مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که توافق حاصل شده بین ایران و ۱+۵ می‌تواند امنیت جهانی از جمله امنیت منطقه را بهبود بخشد.

موگرینی: اجرای کامل توافق بهترین روش برای بازکردن راه‌های روابط ایران و اروپاست

به گزارش قدس آنلاین، خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این اتحادیه با اجرای توافق چه فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران غربی برای حضور در بازار ایران فراهم می‌کند؟ افزود: لغو تحریم‌ها با اجرای توافق هسته‌ای انجام می‌شود و این فرصتی را برای سرمایه‌گذاران در اروپا و هم برای ایران فراهم می‌کند.

او با بیان این که از طرف اتحادیه اروپا می‌توانیم به دو شکل این موضوع را هموار کنیم اظهار کرد:‌ راه اول این است که نگرش هماهنگی داشته باشیم و گفت‌وگوهایی را در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی داشته باشیم که البته انجام این دیالوگ‌ها و داشتن این گونه روابط برای دو طرف مهم است.

وی ادامه داد:‌ البته بهترین شیوه این است که اطمینان حاصل کنیم، اجرای توافق در زمان خود و به صورت خیلی خوب انجام خواهد شد و در واقع باید گفت اجرای کامل توافق بهترین روش برای بازکردن راه‌های روابط تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا است. و من نیز تلاش می‌کنم نقش خود را ایفا کنم و این که با هر دو طرف تماس و تعامل داشته باشم.

موگرینی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر منطقه‌یی‌اش به عربستان و دیدار با مقامات این کشور عربی و تاثیر این توافق بر روابط ایران و کشورهای همسایه‌اش گفت: یک اراده سیاسی از طرف آقای ظریف و رهبران ایران برای ایجاد فصل جدیدی از روابط با همسایگان‌شان وجود دارد.

او گفت: تعهد شخصی من این است که این پیام را به منطقه، جامعه بین‌الملل و اروپا اعلام کنم که این توافق، توافقی است که می‌تواند امنیت عرصه جهانی از جمله امنیت منطقه را بهبود بخشد.

این دیپلمات اروپایی با تاکید بر این که توافق حاصل شده بین ایران و 1+5 توافقی خوب و محکم است تاکید کرد: این توافق پتانسیل آن را دارد که با اتکا بر آن روابطی براساس اعتماد شکل بگیرد. موضوعی که قبلا چندان زیاد نبود.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این که امیدوارم این توافق پایه‌ای برای آینده و اعتماد ما به یکدیگر باشد افزود: منطقه خاورمیانه نیازمند آینده‌ای متفاوت است که این آینده متفاوت باید براساس همکاری، دیالوگ و چندجانبه‌گرایی شکل بگیرد به نحوی که فرقه‌های مختلف در آن نقش داشته باشند و این چارچوب کاری اتحادیه اروپا است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.