پنجشنبه بازار میناب با بیش از ۵۰۰ سال قدمت، به محلی برای عرضه اقلام بی کیفیت چینی تبدیل شده و در عین حال سازه های جدیدی که در بازار ایجاد شده با هویت آن سازگاری چندانی ندارد.

هویت بازار ۵۰۰ ساله میناب با سازه های جدید گم شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار مهر، میناب سابقه تاریخی کهنی دارد و  بنیان این شهر به زمان ساسانیان برمی گردد اما بعضی از اسناد تاریخی موجود نشان می دهد این شهرستان از قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال برخوردار است که بدین منظور می توان به سفرنامه نئارخوس ( نئارکوس) سردار اسکندر مقدونی مراجعه کرد این احتمال نیز هست که این شهر در زمان ساسانیان به آبادانی و رونق رسیده است.

پنجشنبه‌ بازار میناب بازاری تاریخی در بخش مرکزی از توابع شهرستان میناب در استان هرمزگان و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این بازار که در مرکز شهر میناب واقع شده، از یک سو به بازار و از سوی دیگر به میدان اصلی شهر متصل می‌ شود. بازار  مذکور از گذشته های دور با هدف عرضه صنایع دستی و تولیدات سنتی و خانگی براه افتاد. در این بازار انواع حصیر، ظروف حصیری، سفال، لوازم دوخت لباس، پوشاک زنان، برقع، ماهی و انواع مواد غذایی عرضه می‌شود.

بازار فعلی پنجشنبه بازار در حاشیه رودخانه میناب و در امتداد بلوار ساحلی تشکیل شده‌ است البته کالاهای این بازار دیگر مثل پنجشنبه بازار قدیم کالاها و صنایع دستی حصیری و سفالی نیست و همه نوع کالایی در این بازار جدید یافت می‌شود. پنج شنبه بازار موتور سیکلت فروشان و پنج شنبه بازار دام (گاو گوسفند و بز) که به پا کنار مشهور است که در امتداد بلوار ساحلی شهر میناب ایجاد شده‌اند از دیگر بازارهای قابل ذکر در میناب هستند که مشتری های خاص خودشان را از سراسر استان و نیز استان همجوار (کرمان) را دارد.

در قدیم که داد و ستد کالاها بصورت پاپایی صورت می گرفت و تجار کشورهای جنوب شرق آسیا و بعضی از استان های شمالی مسیر ولایت خود را تا بازار تجاری میناب طی می کردند تا کالاهای خود را مبادله کنند. انواع کالاهای تولیدی و محصولات کشاورزی و انواع دام در این بازار مبادله می شد. این تجار برای حضور در بازار و مبادله کالا با یکدیگر حرکت خود را از مبداء به گونه ای آغاز می کردند که با توجه به بعد در یک روز از هفته تمامی آنها در بازار حضور داشته باشند که از دیر باز روز پنج شنبه آخر هفته بوده است و بدینگونه پنج شنبه بازار هرموز ( میناب کنونی ) رونق یافت و این سنت همچنان پاپرجا و استوار در طول تاریخ و سالیان دراز مسیر خود را طی کرده تا به امروز رسیده است

پنجشنبه بازار میناب تنها بازار سنتی در استان هرمزگان است که در روزهای پنجشنبه مردم از جای جای استان و شهرهای همجوار برای خرید اجناس مورد نیاز خود در این بازار حضور پیدا می کنند. تنوع نوع جنس و ارزانی آنها نسبت به بازارهای دیگر در شهرستان و استان در بعضی از مواقع شلوغی خاص خود را در این بازار به دنبال دارد که به همین منظور این بازار به یکی از جاذبه های گردشگری نیز تبدیل شده است.

بعد از گذشت سالها از قدمت این بازار، شورا و شهرداری میناب با اجرای ساخت و ساز این بازار را با سازه جدید و سنتی تبدیل به بیش از ۱۴۰ غرفه کرده است تا بتواند برای تجمیع دستفروشان از سطح شهر و متمرکز کردن همه آنها را در این مکان و همچنین ایجاد فرهنگ داد و ستد در بین فروشندگان سیار که در شهر مشغول به فروشندگی هستند و ظاهر شهر را به شکل معیوب در آورده اند بهبود بخشد.

