مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مستندات لازم برای ثبت جهانی بیت تاریخی امام خمینی(ره) به سازمان مرکزی ارسال شده است.

ثبت جهانی بیت تاریخی امام راحل(ره) در دستور کار میراث فرهنگی است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید محمد حسینی در نشست انجمن های میراث فرهنگی شهرستان خمین افزود: بیت تاریخی امام خمینی(ره) به عنوان محل تولد تاثیرگذارترین شخصیت قرن معاصر است که به ثبت ملی رسیده و ظرفیت بالایی برای ثبت در فهرست جهانی را نیز دارد.
وی گفت: در استان مرکزی از دو هزار اثر تاریخی شناسایی شده 850 اثر به ثبت ملی رسیده ولی تنها قنات ابراهیم آباد در این استان به ثبت جهانی رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر 100 اثر تاریخی در سطح استان در دست مرمت قرار دارد که برای تکمیل مراحل بازسازی نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است.
حسینی از تصویب و انجام طرح مطالعات 12 بازارچه صنایع دستی در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد 10 بازارچه از جمله بازارچه شهر قورچی باشی خمین در دست ساخت است.
وی در خصوص شهر زیرزمینی و دستکن های تاریخی روستای تهیق خمین گفت: این اثر تاریخی در سال 1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و برای تبدیل آن به سایت موزه برای نگهداری اشیاء تاریخی و سفالینه های یافت شده در کاوش های باستان شناسی 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: در شهرستان خمین حدود 68 اثر و بنای تاریخی شناسایی شده و شناسنامه دار وجود دارد که حفظ، مرمت و بازسازی آنها نیازمند مشارکت مردمی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با یادآوری قدمت 40 هزار ساله سنگ نگاره های تیمره خمین بیان کرد: تحقیقات گسترده ای در حوزه این سنگ نگاره ها انجام شده و راه اندازی موزه سنگ نگاره ها با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان می تواند در جذب گردشگر بسیار تعیین کننده باشد.
فرماندار خمین نیز گفت: بیت تاریخی امام خمینی(ره)، زادگاه و محل پرورش معمار کبیر انقلاب اسلامی است که سالانه پذیرای بیش از 500 هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
سید مهدی ساداتی افزود: ضرورت دارد ضمن استفاده از ظرفیت این مکان تاریخی منحصر به فرد ، در راستای شناسایی سایر آثار و جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان تلاش شود.
وی بیان کرد: یکی از مولفه های اصلی برای معرفی شهرستان نگاه ویژه به حوزه گردشگری است و ایجاد شرایط لازم برای معرفی جاذبه های این خطه به گردشگران و بازدیدکنندگان باید مهیا شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 110 هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.