رئیس مجلس با بیان اینکه تدوین سند پنج ساله ششم توسعه کشور در دست بررسی است، گفت: توجه به بیماری‌های غیر واگیردار یکی از اولویت‌‌های برنامه ششم توسعه است.

توجه به بیماری‌های غیر واگیردار یکی از اولویت‌‌های برنامه ششم است

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار "مارگارت چان" دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با اشاره به پیشرفت‌های روز افزون بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران در بخش درمان و سلامت، افزود: بعد از انقلاب در کشور تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت و سلامت و بهداشت مردم در کشور به‌ویژه در مناطق روستایی و کم درآمد شده است و ما شاهد پیشرفت‌های فراوان نه تنها در این مورد، بلکه در حوزه آموزش نیروی انسانی کارآمد بوده‌ایم که به فضای سلامت و تندرستی در ایران کمک شایانی کرده است و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

وی با تأکید بر توجه مجلس شورای اسلامی بر حل مشکلات مربوط به بیماری‌های غیر واگیردار و سایر بیماری‌های شایع در کشور، افزود: یکی از مسائل مهم در بحث درمان و سلامت در ایران مربوط به مجروحان جنگ تحمیلی 8 ساله ایران و جانبازانی است که با بیماری‌های ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی دست و پنجه نرم می‌کنند که نیاز به حمایت جدی و کمک و همکاری دولت و مجلس برای مداوا و بهبودی آنها وجود دارد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در دست بررسی بودن تدوین سند پنج ساله ششم توسعه کشور، گفت: در سند پنج ساله ششم توسعه کشور به بخش سلامت به طور خاص توجه خواهد شد و یکی از اولویت‌های ما در این سند توجه به بحث بیماری‌های غیر واگیردار و ارتقای سطح کیفیت خدمات و پایین آوردن سطح هزینه‌های درمان می‌باشد.

لاریجانی در پایان این دیدار یکی از مشکلات دیگر بخش سلامت و درمان در ایران را قاچاق موادمخدر از کشورهای همسایه به جمهوری اسلامی ایران، گفت: با توجه به قاچاق موادمخدر از این کشورها به ایران و سایر کشورهای جهان، این مسئله نیز مشکلاتی برای سلامت و بهداشت مردم ایجاد کرده است و جمهوری اسلامی ایران نیز هزینه‌های جانی و مالی فراوانی در مبارزه با این پدیده شوم صرف کرده اما حل این مشکل نیاز به همکاری همه کشورهای منطقه و جهان و سازمان‌های مرتبط با آن دارد.

همچنین "مارگارت چان" دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز در این دیدار با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلامت، گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشرو در زمینه سلامت و بهداشت در منطقه و حتی جهان می‌باشد و در مباحث مربوط به بهداشت و درمان در سطح سازمان بهداشت جهانی همیشه از تجربیات ایران استفاده می‌شود.

وی در ادامه این دیدار با تشکر از سیاست‌های دولت فعلی در حمایت از بخش سلامت و درمان، افزود: طرح تحول سلامت در ایران از طرح‌های قابل توجه سازمان بهداشت جهانی می‌باشد و کارشناسان زبده‌ای نیز از طرف این نهاد برای مطالعه و انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به کار گرفته شده‌اند.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در پایان سخنانش بر اهمیت اصلاح ساختار بیمارستان‌ها از طریق بالا بردن کیفیت عرضه خدمات، تمرکز بیشتر بر بحث پیشگیری و اصلاح عادات غذایی مردم و هماهنگی همه سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های دولتی جهت جلوگیری از آسیب‌های جانی ناشی از بیماری‌های غیر واگیردار جهت ارتقای سطح سلامت مردم تأکید کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.