شهرداری میناب در این مکان در زمینی به مساحت پنج هزار متر اقدام به ساخت و بهسازی این بازار کرده است و با اعتباری بیش از یک میلیارد ریال که از منابع شهرداری تامین شده است توانسته بیش از ۱۴۰ غرفه را در این مکان در معرض ساخت قرار دهد. این بازار سنتی که جزء مصوبات شورای شهر میناب بود در اسفند ماه سال ۹۳ تکمیل وبا حضور اعضای شورای شهر وشهردار میناب وفرماندار ویژه میناب به بهره برداری رسید.

اما آنچه در این مکان مشهود است استفاده نکردن از این سازه سنتی است که تعجب همه را برانگیخته است. این سازه  یا بازار نوساز سنتی تبدیل به محل انبار شدن اجناس فروشندگانی شده است که در اطراف به فروشندگی مشغول هستند.

نصیرحیدری یکی از دستفروشان که سال هاست دراین بازار به فروشندگی مشغول است به خبرنگار مهر گفت: دستفروشانی که در این بازار مشغول به فروشندگی هستند از هیچ گونه خدماتی از طرف شهرداری برخوردار نیستند و بیشتر آنها که در این مکان از روی ناچاری برای تهیه معیشت خانواده به این کار مشغول هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری میناب قدرت ساماندهی کردن دستفروشان را ندارد و نسبت به آنها وشغل آنها بی اعتنا است، گفت: شهرداری در این زمینه فقط به فکر گرفتن مالیات و عوارض از دستفروشان است.

حیدری افزود: ساخت این سازه برای دستفروشان کاری بسیار اشتباه از سوی شهرداری بود و با مدیریت ضعیف به فکر ناراحت کردن و فراری دادن دستفروشان از این مکان است.

غلام زمانی یکی دیگر از فروشندگان که ۳۵ سال از عمر خود را با دستفروشی در این بازار گذرانده است گفت: مدیریت در زمان شورا و شهردار سابق در این بازار و نحوه خدمات دهی آنها به فروشندگان بسیار بهتر از مدیریت در این دوره با مدیریت شهردار جدید است.

زمانی گفت: وضعیت کنونی فروشندگان در این بازار مناسب نیست و بیشتر آنها با ضر وزیان زیاد به خانه بر می گردند که این نشان از مدیریت ضعیف مسئولان شهرداری و بی توجهی به دستفروشان است و برای تجمیع دستفروشان در سطح شهر و اسکان آنها در این مکان هیچ اقدامی صورت نگرفته است که بیشترین سود و فروش را هم دستفروشان حاضر در سطح شهر دارند.

زمانی افزود: بیشتر دستفروشان حاضر در این مکان روزانه با بیش از سه میلیون تومان جنس خریداری شده وارد این بازار می شوند  اما حاصل فروش انها در روز به ۱۰۰ هزار تومان هم نمیرسد.

وی گفت: شهرداری باید بتواند هرچه زود تربا یک برنامه ریزی منسجم دستفروشان در سطح شهر را به این مکان بیاورد تا مردم برای خرید به این مکان بیایند و اجناس خود را روزانه از این محل تهیه کنندتا این نگرانی در بین دستفروشان برداشته شود.

عبدالعلی زائری رئیس شورای شهر میناب به خبر نگار مهر گفت: هدف از ساخت وایجاد این سازه در این مکان ساماندهی کلیه دستفروشان درمیناب است که همه انها باید در یک مکان مشغول به فروشندگی باشند.

وی گفت: با ساخت این بازار که بیش از ۱۴۰ غرفه در فاز اول آن هست سعی مسئولان در شورا وشهردای بر اسکان دستفروشان در این مکان بود اما دستفروشان تا کنون از این مکان وسازه هیچ استقبالی ندارند ودر اطراف آن مشغول به فروشندگی هستند.

زایری افزود: با ساخت این بازاربیشتر دستفروشان غرفه های ساخته شده را به اجاره خود در آوردنده اند اما معمولا از آنها استفاده ای ندارند که شهرداری نیز اجاره خود را از آنها نیز دریافت میکند.

رئیس شورای شهر میناب در مورد میزان اجاره غرفه ها گفت: میزان اجاره این غرفه ها ماهیانه ۳۰ هزار تومان است و مبلغ پیش پرداخت ان هم ۵۰۰ هزار تمان است.

وی گفت: شهرداری میناب به دنبال ساماندهی دستفروشان میناب در این بازار است ودر این بین نیاز به همکاری وهمدلی همه ارگانها را با  شهراری هستیم تابتوانیم این کار را زود تر به اجرا در آوریم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.