محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تاکید کرد که حمایت قاطع از لبنان و مقاومت آن، بررسی همکاری های تهران و بیروت درعرصه های مختلف به ویژه اقتصادی وهمچنین تشریح توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ ازجمله پیام ها و اهداف دومین سفر دکتر محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه دولت یازدهم ایران به لبنان است.

حمایت از لبنان و مقاومت وبررسی همکاری های اقتصادی دوهدف سفرظریف به بیروت

به گزارش ایرنا، دکتر ظریف قرار است عصر فردا(سه شنبه) برای گفت وگو با مقامات لبنانی وارد بیروت پایتخت لبنان شود. 
شبکه خبری لبنانی المنار هم اعلام کرد دکتر ظریف در چارچوب این سفر منطقه ای خود بعداز ترکیه و لبنان روز چهارشنبه به سوریه سفر می کند تا با مقامات سوری گفت وگو و مذاکرات خود با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در تهران را تکمیل کند. 
ظریف دهه سوم دی ماه سال 1392 نیز به عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر و با مقامات ارشد این کشور از جمله میشل سلیمان رییس جمهور وقت، نبیه بری رییس مجلس، تمام سلام نخست وزیر و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار کرد.
فتحعلی در آستانه سفر دکتر ظریف به لبنان در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: رایزنی با مقام ها و شخصیت های لبنان درخصوص مسائل منطقه، تقدیر از همراهی و همدلی دولت و ملت لبنان با دولت و ملت ایران، تشریح ابعاد توافق هسته ای و فرصت های مترتب بر آن، تبادل نظر درخصوص مسائل لبنان و مناسبات دوجانبه در دوره جدید به خصوص درعرصه اقتصادی از جمله اهداف سفر دکتر ظریف به لبنان است.
وی اظهارداشت: لبنان مانند سوریه خط مقدم جبهه در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی است و به همین علت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ازجایگاه مهمی برخوردار است. 
سفیر ایران ، اعلام حمایت قاطع از لبنان و مقاومت آن و پایبندی ایران به راهبرد گفت وگو برای یافتن راه حل های سیاسی در منطقه به منظور حل مشکلات و ایجاد شرایط مناسب برای رشد و شکوفایی همه جانبه کشورهای منطقه از جمله لبنان را از جمله پیام های سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به این کشور دانست.
فتحعلی خاطرنشان کرد: در انتخاب رییس جمهوری لبنان، راهبرد اساسی ایران عدم مداخله است زیرا معتقدیم لبنانی ها خود می توانند با همدلی و با توجه به منافع ملی راه حلی برای آن بیابند. 
وی اظهارداشت:نکته اساسی دراین خصوص لزوم اهتمام همه لبنانی ها به مصالح ملی به جای منفعت های گروهی است. 
فتحعلی گفت: در سال های گذشته مردم لبنان همواره از مواضع ایران در قضیه هسته ای حمایت کرده اند و انبوه پیام های تبریک مقام های دولتی و شخصیت های سیاسی مذهبی و حتی مردم عادی لبنان به مناسبت توافق هسته ای ثابت کرد که دستاورد پایداری ملت ایران دستاورد همه ملت های آزاده جهان و مردم مقاوم لبنان است. 
سفیرایران در لبنان که در چند روز گذشته با شخصیت های سیاسی و حزبی لبنان از طیف ها و گرایش های مختلف سیاسی و مذهبی ملاقات کرده است، افزود: بجز رژیم صهیونیستی همه ملت ها و کشورهای منطقه توافق هسته ای را یک دستاورد مهم برای جمهوری اسلامی ایران می دانند. 
وی تصریح کرد:منطقه غرب آسیا در نتیجه توافق هسته ای و شکست راهبردهای مداخله نظامی و تحریم و ناکامی خسارت بار حمایت از تروریست ها در سوریه در آستانه تغییرات بنیادین قرار دارد و مهمترین آن آگاهی ملت های منطقه نسبت به پیامدهای این مداخلات و نارضایتی از این رویکردها و فشار بر دولت ها و ملت ها است.
به گزارش ایرنا،رسانه های لبنانی نیز اهتمامی ویژه به سفر دکتر ظریف به لبنان داشته و در همین رابطه روزنامه لبنانی الجمهوریه در شماره روز دوشنبه خود به نقل از منابعی بارز در گروه 8 مارس نوشت: ظریف در دیدار با مقامات لبنانی از جمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، آنان را در جریان ابعاد توافق هسته ای و پیامدهای مثبت آن برای منطقه قرار می دهد. 
الجمهوریه به نقل از منابع خود افزود: شاهد یک تحرک بی سابقه آمریکایی، روسی، سعودی، ایرانی، سوری و عمانی در منطقه هستیم اما نباید انتظارهای زیادی از سفر دکتر ظریف به لبنان ایجاد کرد زیرا هنوز زود است از حل و فصل بحران های در منطقه از جمله لبنان سخن بگوییم.
منابع این روزنامه لبنانی تاکید کرده اند که بعداز رفع تحریم ها از ایران ، طرف مقابل در لبنان( گروه 14 مارس) دیگر بهانه ای برای استفاده لبنان از مساعدت ها و ظرفیت های ایران به ویژه در زمینه برق ، آب و سلاح ندارند.
بین جمهوری اسلامی ایران و لبنان توافقنامه های زیادی در عرصه های مختلف وجود دارد که به دلایل سیاسی و ادعای تحریم بر زمین مانده اند.
ایران همچنین آمادگی خود را برای اعطای هبه تسلیحاتی و تجهیز ارتش لبنان به منظور مقابله با تروریست های تکفیری اعلام کرده اما دولت لبنان تاکنون پاسخی در این باره ارائه نکرده است.
منابع الجمهوریه تاکید کردند: لبنان به همکاری با کشورهایی نیاز دارد که همواره در کنار آن ایستاده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.