قدس آنلاین: رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور با بیان اینکه کاندیداهای مجلس به حوزه صنعت و معدن توجه ویژه داشته باشند، گفت: در انتخابات مجلس از کاندیداهایی حمایت می‌کنیم که بتوانند در موضوعات صنعت، معدن و تجارت و حوزه اقتصاد کمک ویژه‌ای به ما کنند.

کاندیداهای مجلس به حوزه صنعت، معدن و تجارت توجه ویژه داشته باشند

به گزارش قدس آنلاین، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی صبح امروز در بیست و چهارمین اجلاس سراسری رئسا و دبیران خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور که در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: برگزاری چنین اجلاس‌هایی که با حضور اعضا برگزار می‌شود بسیار مثمرثمر خواهد بود، چون می‌توان با دیدی کارشناسانه مسائل اقتصادی را بررسی کرد.

وی افزود: باید در انتخابات مجلس از نمایندگانی حمایت کنیم که به اقتصاد و صنعت و تجارت توجه ویژه دارند و متاسفانه در برخی از شهرها نمایندگانی را می‌بینیم که برای کوچکترین اقدامات یک روستا و یا حتی برای مراسم ختم وقت می‌گذارند اما اگر از آنها دعوت به یک شهرک صنعتی برای حل مشکلات شود این درخواست را قبول نمی‌کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور تصریح کرد: یکی از مطالبی که ما آن را به جد دنبال می‌کنیم این است که باید در انتخابات مجلس از کاندیداهایی حمایت کنیم که بتوانند در صنعت، معدن و اقتصاد کمک ویژه‌ای به ما کنند.

سهل‌آبادی خاطرنشان کرد: بعد از انتخابات اتاق بازرگانی برخی از چهره‌ها در اتاق‌ها تغییر کرد و گرچه همه دوستان در هیئت رئیسه‌ها بودند و با صنعت و معدن آشنا هستند اما امیدوارم بتوانیم رشد بیشتری در حوزه صنعت با ورود این افراد به اتاق نسبت به گذشته داشته باشیم.

وی اذعان داشت: سال‌هاست در حوزه بیمه مشکلاتی داریم که این موارد باید حل شود و خوشبختانه مذاکرات هسته‌ای به این نتیجه رسید و قائم مقام آلمان و 60 نفر هیئت همراه و 4 سناتور فرانسوی به ایران سفر کردند تا مناسبات اقتصادی داشته باشند و باید توجه داشته باشیم که نباید این افراد فقط بیایند و ما کادویی به آنها بدهیم و بروند باید از آنها نهایت استفاده را کنیم و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم.

*پیش‌بینی سرمایه‌گذاری هزار میلیارد دلاری خارجی در کشور

سیدمحمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: باید توجه ویژه به صنعت، معدن و تجارت در کشور شود و برخی از افراد عضو خانه‌های صنعت و معدن در استان‌ها در انتخابات اتاق‌ بازرگانی رای آورند و امیدواریم حضور این اشخاص در اتاق سبب ارتقای بخش صنعت و تجارت در استان‌ها و در نهایت در کشور شود.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت کشور افزود: توافقاتی که در مذاکرات هسته‌ای به وقوع پیوست را نباید از یاد ببریم زیرا رویکرد دنیا و پروژه ایران هراسی که رژیم غاصب صهیونیستی آن را دنبال می‌کرد و یک اجماع عمومی را علیه ما به وجود آورده بود با درایت مقام معظم رهبری از بین رفت.

وی تصریح کرد: نتایج این مذاکرات برای ما در صنعت و تجارت بسیار مفید خواهد بود و با تحریم و بسته شدن سوئیفت مشکلات فراوانی به ما تحمیل شد و به نظر من فارغ از پول‌هایی که به خزانه برمی‌گردد اعتبار ایران که منشاء صلح و تمدن در منطقه بوده نقش اصلی خود را در اقتصاد جهانی به دست می‌آورد.

مرتضوی عنوان کرد: ما برای رشد 8 درصدی در تولید ناخالص داخلی باید تمام تلاش خود را داشته باشیم و به نظر من با توجه به منابع گازی و نفتی این مهم کاملا شدنی است و ما هیچ راهی جزء چنین رشدی برای بهبود اقتصاد کشور نداریم.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت کشور گفت: ما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و به نظر من در پنج سال آینده هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری وارد کشور می‌شود که این موارد رشد ویژه کشور در آینده نزدیک را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: باید امکانات هر استان را در بحث سرمایه‌گذاری مدون کنیم که به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شود و البته تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی وجود دارند که به دلیل کمبود سرمایه با حداکثر ظرفیت کار نمی‌کنند و با همکاری شرکت‌های خارجی می‌توان اقدامات ویژه‌ای در این ارتباط داشت.

