گروه اقتصادی- مهدی توحیدی - رئیس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس در حاشیه بیست و چهارمین اجلاس سراسری رؤسا و دبیران خانه‌های صنعت، معدن و تجارت کشور  ...

خودروسازان از پاسخگویی و نظارت فرار می کنند

در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص تأثیر توافق وین بر قیمت خودروهای داخلی، با بیان اینکه هم اکنون صنعت خودرو متقاضی افزایش قیمت خودرو است، افزود: شورای رقابت موافق افزایش قیمت خودرو نیست، ضمن اینکه انتظار کاهش قیمت را هم نباید داشته باشیم.

فولادگر با اشاره به اینکه ما در بحث خودرو همیشه یک حرف داشتیم و آن اینکه بگذاریم سیاستهای اصل 44 در صنعت خودرو حاکم و خصوصی سازی به معنای واقعی انجام شود، افزود: باید عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت خودرو باشد.

وی افزود: متأسفانه صنعت خودرو به گونه‌ای شده که نه دولتی است که دولت نظارت کند و نه خصوصی که قاعده‌ مندی بخش خصوصی در آن رعایت شود.

وی ادامه داد: این حالت بینابینی سبب شده بخش خودرو از زیربار نظارت و پاسخگویی فرار کند و دولت هم نتواند پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار ما، رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس همچنین در این اجلاس افزود: شرایط خیلی حساسی در اقتصاد کشور وجود دارد و یک دوره انتقالی از شرایط تحریم اقتصادی گذشته به دوره جدیدی که دوران پساتحریم گفته می‌شود، در پیش رو داریم.

وی با اشاره به اینکه همه چیز در اقتصاد یک مرتبه اتفاق نمی‌افتد، افزود: بنیان سازی در اقتصاد، مقاوم سازی بیشتر و تحقق اقتصاد مقاومتی باید بیش از پیش مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی به ورود هیأتهای اقتصادی خارجی در روزهای گذشته به کشور اشاره کرد و ادامه داد: کشورهای غربی روی اقتصاد ایران و بازار ایران حساب ویژه ای کرده‌اند، بنابراین نباید بازارهای خودمان را به راحتی در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس افزود: دوران اقتصادی پس از تحریم بسیار حساس و آسیب پذیر بوده و باید با هوشمندی و آگاهی لازم در این خصوص تصمیم گیری کنیم.

وی با تأکید بر حمایت از تولید داخلی در این دوران و عدم واگذاری بازار مصرف بزرگ ایران به شرکتهای خارجی گفت: باید شرایطی ایجاد شود که بتوانیم در عرصه جهانی رقابت پذیر بوده و با مقاوم سازی اقتصاد اجازه تحمیل شرایط نامناسب به بخش تولید و صنعت را ندهیم.

فولادگر با بیان اینکه مقاوم سازی اقتصاد در مقابل تکانه‌های بیرونی و خارجی باید انجام شود، اظهار داشت: تولیدکنندگان باید تولیدات خود را ارتقا دهند و نباید به گونه‌ای باشد که هیأتهای اقتصادی خارجی شرایط خودشان را به ما تحمیل کنند.

در ادامه این اجلاس، رئیس خانه صنعت معدن و کشور با اشاره به اینکه توسعه کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر با همکاری بخش خصوصی و دولت ادامه داد: باید در انتخابات مجلس از نمایندگانی حمایت کنیم که به اقتصاد و صنعت و تجارت توجه ویژه دارند و این موضوعی است که ما آن را به جد دنبال می‌کنیم.

سهل آبادی افزود: خانواده بزرگ کار و تولید تلاش می‌کند تا نمایندگان آینده مجلس با آگاهی از توانمندی ها و مشکلات اقتصاد و صنعت کشور با تصویب قوانین مفید نقش مناسبی در راه اعتلای این بخش ایفا نمایند.

وی موفقیتهای دولت در مذاکرات
 هسته ای و همچنین مهار تورم را شایان تقدیر دانست و افزود: امیدواریم دولت از مشورت و برنامه های بخش خصوصی برای طی دوران پس از تحریم استفاده کند و به نگرانی های موجود در این بخش توجه 
کند.

وی خاطر نشان کرد: سال‌هاست در حوزه بیمه مشکلاتی داریم که این موارد باید حل شود و خوشبختانه مذاکرات هسته‌ای به این نتیجه رسید و قائم مقام صدر اعظم  آلمان و 60 نفر هیأت همراه و چهار سناتور فرانسوی به ایران سفر کردند تا مناسبات اقتصادی داشته باشند و باید توجه داشته باشیم، از آنها نهایت استفاده را ببریم و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم و این گونه نباشد که آنها فقط برای فروختن آمده باشند، بلکه باید حضور آنها سبب تقویت بازارهای داخلی شود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این اجلاس با اشاره به اینکه تصور اینکه مذاکرات به نتیجه رسیده و بهشتی پیش روست، تصور درستی نیست، افزود: با به نتیجه رسیدن مذاکرات تحریمها برداشته می‌شود، اما زنجیرهایی که دست و بال فعالان اقتصادی را بسته، تغییر نکرده و تا این موضوع حل نشود، سرعت قابل توجهی را در پیشبرد اهداف اقتصادی شاهد نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در قانون هدفمندی یارانه‌ها بسیاری از موارد به فراموشی سپرده شد  و بخش تولید بی‌پناه رها گردید و یارانه‌های تولید که باید به توسعه فناوری اختصاص می‌یافت، عملی نشد.

وی افزود: امروز تولید ما متوقف شده، اما مصرف ما متوقف نشده،  در بحث فناوری درجا زده‌ایم، واحدهای تولیدی با بی‌پناهی به توقف رسیده اند و در کشور طبقه متوسط تضعیف شده، به طوری که هم‌اکنون یا فقیر داریم و یا غنی که افراد غنی کوشش می‌کنند کالای خارجی مصرف کنند و موضوع مهم این است که پس از حل تحریم، تولید داخلی چه می‌شود.

شافعی افزود: ما به سمتی در تولید حرکت می‌کنیم که بسیاری از کالاهای تولیدی در بازار منسوخ می‌شود و باید برای آینده خود فکری کنیم و اینکه با اصرار بخواهیم هر تولیدی سر پا بماند حرکت درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه همراه با این حرکت قابل تحسین دولت در دیپلماسی سیاسی، ما باید یک حرکت هماهنگ و مدبرانه در بخش تولید و صنعت خود انجام دهیم، افزود: لغو تحریم به تنهایی ما را نجات نخواهد داد و پول کافی نیز ما را نجات نخواهد داد؛ زیرا در گذشته آن را تجربه کرده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: بخش خصوصی باید قدرتمند حرکت کند تا حرفش شنیده شود و همچنین تشکلهای خصوصی باید هماهنگ با هم باشند تا تصمیم‌گیرندگان دولتی دچار سردرگمی نشوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کجوری IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    اگر قیمت ها خوب کاهش پیدا نکند بیایید همه با هم قسم شویم وديگر ماشینهای داخلی نکردیم. شنیدم بیشتر قسمتهای بدنه خودرو ورق سیاه است