قدس انلاین – سعید کوشافر: درماههای اولیه تابستان اوج عرضه میوه های تابستانی به بازار است به گونه ای که دیگر نمیتوان از کاهش یا کمبود عرضه میوه حرفی به میان اورد ، قیمتها نیز تا حدی کاهش یافته و البته دربیشتر میوه ها که اکنون دیگر نوبرانه نیستند برای شهروندان محسوس است ؛ اما از همه اینها جالبتر است که بدانید همچنان میدان برای وارد کنندگان میوه و سودهای کلانی که از این محل میبرند باز است و مافیای میوه به هر طریق به کارش ادامه میدهد.

قاچاق دهها هزار تنی میوه، همه می بینند جزجهاد کشاورزی/ مافیای میوه قانونی وارد میکند،بنام ایرانی میفروشد/قاچاقچیان میوه تجهیزات وامکانات زیادی دارند

دراین میان هراز چندگاهی خبرهایی منتشر میشود که باعث واکنش مقامهای مسوول میشود ،درغیر اینصورت انگار برای مسوولان اهمیتی ندارد که دراین بازار چه رخ میدهد.

دراین راستا وزارت جهادکشاورزی در پی انتشار خبری مبنی بر انحصار واردات چهارقلم میوه در دست افراد خاص، اعلام کرد: واردات هرگونه میوه به غیر از میوه های گرمسیری که در داخل زمینه تولید برای عرضه در سطح ملی نیست ، ممنوع است و انحصاری در واردات این نوع میوه ها وجود ندارد.

در این ارتباط فقط واردات میوه های موز، آناناس، نارگیل و انبه مجاز می باشد و به منظور جلوگیری از هرگونه انحصار و رقابتی کردن امر واردات این چهار نوع میوه با رعایت اصول قرنطینه ای، نیاز به هیچگونه مجوز و مراجعه ای به وزارت جهادکشاورزی ندارد و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی واردات که دارای صلاحیت های لازم هستند، می توانند در چارچوب ضوابط و مقررات به واردات آنها اقدام کنند.

***روزانه سه هزار تن ميوه قاچاق وارد کشور مي شود   

دراین حال محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: روزانه 3 هزار تن میوه قاچاق وارد کشور می‌شود و سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران باید از توزیع میوه‌های خارجی قاچاق جلوگیری کند.

همچنینن رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران گفت: بخشی از میوه‌های قاچاق وارداتی در انبارها و محل نگهداری از بسته‌بندی خارجی به سبدهای ایرانی منتقل شده و با نام تولید داخل در بازار به فروش می‌رسد.

سیدمحسن محمودی رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران با انتقاد از واردات گسترده میوه قاچاق، گفت: برای جلوگیری از واردات گسترده میوه‌های قاچاق مانند گذشته باید واردات میوه به افرادی که در کار واردات و صادرات هستند سپرده شود.

وی افزود: در گذشته واردکنندگان میوه پس از واردات میوه را در سردخانه‌ها ذخیره می کردند و سپس تدریجا آن را وارد میدان کرده و از آنجا به نقاط مختلف در کشور توزیع می‌شد.

رئیس اتحادیه صنف بار فروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران بیان داشت: اما هم‌اکنون بخشی از میوه‌های وارداتی قاچاق در سردخانه‌ها و انبارهای محل نگهداری از کارتن‌ها یا جعبه‌های اصلی خود خارج و به سبدهای ایرانی منتقل و با نام تولید داخلی مانند پرتقال والنسیا عرضه می‌‌شود.

محمودی تصریح کرد: با توجه به بروز عوامل مختلف جوی و بروز آفات، میزان تولید میوه قابل پیش‌بینی نیست بنابراین برای کنترل و تنظیم بازار باید مرزهای واردات میوه باز شود.

***همدستی قاچاقچیان و دلالان میوه

دراین راستا یک عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر به علت نبود نظارت‌های لازم و سوءتدبیر مسئولان قاچاق قانونمند میوه به صورت گسترده در حال انجام است،گفت: این رویه مقابله با تولید داخل است که بر اثر آن هم تولیدکننده و هم مصرف کننده مجازات می شوند اما دلالان و قاچاقچیان سودهای کلانی بدست می آورند.

شمس الله شریعت نژاد با انتقاد از بی تفاوتی مسئولان و روند ادامه دار واردات میوه قاچاق به صورت گسترده درکشور،گفت:متاسفانه موضوع قاچاق در کشور ما نهادینه شده و این کار همچنان به صورت قانونی و غیرقانونی ادامه دارد و قاچاقچیان بدذون هیچ مانعی میوه‌های ممنوعه را وارد کشور و در بازار توزیع می‌کنند.

نماینده مردم تنکابن،رامسر و عباس آباد درمجلس شورای اسلامی افزود: این در حالی است که درحال حاضر در تولید همه محصولات کشاورزی مشکل داریم و این شکل واردات و قاچاق میوه به صورت قانونمند و از مبادی رسمی بر شدت این مسایل می افزاید.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد:میوه های قاچاق وارداتی به راحتی به بازار عرضه می شود و این موضوع نشان دهنده این است که دست قاچاقچیان و واسطه‌ها در بازار با هم یکی است.

وی ادامه داد: دراین شرایط هم تولید کننده و هم مصرف کننده متضرر می شوند و به علت سوءتدبیر مسئولان و نبود مدیریت لازم بر بازار این واسطه ها و دلالان هستند که در این بین سودهای کلانی را بدست می آورند.