*نمی‌توان همه مشکلات بخش صنعت و معدن را به گردن دولتی‌ها انداخت

سیدحسن حسینی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اذعان داشت: توسعه کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه دولت و بخش خصوصی در کنار هم باشند و با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت به تنهایی نمی‌تواند در تمامی مسائل اقتصادی ورود پیدا کند، افزود: امروز بخش خصوصی یکی از بازوان دولت برای پیش‌برد اهداف اقتصادی به شمار می‌رود و بیش از 90 درصد اقتصاد استان خراسان‌رضوی در بخش صنعت در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی تصریح کرد: باید برای دولت و بخش خصوصی برنامه‌ریزی داشته باشیم و نمی‌توان همه مشکلات گذشته را به گردن دولتی‌ها انداخت زیرا برخی از مشکلات نیز مربوط به بخش خصوصی بوده است.

حسینی اظهار کرد: یکی از مشکلات در خراسان‌رضوی زیست‌محیطی است که یکی از مشکلات شهری بوده و باید با همکاری شهرداری مشهد حل شود.

وی افزود: خوشبختانه در استان جلساتی در استانداری با موضوع صنعت و معدن برگزار می‌شود و هفته‌ای یک‌بار نیز از واحدهای صنعتی استان توسط استاندار و معاونان وی بازدید صورت می‌گیرد که این نشان از توجه استاندار خراسان‌رضوی به صنعت و معدن استان دارد.

*باید برای حضور هیئت‌های اقتصادی و تجاری آماده  و برنامه ریزی های کافی داشته باشیم

راضیه علیرضایی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار داشت : تشکل‌ها پس از تثبیت خود خواستار تحقق برنامه‌های اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه خانه صنعت، معدن و تجارت باید در خصوص سرمایه گذاری‌هایی که برای کشور مفید است، اطلاعات کافی داشته باشد، عنوان کرد: اگر در مورد اسناد سرمایه گذاری خارجی و چگونگی این سرمایه گذاری ها اطلاعات داشته و در نوع آنها دخیل باشیم، نوعی معجزه رخ خواهد داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت باید به حقوق مصرف‌کنندگان توجه کنند زیرا حق مصرف کننده است تا در خصوص کالای خریداری شده، اطلاعات کامل و لازم را داشته باشد.

علیرضایی با بیان این که مصرف‌کننده حق دارد مطمئن باشد که مسئولین در جهت کاهش هزینه‌ها تلاش می‌کنند، اظهار کرد: روش‌های توزیع کالا باید تغییر کرده و کالا تا رسیدن به مصرف کننده حمایت شده و هیچ نوع انحصاری در بازار داخل به وجود نیاید.

وی با اشاره به پیروزی ایران در مذاکرات هسته‌ای، گفت: باید برای حضور هیئت‌های اقتصادی و تجاری آماده  و برنامه ریزی های کافی داشته باشیم.

*لغو تحریم‌ها به تنهایی اقتصاد کشور را نجات نمی‌دهد

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: تحولات جدیدی در کشور هم در بحث دولت جدید که روی کار آمد و هم در موضوع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌شود.

وی افزود: آنچه که در فضای کشور می‌بینیم این است که مذاکرات به نتیجه رسیده و بهشتی پیش رو است اما این تصور درست نیست چون با به نتیجه رسیدن مذاکرات تحریم‌ها برداشته می‌شود اما زنجیرهایی که دست و بال فعالان اقتصادی را بسته تغییر نکرده و تا این موضوع حل نشود سرعت قابل توجهی را در پیشبرد اقتصادی شاهد نخواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم مباحث اقتصادی که مربوط به داخل کشور می‌شود توسط مسئولان متحول شود چون آنچه در 10 سال رخ داده این است که مصرف ما در کشور از اقتصاد جهانی پیروی کرده اما تولید ما از اقتصادی جهانی پیروی نکرده است.

شافعی گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از موارد به فراموشی سپرده شد و بخش تولید بی‌پناه رها شد و یارانه‌های تولید به توسعه تکنولوژی باید می‌پرداخت اما این مهم انجام نشد.

