معاون رئیس جمهور از تهیه بسته پیشنهادی ۱۰۲۰ پروژه سرمایه‌گذاری با ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار خبر داد.

بسته پیشنهادی ۲۳ هزار میلیاردی روی میز "سلطانی‌فر"

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «مسعود سلطانی‌فر»، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این بسته را کامل‌ترین بسته پیشنهادی سازمان برای استفاده سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دانست و افزود: در این بسته، ساخت تعداد زیادی هتل 3، 4 و 5 ستاره، سرمایه‌گذاری در برخی مناطق نمونه گردشگری که دارای توجیه اقتصادی هستند، احیاء و مرمت اماکن تاریخی و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی گنجانده شده است. در هر پروژه موقعیت، اعتبار، امکانات مورد نیاز و شرایط لازم نیز مشخص شده است.

 

سلطانی‌فر تهیه‌ی این بسته را اولین اقدام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در فضای پس از تحریم ذکر کرد و افزود: استدلال قوی وجود دارد که در شرایط پسا تحریم، بخش گردشگری به شدت رونق خواهد یافت و دروازه‌های جدیدی بر روی این بخش باز می‌شود و شاهد حضور گسترده سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در تأسیس امکانات گردشگری خواهیم بود.

 

او یادآور شد: روند ورود گردشگران به کشور افزایش چشمگیری خواهد داشت و خود را آماده می‌کنیم با وجود همه محدودیت‌ها در زیرساخت‌ها شرایطی را بوجود آوریم تا با مدیریت مناسبت از امکانات موجود بهره‌مند شویم و ظرف سه تا پنج سال آینده خود را به شرایط نرمال و طبیعی برسانیم.

 

وی با بیان اینکه لازم است در چنین شرایطی با ادبیات مناسبی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مذاکره و پیشنهادها شفاف مطرح شود، افزود: تهیه بسته سرمایه‌گذاری ایران که در حوزه سرمایه‌گذاری و با کمک استان‌ها و معاونت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اتفاق افتاده در همین راستا بوده که این بسته اکنون در حال چاپ است و تا یکی، دو ماه آینده به دو زبان عربی و انگلیسی نیز آماده خواهد شد.

 

معاون رئیس جمهور اقدام برای تسهیل در صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری را فعالیت بعدی اعلام کرد و گفت: بعد از مشخص شدن پروژه‌ها در فضای پس از تحریم باید برای مهیا کردن شرایط به منظور دریافت مجوزهای لازم سرمایه‌گذاران از مراجع مرتبط اقدام کنیم تا سرمایه‌گذار رها نشود.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر با ستاد جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان‌های مختلف هماهنگی شده و در داخل سازمان نیز مجموعه‌ای زیر نظر معاونت سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخص شده که مسوول پیگیری درخواست سرمایه‌گذاری‌ها است.

 

او تأکید کرد: ما سرمایه‌گذاران را رها نمی‌کنیم. مرتب با آن‌ها در تماس‌ هستیم، وضعیت آن‌ها را پیگیری می‌کنیم و برای رفع موانع و مشکلات آن‌ها اقدام خواهیم کرد تا مجوزها در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر شود.

 

او سپس خطاب به رسانه‌ها اظهار کرد: واقعا نیاز داریم در شرایط موجود با رونق توسعه ایجاد شده، فضای رسانه‌ای به کمک سرمایه‌گذاری آید. قطعا به دلیل تنگناها در نظام اجرایی ممکن است سرمایه‌گذاران با مشکلاتی مواجه شوند، اما اینکه از کاه کوه بسازیم خیلی به مصلحت فضای عمومی کشور نیست.

 

سلطانی‌فر همچنین در پاسخ به سوالی درباره تفاوت تسهیلات قائل شده در این بسته برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی گفت:‌ این تفاوت وجود دارد. سرمایه‌گذاری داخلی را از تسهیلات یارانه‌دار صندوق توسعه ملی می‌توان منتفع کرد، اما سرمایه‌گذاران خارجی را نمی‌توان. برای استفاده از تسهیلات بانکی بین این دو گروه سرمایه‌گذار تفاوت وجود دارد.