این نماینده مردم درمجلس نهم تاکید کرد:باید یک سازمان و مجموعه مشخص مسئولیت پیگیری و برخورد با واردات میوه را برعهده بگیرد و علاوه برآن باید اراده ملی و دولتی برای مقابله با پدیده قاچاق میوه شکل بگیرد.

شریعت نژاد گفت: لازم است مردم و تشکل ها در خصوص مقابله با قاچاق میوه ورود جدی داشته باشند،چرا که در حال حاضر قاچاقچیان به راحتی اقدام به واردات میوه می کنند و برخورد با این موضوع بسیار مشکل و سخت شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس با تاکید براینکه این شکل واردات و قاچاق قانونمند میوه عملا مقابله با تولید است،تصریح کرد:آنچه درسیاست‌های اقتصاد مقاومتی اولویت اول ماست؛استقلال و خودکفایی بوده اما قاچاق و واردات گسترده محصولات کشاورزی درسایه بی تفاوتی و سوءتدبیر مسئولان  ضربه‌ای مهلک به تولید ملی کشور است که باید برای مقابله با آن چاره ای اندیشیده شود.

*** به راحتی اقدام به واردات غیر قانونی می کنند

درهمین حال دیگر عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در خصوص گرانی روزافزون قیمت میوه و پدیده دلالی و قاچاق میوه و مرکبات گفت: متاسفانه میوه های قاچاق کاملا محسوس و با امکانات مجهزی وارد کشور شده و به بازار مصرف می‌رسد.

عباس پاپی‌زاده در گفتگو با خانه ملت با اظهار تاسف از بی توجهی متولیان امر به دلالی و قاچاق میوه و مرکبات به کشور اظهار داشت: با توجه به طرح انتزاع و عدم توانایی کافی متولی اجرای این طرح یعنی وزارت جهاد کشاورزی، همچنان شاهد قاچاق روزافزون میوه هستیم که متاسفانه بصورت کاملا محسوس و از مسیرهای مشخص و قابل پیگیری وارد ایران می شود.

نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی افزود:واردات میوه به کشور در حجم بالا و با کیفیت بسیار مطلوب نشان از دسترسی واردکنندگان به امکانات وسیع و مجهزی از قبیل ماشین آلات و کانتینرهای یخچال دار و همچنین انبار و سردخانه های مجهزی دارد که با یک آزادی عمل صورت می گیرد.

وی با اظهار تاسف از وضعیت کنونی واردات قاچاق میوه ادامه داد: میوه و مرکبات را نمی توان با قاچاق پیچ و مهره به کشور یکسان دانست، چراکه میوه و مرکبات به دلیل عمر مصرف باید به سرعت وارد بازار شوند. در نتیجه می توان دریافت که قاچاق میوه با سختی و مشقت خاصی روبرو نیست و عاملان این مساله به راحتی می توانند از مسیرهای مشخص و محسوس برنامه های خود را عملی سازند.

پاپی زاده با بیان اینکه درحال حاضرمقدارتولید میوه درکشور به حد کفایت است،گفت: امکان ندارد میوه ای با بسته بندی شیک وشرایط خاص نگهداری که باید با یخچال وارد کشور شود از راه های غیررسمی وارد کشور شده باشد و قطعا قاچاق میوه بصورت کاملا راحت و میسر صورت می گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گرانی میوه سبب می‌شود این محصولات ازسبد خانوار مردم خارج شود،افزود: به علت نبود مدیریت لازم  درحالی که تولید داخل درحد کفایت است،برخی میوه های تابستانه و گرمسیری قاچاق مثل انگور در بازار وارد و توزیع می شود که باید بررسی مجدد دراین باره انجام و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود جدی تری به این عرصه داشته باشد.

*** مافیای میوه باید در دستور کار وزیر

همچنین دیگر عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه وزارت بازرکانی و جهاد کشاورزی در گذشته در زمینه وارادت بی رویه خود سرانه عمل می کردند، گفت: حذف مافیای میوه باید در دستور کار وزیر کشاورزی قرار بگیرد.

حبیب برومند داش قاپو درباره مافیایی واردات بی‌رویه میوه  درکشور، خاطر نشان کرد: درسال‌های اخیر بسیاری ازظرفیت‌های صنعت کشاورزی طعمه واردات بی‌رویه کالاهای کشاورزی شده است و از همین رو اگر این مبالغ برای رشد زیرساخت‌ها هزینه می‌شد، قطعا صنعت کشاورزی  رشد کرده و کشور نیز از بحران بیکاری رها شده بود.

 نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات بی‌رویه متاسفانه در اقتصاد کشورما نفوذ کرده  است،گفت: گاهی واردات رشد صادرات را منفی می‌کند که این امر تولید داخلی، تولید ثروت و اشتغال یک کشور را تا مرز نابودی می‌کشاند.

وی ادامه داد: دولت باید با یک برنامه ریزی اصولی طرحی را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی آماده کند تا دست مافیای میوه را از جیب کشاورزان کوتاه شوند زیرا با ادامه این روند بسیاری از کشاورزان  در بحران عدم در آمد زایی  در صنعت پردرآمد کشاورزی بیش از پیش فرو می‌روند.

 عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طببعی با بیان اینکه واردات بی رویه محصولات کشاورزی مدتهاست که نبض  اقتصاد کشور را  کند کرده است ، خاطر نشان کرد: دلالان با نفوذ درا راضی کشاورزی سعی دارند با تغییر کاربری اراضی کشاورزی تیشه به ریشه این صنعت بزند ودر مقابل هم با واردت بی‌رویه میوه سعی دارند برای خود تولید ثروت و کشاورزان را از نظر منابع مالی به خود وابسته کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.