وی اظهار کرد: به دلیل ارتباطات قوی که وجود دارد امروز تولید ما متوقف شده اما مصرف ما متوقف نشده و در بحث تکنولوژی درجا زده‌ایم و واحدهای تولیدی با بی‌پناهی به توقف رسیدند و در کشور طبقه متوسط تضعیف شده به طوری که هم‌اکنون یا فقیر داریم و یا غنی که افراد غنی سعی دارند کالای خارجی مصرف کنند و موضوع مهم این است که بعد از حل تحریم تولید داخلی چه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ما به سمتی در تولید حرکت می‌کنیم که بسیاری از کالاهای تولیدی در بازار منسوخ می‌شود و باید برای آینده خود فکری کنیم و اینکه با اصرار بخواهیم هر تولیدی سر پا بماند حرکت درستی نیست.

وی افزود: همراه با این حرکت قابل تحسین دولت در دیپلماسی سیاسی ما باید یک حرکت هماهنگ و مدبرانه در بخش تولید و صنعت خود انجام دهیم چون لغو تحریم به تنهایی ما را نجات نخواهد داد و پول کافی نیز ما را نجات نخواهد داد زیرا در گذشته آن را تجربه کرده‌ایم.

شافعی گفت: در شرایط جدید دولت نیز می‌خواهد متفاوت حرکت کند و روش‌های ما در بخش خصوصی نیز جوابگو نخواهد بود در نتیجه نیازمند به ائتلاف‌سازی در بخش خصوصی هستیم که این موضوع را در اتاق ایران شروع کرده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: بخش خصوصی باید قدرتمند حرکت کند تا حرفش شنیده شود و همچنین تشکل‌های خصوصی باید هماهنگ با هم باشند تا تصمیم‌گیرندگان دولتی دچار سردرگمی نشوند.

وی تاکید کرد: اگر ما در مجلس تنها 30 اقتصاددان داشتیم وضعیت اقتصادی کنونی کشور بسیار متفاوت بود در نتیجه باید این موضوع در انتخابات مجلس آینده مورد توجه قرار گیرد.

*اقتصاد مقاومتی سیاست دولت در دوران پساتحریم باشد

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شوراس اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر با شرایط خاصی در اقتصاد کشور مواجه هستیم که در یک دوره انتقالی می‌خواهیم از تحریم به دوره پساتحریم گذر کنیم و به نظر من باید آثار تدریجی رفع تحریم‌ها مورد توجه قرار گیرد چون تحریم‌ها در یک مرحله برداشته نمی‌شود.

وی افزود: با تمام سخت‌کوشی‌هایی که تیم مذاکره‌کننده داشت اما ما با طرفی مواجه هستیم که اصل این نظام و انقلاب را قبول ندارد و به نظر من این مسیر، مسیری دشوار و صعب العبور است و همین توافقنامه و قطعنامه حداقل 10 سال را برای خروج پرونده هسته‌ای ایران پیش‌بینی کرده که البته نباید هیچ یک از اعضای 1+5 در این مدت هیچ شکایتی داشته باشند.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی عنوان کرد :ما با افرادی روبه‌رو هستیم که امکان حیله‌گری در آنها وجود دارد و نباید تصور کنیم که به یک‌باره وارد اقتصاد بین‌المللی شدیم و در توافقنامه هم برخی از تحریم‌ها لغو و برخی تعلیق می‌شود.

فولادگر تاکید کرد: دولت فکر می‌کرد زودتر در مذاکرات به نتیجه می‌رسد که این صبر و انتظار، مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد و دو سال کشور در انتظار نتیجه مذاکرات گذشت درنتیجه در دوران بعد از تحریم نباید این اشتباه استراتژیک را کنیم و فکر کنیم همه تحریم‌ها یک‌باره به پایان می‌رسد.

وی افزود: نباید بازار خود را به یک‌باره به خارجی‌ها و اروپایی‌ها تحویل دهیم و باید به کالای تولید ملی توجه ویژه داشته باشیم و حقوق تولیدکنندگان ایرانی را در نظر بگیریم چون ممکن است با واردات بی‌رویه کالاهای خارجی تولیدکننده به شدت آسیب ببیند در نتیجه اگر ما از این شرایط مراقبت نکنیم شرایط بدتر از تحریم به ما تحمیل خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر تعرفه 45 یا 50 درصدی خودرو را یک شبه بردارند در همان روز اول صنعت خودروسازی ما ورشکسته می‌شود و باید تولیدکنندگان ما کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

فولادگر اظهار کرد: برداشتن تحریم‌ها تکان‌هایی در اقتصاد کشور به دنبال دارد اما مشکلات زیادی نیز به بار می‌آورد که در اینجا اقتصاد مقاومتی جایگاه ویژه‌ای دارد و امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم نرخ ارز را تک نرخی کنیم.