 

وی همچنین گفت: اگر در یک پروژه‌ای به طور همزمان یک تقاضا از سرمایه‌گذار داخلی و یک تقاضا از سرمایه‌گذار خارجی باشد، سرمایه‌گذار داخلی با شرایط مساوی در اولویت قرار دارد.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار با همراهی معاونان میراث فرهنگی، صنایع دستی و سرمایه‌گذاری برگزار شد، با اشاره به تمرکز اصلی این سازمان برای حل مشکلات گردشگری و مشخصا روی موضوعاتی چون ویزا، هتل، حمل و نقل، تأمین و آموزش نیروی انسانی، گسترده کردن شبکه اطلاع‌رسانی و دفاتر خارج از کشور و اصلاح ساختار داخلی سازمان درباره مصوبه اخیر دولت مبنی بر افزایش اعتبار ویزای فرودگاهی تا 30 روز اعلام کرد: علاوه بر افزایش این اعتبار، ویزای فرودگاهی به مدت 15 روز نیز قابل تمدید است.

 

وی همچنین یادآور شد: صدور ویزای فرودگاهی قبلا به چند فرودگاه محدود شده بود که اکنون امکان صدور این ویزا در تمام فرودگاه‌ها که به عنوان مرز بین‌المللی و مرجع صدور ویزا شناخته می‌شوند، فراهم شده است.

 

او در ادامه این بحث به سند میراث فرهنگی و گردشگری که اخیرا با دولت عراق و به دنبال سفر وزیر گردشگری و میراث فرهنگی این کشور امضا شد، اشاره کرد و افزود: سندی در بهمن‌ماه به ویژه درباره ساماندهی گردشگران عراقی با دولت عراق تنظیم شده بود، اما مشکلاتی از طرف عراقی وجود داشت که لازم بود در نشستی عملیاتی وارد جزئیات شویم. بنابراین از وزیر دعوت شد تا به ایران بیاید، اما به خاطر تهاجمات داعش این سفر تعویق افتاد.

 

وی سپس با اشاره به توافقات مناسبی که در سفر اخیر وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق به ایران صورت گرفت، اظهار کرد: براساس این توافق‌ها قرار شد هزینه ویزای گروهی عراقی‌ها کاهش یابد تا آن‌ها به سفر گروهی به ایران تشویق شوند.

 

او همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس به منظور توسعه گردشگری داخلی با توجه به سفر چهار تا پنج میلیون نفر به مناطق جنگی اشاره کرد و افزود: ما قبلا هم کمک‌هایی می‌کردیم، اما اکنون براساس این تفاهم‌نامه متعهد شده‌ایم این گردشگری با رونق و دستاوردهای بیشتری انجام شود.

 

سلطانی‌فر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر معاون گردشگری مبنی بر کاهش نیافتن هزینه سفر و نقش حاکمیتی این سازمان در کنترل قیمت‌ها توضیح داد: همه کشورهای دنیا در فصل پرتراکم با افزایش نرخ مواجه می‌شوند، چون تقاضا وجود دارد و در فصل کم تراکم، تخفیف‌ها گاه تا 50 درصد داده می‌شود که این میزان در کشور ما نیز برقرار است.

 

او بدون آنکه راهکار مشخصی را درباره کاهش هزینه‌های سفر ارائه دهد، تأکید کرد: قاعده گردشگری ایران از دنیا جدا نیست. سفر در 20 روز تعطیلی نوروز و ماه‌های مرداد و شهریور گران می‌شود و بقیه ماه‌ها ارزان است. آیا می‌توان در چنین شرایطی تعرفه هتل‌ها را کاهش داد؟

 

معاون رئیس جمهور در پاسخ به ابراز عقیده یکی از خبرنگاران درباره اینکه با رفع تحریم‌ها ما به 10 سال قبل و دوران قبل از تحریم برمی‌گردیم چون در این مدت زیرساخت‌ها افزایش نیافته‌اند، گفت: قرار نیست ما به 10 یا 12 سال قبل برگردیم. هر کسی این عقیده و یا تفکر را دارد کاملا اشتباه کرده است. قرار است ما برنامه جدید تدوین کنیم و به آن اهداف برسیم. باید تلاش کنیم به اهداف برنامه پنج ساله ششم و هفتم دست یابیم.

