وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدف‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در ۱۰ سال آینده خبرداد و گفت: این تصمیم روسای جمهور دو کشور است.

هدف‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا نعمت‌زاده در دیدار با وزیر امور خارجه ترکمنستان از تصمیم روسای جمهور ایران و ترکمنستان برای افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور خبرداد و گفت: باید بتوانیم زمینه‌های همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور را فراهم کنیم .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن زمینه‌های همکاری دو جانبه از جمله گاز طبیعی و نیازمندی‌های فنی و زیر بنایی و کالا و صنایع، موانع بر سر راه را تشریح کرد و افزود: مشکلات مربوط به اخذ روادید می‌تواند با پیگیری‌های سفرای دو کشور رفع شود.

وی تصریح کرد: شرکت‌های فنی و مهندسی دو کشور می‌توانند در زمینه پروژه‌های مربوط به برگزاری بازی‌های آسیاسی در ترکمنستان در دو سال آینده همکاری کنند. در این میان، کشور ما آمادگی دارد که ۷۰۰ دستگاه خودرویی را که قبلا برای صادرات آن به توافق رسیده بودیم، با خدمات پس از فروش و تامین قطعات تحویل دهد.

به گفته نعمت‌زاده، احداث نیروگاه، احداث پالایشگاه‌های گاز، پروژه‌های بیمارستانی و زیرساختی احداث و فعالسازی بازارچه‌های مرزی و گازسوز کردن خودروهای سبک و اتوبوس و سیمان از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور است.

وی تصریح کرد: امروز ۲۵ درصد از سوخت خودروهای ما از گاز است و می‌توانیم این پروژه را در کشور ترکمنستان نیز اجرا کنیم.

همچنین در این نشست «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: ما آماده همکاری در زمینه‌های تجارت، عمران و اقتصاد و حوزه های فناوری و فناوری نوین هستیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای ایران و محصولات ایرانی، گفت: این نمایشگاه و همایش دیدار با فعالان بازرگانی از نمونه‌هایی است که باعث پیوند خوردن شرکت‌های دو کشور می‌شود.

وزیر امور خارجه ترکمنستان، حجم سالانه مبادلات تجاری این کشور با ایران را در حال حاضر، ۴ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: از این رقم، یک میلیارد دلار واردات کالا از ایران بوده، ضمن اینکه براساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری دو کشور در ۶ ماهه اول سال‌جاری میلادی نسبت مدت مشابه قبل از آن، ۴ درصد رشد داشته است.

وی، زمینه‌های همکاری دارای اولویت را حمل و نقل، انرژی، راهسازی و عمران دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.