قدس آنلاین: استاندار اصفهان با اشاره به اهميت برنامه ششم توسعه براي استان، گفت: اصفهان حداقل ۸ ماه از استان هاي ديگر کشوردر تدوين برنامه ششم توسعه جلوترو سرآمد است.

اصفهان در تدوین برنامه ششم توسعه سرآمد دیگر استان های کشور است

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان با اشاره به ضرورت تدوين برنامه  ششم توسعه استان، اظهار داشت: دولت از شهريورماه سال گذشته تدوين برنامه ششم توسعه را آغاز كرده است و چند ماه قبل نيز سياست هاي كلي برنامه ششم توسط مقام معظم رهبري ابلاغ شده است.
وی با بيان اينكه مسائل و مشكلات امروز جامعه فراتر از تشكيل و يا عدم تشكيل سازمان برنامه ريزي در استان ها است، بیان داشت: در حال حاضر نزديك به ۴ دهه است كه سيستم برنامه ريزي در كشور ايجاد شده و نتيجه  آنچه كه در قالب نظام برنامه ريزي صورت گرفته مشكلات و مسائلي است كه امروز در كشور مشاهده مي شود.
استاندار اصفهان با بيان اينكه نظام برنامه ريزي نتوانسته است رسالت خود را به خوبي به انجام رساند، افزود: اين امر ناشي از اين است كه يا آسيب شناسي در هدف گذاري ها اشتباه بوده و يا در اجرا و در عمل مشكلاتي وجود داشته است.
وي تصريح كرد: نتيجه اي اين مشكلات اين است كه نظام برنامه ريزي نه تنها برنامه ها را به چشم اندازي كه مقام معظم رهبري براي كشور پيش بيني كرده اند نرساند بلكه از برخي كشورهاي همسايه نيز فاصله گرفته ايم.
 
زرگرپور به مشخصات نظام برنامه ريزي اشاره كرد و افزود: اين نظام بخشي گراست و با اين ديد به همه مسائل نگاه مي كند و همين باعث شده كه به دنبال توازن منطقه اي و استفاده از منابع و امكانات استاني نباشد چرا كه ماهيت بخشي گرايي اين است.
وي تمركزگرايي را از ديگر مشكلات اين نظام برشمرد و اظهار داشت: در تحليل برنامه ها متوجه خواهيم شد كه ۹۵ تا ۹۶ درصد اين برنامه ها ملي است و در كمتر از ۲ تا ۳ درصد آن جايگاه استاني در برنامه ها در نظر گرفته شده است.
مدير ارشد استان با بيان اينكه در برنامه زمان بندي كه براي تدوين برنامه ششم پيش بيني شده است بعد از يكسال از شروع تدوين برنامه، استانها به تدوين برنامه در برش استاني ورود پيدا مي كنند، تصريح كرد: با توجه به اينكه معتقديم اين تاخير يكساله باعث خواهد شد كه سياست ها اهداف و برنامه هاي استان در كلان برنامه ديده نشود، به همين دليل از سال قبل فرايند تدوين برنامه ششم در برش استاني در اصفهان آغاز شد.
استاندار اصفهان با بيان اينكه اصفهان حداقل ۸ ماه از بقيه استان هاي ديگر جلوتر است، تصريح كرد: در حال حاضر چارچوب نظري و اجرايي تدوين برنامه ششم در برش استاني مطرح شده و مديران بايد بر اساس چارچوب ملي و استاني نقطه نظرات خود را در اين خصوص ظرف دو هفته ي آينده ارائه نمايند تا همه مديران بر اين برنامه همدل و همزبان شوند و بتوانند به توسعه ي استان كمك كنند.
وی افزود: اگر بخواهيم در توسعه استان در برنامه ششم اثرگذاري داشته باشيم بيش از اينكه در برنامه  استاني حرفي براي گفتن وجود داشته باشد مديران كل استان بايد در شوراهاي برنامه ريزي بخشي كه در تهران برگزار مي شود حضور فعال داشته باشند.
زرگرپور به همه مديران كل توصيه كرد كه از وزراي خود درخواست کنند در شوراي برنامه ريزي بخشي در تهران شركت داشته باشند و سياست ها، اهداف و برنامه هاي استان را تا جايي كه ممكن است در آن شورا مطرح كنند و به عبارت ديگر شوراي برنامه ريزي بخشي را به يك شوراي برنامه ريزي بخشي منطقه اي تبديل كنند.
وي به اهميت برنامه ششم توسعه اشاره كرد و افزود: در اين برنامه مقدرات ۵ سال آينده ي بخش ها و مناطق مختلف رقم خواهد خورد و مديران بايد با يك حساسيت و اولويت ويژه اي در ارتباط با تدوين برنامه ششم برخورد كنند.
استاندار اصفهان با تاكيد بر اينكه بايد سعي شود بخشي از عقب افتادگي ها و مشكلاتي كه در حال حاضر با آن دست به گريبان هستيم در قالب برنامه ششم ديده شود، اظهارداشت: بودجه هاي سالانه در قالب برنامه  ششم تدوين مي شود و اگر در برنامه جايگاه استان به خوبي ديده نشود در بودجه ها نيز قدرت انعطافي وجود نخواهد داشت.
وی در ادامه به مشكلات موجود در برنامه آمايش سرزمين در برش استاني اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به صحبت های رئيس جمهور و تاكيد وی بر قرار گرفتن محور هنر در محورهاي توسعه استان بايد تا سه ماه آينده با كمك مراكز فرهنگي و هنري اين برنامه اصلاح شود و جمع بندي درست رئيس جمهور به آن اضافه شود.
گفتني است؛ در اين جلسه بيش از ۱۲ مورد از مصوبات كارگروه هاي زيربنايي و شهرسازي به تصويب رسيد كه از مصوبات شاخص آن مي توان به ايجاد يك استخر و مجموعه ورزشي كامل شامل استخر، سونا و ... در بويين مياندشت با اعتبار بيش از ۳۰ ميلياردريال و ايجاد يك دپوي بزرگ در پايان خط يك مترو در منطقه ي شرق استان با توجه به برگزاري مناقصه خط دو مترو در آينده نزديك اشاره كرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.