مرتضی روشنی : قدس ویژه خراسان - نماز جمعه پشتیبان دولت و انقلاب بوده و موجب استحکام قدرت ملی است.

 بزرگترین نماز جمعه کشور در مشهد برگزار می شود

مسؤول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی به مناسبت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت آیت‌ا... طالقانی، گفت: تریبون نماز جمعه، تریبونی وحدت آفرینی و مخاطب آن همه مردم هستند و در حقیقت نماز جمعه، پشتیبان دولت و انقلاب بوده و موجب استحکام قدرت ملی است.

حجت الاسلام والمسلمین معادی با بیان اینکه امروز در 830 شهر ایران ستادهای نماز جمعه مستقر هستند، ادامه داد: در خراسان رضوی 50 ستاد وجود دارد که دو هزار نفر از خواهران و برادران بدون هیچ چشم داشتی در آن مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی با یادآوری اینکه بزرگترین نماز جمعه کشور در مشهد برگزار می‌شود، گفت: میانگین حضور نمازگزاران در مشهد به 50 هزار نفر می‌رسد و این درحالی است که در سایر استانها این رقم بین سه تا هفت هزار نفر است.

وی همچنین با تشکر از آستان قدس رضوی برای مسقف کردن فضای نمازگزاران خاطر نشان کرد: اگر رواق دارالرحمه مسقف شود، بین 15 تا 20 هزار نفر دیگر نیز به آمار نمازگزاران مشهد افزوده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امام جمعه جدید باخرز طی یک هفته آینده معرفی می‌شود، درباره وضعیت تربت‌حیدریه گفت: با توجه به حضور حجت الاسلام والمسلمین شریعتی تبار در بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، با مساعدت این آستان مقدس، فعلاً ایشان همچنان خطیب جمعه تربت‌حیدریه خواهد بود تا در یک ماه آینده جانشین ایشان معرفی شود.

* سخنرانی نماز جمعه باید ملی و فراملی باشد

مسؤول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی ادامه داد: در سال جاری برای شهرها و بخشهایی همچون فرهادگرد، حکم آباد جوین، هلالی، یونسی و شادمهر به طور قطع امام جمعه مشخص می‌شود تا در این شهرها هم این آیین عبادی سیاسی برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین معادی در پاسخ به این پرسش که چند درصد خطبه‌ها را مسایل و مشکلات شهرها تشکیل می‌دهند، گفت: خطبه‌های شهری مانند مشهد که داعیه پایتخت فرهنگی جهان اسلام را دارد، باید جهانی باشد، ضمن اینکه سیاستهای شورا نیز با بینش ملی و منطقه‌ای تعیین می‌شوند، اما در عین حال اگر مشکلی در بعضی مسایل شهری باشد که علاوه بر جلسات میان ائمه جمعه و مسؤولان نیازمند رسیدگی جداگانه باشد، به خواست آنان در تریبون مطرح می‌شود تا مسؤولان امر توجه بیشتری برای رفع آن موضوع داشته باشند.

* مدیران را حاضر غایب نمی‌کنیم!

وی در پاسخ به پرسشی که آیا حضور و غیاب از مسؤولان برای نماز جمعه انجام می‌شود؟ گفت: مسؤولان ما آدمهای متدینی هستند و ما سیستمی برای کنترل کردن آنان به این منظور نداریم، اما مباحث امنیتی وجود دارد که باید رعایت شود و اگر از افرادی در جایگاه‌های پایین‌تر از مدیران اصلی دستگاه‌های دولتی، کارت شناسایی درخواست می‌شود، صرفاً برای احراز هویت افراد است، اما بنده روی  تنها یک نکته حساسیت ویژه‌ای دارم و آن اینکه اگر قرار است فردی به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها حرف بزند، حتماً حضور او در نماز جمعه و فضای آن را بررسی می‌کنیم تا صلاحیتش برای  استفاده از این جایگاه مورد تأیید قرار گیرد و این‌گونه نباشد که فردی بیگانه با این فضا بخواهد از تریبون نماز جمعه استفاده کند.

* هیچ‌کس با موسیقی مشکل ندارد

حجت الاسلام والمسلمین معادی درباره موسیقی نیر مباحثی را مطرح کرد، از جمله اشاره به نامه فرزند آیت‌ا... حائری شیرازی به آیت‌ا... علم الهدی گفت: امام جمعه مشهد نمی‌گوید، اجرای موسیقی حرام است، بلکه با مراسمی که در آن لهو و لعب باشد، مخالف است. انتقاد آیت‌ا... علم الهدی به خاطر کنسرتی بود که در چناران برگزار شد و بلوتوث آن امروز موجود است که خواننده و نوازنده و حضار در حال رقص هستند! ایشان اگر گفته «بعضی از کنسرتها بلیتهایشان 70 هزار تومان است و افرادی که این بلیت را خریداری می‌کنند، یک اقلیت هوس‌باز شهوتران هستند» به صورت مصداقی این حرف را زده، بنابراین باید مردم یقین بدانند که هیچ‌کس با موسیقی سالم مشکلی ندارد و این افراط و تفریطهاست که سبب ایجاد مشکلاتی بویژه در میان جوانان می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.