وی تصریح کرد: رتبه ما در فضای کسب و کار در سال 2014 رقم 152 بود که در سال 2015 به 130 رسید و دلیل آن این بوده که به بانک جهانی اطلاعاتی داده نمی‌شد و با ارائه برخی از اطلاعات رتبه ما در طی یک سال ارتقاء خوبی داشت پس ما می‌توانیم با اتکا بر توان داخلی اقتصاد خود را مدیریت کنیم.

*خطر از دست دادن بازارهای هدف خارجی توسط کشورهای رقیب احساس می‌شود

علی رسولیان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌رضوی  بیان کرد: برای توسعه اقتصادی در بخش خصوصی نیازمند وجود تشکل هستیم که خوشبختانه تشکل‌هایی قوی در استان خراسان رضوی در این ارتباط وجود دارد و تا به امروز نیز تلاش‌های خوبی در زمینه توسعه اقتصاد انجام داده‌اند.

وی افزود: تشکل‌ها رابط بین بخش خصوصی و دولت‌ها هستند و ما نیز در برگزاری این اجلاس‌ها به دنبال حل مشکلات بخش خصوصی هستیم.

رسولیان با بیان اینکه دولت به دنبال توسعه و پویایی صنعت است، گفت: امروز در بسیاری از کشورهایی که هدف صادراتی خراسان رضوی هستند، می‌بینیم که کشورهای رقیب پیشرفت خوبی داشتند و به دنبال گرفتن بازار کشورهای هدف از دست ما هستند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌رضوی تاکید کرد: همگرایی بین بخش‌های تولیدی یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و حرکت به سمت ارتقای تولید و صادرات نیازمند مدیریت است که دولت نیز در این مسیر وظیفه دارد اطلاعات صحیح را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

*کمیسیون حل اختلاف از تعطیلی 241 واحد صنعتی خراسان رضوی جلوگیری کرد

سیدامیر مرتضوی معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه پیشگیری از جرم بخش‌های صنعتی و تجارت هیچ ردپایی از جرم را در قوانین نمی‌بینیم و البته من مدافع بخش خصوصی نیستم اما بخش خصوصی در چند سال اخیر با مشکلات فراوانی مواجه شده است.

وی افزود: متاسفانه امروز کارآفرین‌های ما پشت میله‌های زندان به دلیل دریافت تسهیلات بانکی هستند این در صورتی است که خود دارای مطالبات فراوانی‌اند.

مرتضوی بیان کرد: امروز بسیاری از واحدهای تولید استان تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند و متاسفانه امروز همان برخوردی با کارآفرین در مورد تسهیلات و چک می‌شود که با فرد عادی می‌شود در حالی که گاهی یک کارآفرین تا 2 هزار نفر کارگر دارد با این برخورد در واقع ما به صنعت خود ضربه می‌زنیم.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی تصریح کرد: کمیته حفظ سرمایه‌گذاری به دستور رئیس قوه قضاییه در استان تشکیل شده که یکی از موارد آن بحث پیشگیری است و ما کمیسیون حل اختلاف را بر همین اساس در نظر گرفتیم و بر اساس ظرفیت‌های قانون رأی صادر می‌شود و از آذر 92 تا به امروز 248 پرونده به این کمیسیون ارجاع داده شده که 241 مورد حل اختلاف شده به این معنا که 214 واحد صنعتی تعطیل نشده است.

وی اذعان داشت: بر اساس این بررسی‌ها در کمیسیون حل اختلاف 54 درصد مشکلات واحدهای صنعتی استان با بانک‌ها بوده که در این ارتباط باید یک فکر اساسی اندیشیده شود.

بیست و چهارمین اجلاس سراسری رؤسا و دبیران خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور که از صبح امروز آغاز شده به مدت دو روز در نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار می‌شود و اختتامیه این مراسم هم فردا شب با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مقامات کشوری، استانی و شهری برگزار می‌شود و در این مراسم از فعالان عرصه صنعت، معدن و تجارت تقدیر به عمل می‌آید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.