 

سلطانی‌فر گفت: اگر به 10 سال قبل برگردیم یعنی به سال نخست چشم‌انداز 20 ساله برگشته‌ایم، در حالی که آمار رشد گردشگران ما در این سال‌ها مشخص است؛ اما در این شرایط هنر من به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که بستری را فراهم کنم تا بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.

 

به گزارش ایسنا، سلطانی‌فر پیش از آنکه وارد مباحث اصلی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شود فرا رسیدن روز خبرنگار را تبریک گفت و افزود: این سازمان شاید یکی از شش دستگاه برتر در حوزه برقراری ارتباط با رسانه‌ها باشد. فکر می‌کنیم در آینده هم باید به گونه‌ای این روابط را ساماندهی کنیم که روال امروز استمرار داشته باشد.

 

او سپس بیان کرد: امیدوارم توجه به مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران به این چند روز خاص خلاصه نشود و مجموعه نظام اجرایی کشور با پشتیبانی و هدایت و درک صحیح از اهمیت و حساسیت خبرنگاران حمایت لازم را از خبرنگاران حرفه‌ای و باتجربه داشته باشد و متقابلا خبرنگاران با ارتقاء آگاهی و توان کیفی خود در کشور به ایفای نقش بپردازند.

 

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به افتتاح بخش "دوران اسلامی" موزه ملی ایران در هفته دولت اظهار کرد: با این اقدام فضای موزه ملی ایران به چهار برابر کنونی افزایش پیدا می‌کند. متأسفانه در حال حاضر از همه فضاهای موجود در این موزه فقط یک سالن کوچک داریم.

 

سلطانی‌فر تأکید کرد: معاون میراث فرهنگی قول داده است تا چند ماه آینده نیز بخش دیگری از فضای موجود در موزه را برای استفاده بیشتر در اختیار داشته باشیم.

 

او همچنین حفاظت از مجموعه بناها و سایت‌های تاریخی را یکی از مهمترین دغدغه‌های سازمان میراث فرهنگی دانست و تأکید کرد: با توجه به امکانات مختلف سخت‌افزاری، هنوز نگرانی‌های زیادی داریم. یا باید 10 لشکر نیرو یا یک ارتش از ستاد مشترک ارتش درست کنیم تا از آثار تاریخی‌مان حفاظت کنند یا از پتانسیل انجمن‌های میراث فرهنگی که در واقع همان مردم هستند استفاده کنیم.

 

به گفته وی، تاکنون حدود 17 استان فعالیت‌های انجمن میراث فرهنگی خود را آغاز کرده‌اند و در برنامه داریم که دیگر استان‌ها نیز از این پتانسیل خود به بهترین نحو استفاده کنند تا در آینده بتوانیم در فرایند توسعه گردشگری روستایی و محلی کمک کنیم.

 

به گزارش ایسنا، در این نشست محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، بهمن نامورمطلق، معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی و سعید شیرکوند، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان حضور داشتند و مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری این سازمان تنها غایب نشست امروز بود.

 

این نشست با تأخیر حدود یک ساعت آغاز شد که 55 دقیقه از آن را سلطانی‌فر به شرح اتفاقات اخیر در این سازمان اختصاص داد و خبرنگاران نیز 15 دقیقه فرصت داشتند تا سوالات خود را مطرح کنند.

 

از مجموع خبرنگاران حاضر تنها شش نفر موفق شدند سوال بپرسند و نوبت به باقی خبرنگاران نرسید، در حالی که خبرنگاران حاضر در نشستی که به مناسبت گرامیداشت روز آن‌ها برگزار شده بود به فرصت محدود تعیین شده برای پرسش و پاسخ معترض بودند، سلطانی‌فر برای شرکت در جلسه دیگری این نشست را ترک کرد و ادامه جلسه را به معاونان خود سپرد تا پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.