گروه میهن – مصدق: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از عملکرد دستگاه‌های اجرایی در  حادثه سیلاب هفته گذشته برخی استانهای کشور دفاع کرد و گفت: ...

 سیل  البرز و مازندران؛ چه کسی مقصر بود؟

 دراین حادثه تمامی دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود عمل کردند.

دفاع اسماعیل نجار از دستگاه‌های اجرایی درحالی است که بسیاری از مسؤولان و کارشناسان، عملکرد این دستگاه ها و بویژه سازمان مدیریت بحران کشور را در حادثه اخیر زیر سوال برده و آنها را به سهل انگاری در انجام وظایف محوله بویژه در بخش پیشگیری و کاهش آسیب ناشی از حوادث غیرمترقبه متهم می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که روز گذشته به دعوت مهندس چمران رئیس شورای شهر تهران در جلسه غیرعلنی این شورا حضور یافته بود، در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران رسانه ها درباره آخرین آمار تلفات سیلاب دراستانهای البرز و مازندران گفت: طبق آمار تا کنون در این حادثه که عصر یکشنبه گذشته رخ داده است هشت نفر در روستای سیجان و هشت نفر دیگر نیز در جاده کن و سولقان جان خود را از دست داده و سه نفر هم مفقود شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جست‌وجوها برای پیدا کردن افراد مفقود شده همچنان از سوی سازمان هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌های مربوط ادامه دارد، افزود: سیلاب اخیر در حد شهرستان بوده، اما ممکن است در کشور ده‌ها حادثه رخ بدهد که باید نسبت به مدیریت این حوادث اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه در این حادثه تمام دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود عمل کرده اند، افزود: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسؤول اطلاع‌رسانی موظف به اطلاع‌رسانی درست و دقیق است و در روز حادثه نیز اطلاع‌رسانی محلی انجام شده بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه به بحث ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها به عنوان یکی از عوامل طغیان سیلاب اشاره کرد و گفت: در سه دهه گذشته بناهای غیرمجازی در حریم رودخانه‌ها ساخته شده که متولی اصلی این موضوع وزارت نیرو است، با وجود این باید با کمک دستگاه‌های قضایی نسبت به رفع این ساخت و سازها اقدام شود.

نجار، آموزش و پیشگیری را اولویت نخست سازمان متبوعش برشمرد و گفت: در این امور عقب مانده‌ایم و باید اقدامهای بیشتری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران باید برای پیش بینی و پیشگیری حوادث اقدامهای موثری انجام بدهد، گفت: این سازمان باید به سمت مدیریت ریسک و کاهش خسارتهای مالی و جانی در حوادث پیش‌ برود.

 

 امداد رسانی شهرداری وظیفه انسانی بود، نه قانونی

همچنین به گزارش مرکز ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ مهدی چمران در نشست یاد شده با اشاره به حادثه اخیر سیلاب در روستاهای کن و سولقان گفت: امدادرسانی شهرداری تهران در این حادثه یک وظیفه قانونی نبود، اما وقتی کسی نیست تا کمکی انجام دهد و مسؤولی پاسخگو نیست، شهرداری تهران بر اساس وظیفه انسان دوستانه برای نجات هموطنان کمک می‌کند.

چمران با اشاره به سخنان یکی از مسؤولان استانداری مبنی بر اینکه شهرداری تهران پای خود را از روستاهای کن و سولقان بیرون بکشد، اظهار داشت: ما به جای درج چنین سخنانی باید از شهرداری تشکر کنیم، مدیریت بحرانی که یک کارمند دارد چگونه می‌تواند بحران را مدیریت کند و حال که شهرداری بر اساس یک تفکر انسان دوستانه به شهروندان کمک می‌کند، باید از آن تشکر کرد نه آنکه چنین سخنانی گفته شود.

 

 ساخت و ساز در حریم رودخانه ها باید جرم  انگاشته شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران سپس به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ساخت و سازها در حریم رودخانه ها موجب به وجود آمدن شرایط بحرانی در هنگام بروز سیلاب است باید ساز و کاری اندیشیده شود تا هر چه سریعتر از این مهم پیشگیری به عمل آید.

وی خواستار برخورد شدیدتر با ساخت و سازهای غیر مجاز شد و گفت: باید با همکاری مجلس شورای اسلامی قانونی تدوین شود تا بر اساس آن ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها جرم انگاشته شود، نه تخلف.

 

 انتقاد از اجرا نشدن قوانین مدیریت بحران در کشور

همچنین به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به اجرا نشدن قوانین بالادستی در مدیریت بحران کشور، گفت: مردم در روستاهای سیل زده مشکلات متعددی دارند که باید به داد آنها رسید. پمپ آب ندارند و باغها در حال از بین رفتن است.

حافظی با طرح این سوال که سازمان مدیریت بحران که وظیفه فرماندهی نیروها را در زمان بحران برعهده دارد برای مدیریت پیش و حین بحران چه اقدامهایی انجام داده است؟ گفت: فقط پس از بروز بحران همه جمع می‌شوند و مدیریت بحران می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.