معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه موضوع بازرسی مراکز حساس و نظامی ایران را « حل شده» خواند و گفت: اکنون درک مشترک خوبی بین ایران و آژانس درباره این موضوع وجود دارد.

 بازرسی از مراکز نظامی ایران حل شده است/پاسخ منفی کنگره اشتباه بزرگی خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید عباس عراقچی در گفت و گو با برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم ، درباره موضوع مربوط به موشک های ایران و اشاره قطعنامه شورای امنیت به آن خاطرنشان کرد: قطعنامه در آن بندی که مربوط به موضوع موشکی است از عبارتی استفاده می کند که مشخص است این یک الزام قطعی و یک الزام حقوقی برای ایران نیست. از ایران خواسته شده که به فعالیت های مرتبط موشکهای بالستیکی که برای قابلیت حمل کلاهک اتمی طراحی شده اند، دست نزند و این به طور طبیعی وجود دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران یادآور شد : موشکهای جمهوری اسلامی ایران هیچ کدام برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند؛ بنابراین به طور کامل خارج از صلاحیت قطعنامه جدید شورای امنیت هستند و از این جهت جای هیچ نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه متن قطعنامه بسیار روشن است، خاطرنشان کرد : قطعنامه به موشکهایی اشاره می کند که به طور خاص برای حمل کلاهک هسته ای طراحی شده اند و موشکهای ما بدین منظور طراحی نشده اند.

معاون وزیرخارجه ایران گفت: متن قطعنامه قبلی(1929) که چند سال پیش صادر شد، فرق می کرد؛ در آنجا به موشکهایی که قابلیت حمل سلاح دارند، اشاره شده بود؛ که می توان گفت این عبارت شامل هر دو گروه از موشکها می شد؛ اما قطعنامه جدید صراحت دارد و به صراحت می گوید موشکهایی که برای حمل سلاح هسته ای طراحی شده اند. و این روشن است موشکهای ما بدین منظور طراحی نشده اند. تمام سیستم موشکی و تمامی موشکهای ما خارج از صلاحیت قطعنامه جدید شورای امنیت هستند و به هیچ وجه جای نگرانی نیست.

وی افزود: حتی اگر ایران اقدام به آزمایش موشکهای میان برد کند، حداکثر این است که این نقض قطعنامه به حساب می آید و نه نقض توافق وین. حساب توافق وین به طور کامل از قطعنامه جداست. در توافق وین هیچ اشاره ای به بحث موشکی و محدودیت های تسلیحاتی نشده است و اینها فقط موضوع قطعنامه هستند.

عراقچی گفت : در متن توافق وین حتی به صراحت ذکر شده است که مفاد قطعنامه از مفاد توافق جدا هستند. بنابراین نقض قطعنامه نقض توافق به شمار نمی آید با این حال ما کما کان معتقد هستیم هرگونه تست موشکی در ایران و هرگونه فعالیت موشکی در ایران از آنجا که برای حمل سلاحهای هسته ای طراحی نشده اند، اصولا در محدوده قطعنامه قرار نمی گیرند؛ اگر کسی هم بخواهد این گونه تفسیر کند نهایتا نقض قطعنامه خواهد بود نه توافق. بنابراین توافق مسلما نقض نخواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.