسرائیل و همچنین کاخ سفید و دیگران بر رای اعضای کنگره تاثیرگذارند.

بر اساس گفته «اریک شولتز» سخنگوی کاخ سفید تنها اندکی بعد از اعلام توافق، «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا ضمن حضور در «کپیتال هیل» ساختمان کنگره، با نمایندگان دموکرات‌ ملاقات کرد. همچنین «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز گفت‌وگوهایی با قانون گذاران داشته است.

دموکرات‌های کنگره در شرایط دشواری قرار دارند چراکه از سویی رهبر این حزب، یعنی باراک اوباما، قرار دارد و از سوی دیگر مهم‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه، یعنی اسرائیل، قرار دارد.

سه‌شنبه گذشته روز 23 تیر 1394 ایران و کشورهای 1+5 به جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای دست یافته و برنامه جامع اقدام مشترک -برجام- را منتشر کردند. برجام برای تایید در ایران به شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای سلامی از یک سو و به کنگره آمریکا از سوی دیگر می‌رود تا طرفین در مدت زمان مشخصی برای تصویب اجرا یا عدم اجرای توافق رای گیری کنند.

نتانیاهو و جمهوری‌خواهان در حالی خواستار ادامه توافق موقت و عدم اجرای توافق جامع هستند که آن‌ها زمانی که توافق موقت نیز به دست آمد، مدعی شدند که با آن مخالف هستند. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در نوامبر سال 2013 توافق موقت را «اشتباهی تاریخی» خوانده بود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.