رئیس ایرانی اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت : امروز روسیه نیاز مبرمی به محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی ایران دارد و کشورمان نیز خواستار صنایع چوبی ، غلات ، آهن آلات و مواد اولیه روسیه است .

روسیه نیاز مبرم به محصولات کشاورزی و کالاهای صنعتی ایران دارد

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اتاق ایران حاکی است ، اسدالله عسگر اولادی افزود: لازم است برای دستیابی به حجم مبادلات تجاری بیش از یک میلیارد دلار بین دو کشور اقدام شود .
وی حجم مبادلات تجاری ایران با چین را 50 میلیارد دلار ، با امارات متحده عربی 15 ، عراق 12 ، افغانستان 10 و ترکیه پنج میلیارد دلار ذکر کرد .
رئیس ایرانی اتاق بازرگانی مشترک ایران- روسیه در دیدار با هیات اعزامی اتاق آستاراخان اظهار داشت: منطقه آستاراخان دروازه ای برای روسیه و همچنین اولین و مهمترین بندر برای تحویل کالا در منطقه دریای خزر است.
عسگر اولادی با اشاره به سوابق هزار ساله فرهنگی، اجتماعی و همسایگی بین دو کشور اظهار داشت: فراز و نشیب های فراوان در روابط تجاری دو کشور وجود داشته، اما اراده دولت ها بر دوستی و برادری قرار گرفته و دیدار روسای جمهور دو کشور در سال گذشته نقطه عطفی برای توسعه روابط تجاری محسوب می شود.
وی افزود: دولت های ایران و روسیه بستر لازم برای گسترش همکاری های اقتصادی بین دو کشور را فراهم کرده اند و بروز مشکلاتی مانع از آن شده تا با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور ، روابط تجاری دو طرف توسعه یابد.
عسگر اولادی مشکلات حمل و نقل (ریلی- هوایی- دریایی و زمینی)، عدم صدور روادید یک ساله برای تجار و بازرگانان، نداشتن خطوط هوایی مستقیم ، مسایل بانکی و مالی، وجود تعرفه های تبعیضی در اداره های گمرک روسیه، عدم وجود تضمین مالی و نداشتن مرکز داوری برای حکمیت اختلافات بوجود آمده را از مهم ترین موانع بر سر راه تجارت دو کشور ذکر کرد.
وی گفت : هشت سال قبل در چین پیشنهاد تاسیس خانه تجارت راه ابریشم توسط اتاق بازرگانی مشترک ایران- چین ارائه شد که یک راه اصلی (چین- ایران- ایتالیا) و دو راه فرعی شمالی (چین-قرقیزستان-آستاراخان-ایتالیا) و جنوبی (چین-هند-سریلانکا-عمان-ایتالیا) به صورت کمربند اقتصادی راه ابریشم در نظر گرفته شده است.
براساس این گزارش ، وینوکوروف رئیس اتاق بازرگانی آستاراخان با اشاره به اجلاس اتاق های بازرگانی حوزه دریای خزر در سال گذشته اظهار داشت: اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده در این اجلاس موجب تشویق و دلگرمی فعالان اقتصادی دو کشور و افزایش روابط تجاری شد .
وی مسایل بانکی و مالی را از مهم ترین مشکلات تجار و بازرگانان دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: پس از توافق وین ، دو کشور به راه حل های مناسبی برای رفع مشکلات بانکی دستیابند.
رئیس اتاق بازرگانی آستاراخان افزود: ایجاد خطوط هوایی مستقیم بین دو کشور، مستلزم داشتن ظرفیت کامل هواپیمایی است تا شرکت های هواپیمایی دچار ضرر و زیان نشوند.
وی از تاسیس خانه تجارت راه ابریشم در آستاراخان خبر داد و گفت: این مرکز با حمایت و پشتیبانی اتاق بازرگانی آستاراخان تاسیس شده که هدف اصلی آن ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و شرکت های ایرانی با شرکای تجاری خود و رفع نیازهای منطقه جنوبی و مرکزی روسیه برای محصولات ایرانی است.
املین رئیس هیات مدیره خانه تجارت راه ابریشم آستاراخان نیز با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه گفت: مرکز خانه تجارت راه ابریشم با هدف توسعه روابط تجاری ایجاد شده که به تولیدکنندگان ایرانی توصیه می شود با این مرکز قرارداد واسطه گری انعقاد کنند.
وی افزود: بازرسی کیفیت کالا، بیمه ، قرنطینه ، مراحل گمرکی کالا ،کرایه حمل ونقل،اخذ گواهی نامه های مورد نیاز برای کالا از خدمات ارائه شده توسط این مرکز است.
نامبرده اضافه کرد: رعایت شرایط قرارداد واسطه گری توسط دو طرف از اهمیت بسزایی برخوردار است و خانه تجارت راه ابریشم و اتاق بازرگانی آستاراخان تضمین کننده این قرارداد واسطه گری است.
رئیس هیات مدیره خانه تجارت ابریشم گفت : توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور، حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های دائمی این مرکز و ارائه نمونه محصولات و کاتالوگ برای آشنایی بیشتر تجار و مصرف کنندگان روسی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.