قدس انلاین – سعید کوشافر:یکی از دشوارترین لحظات برای هر انسانی زمانی است که عزیزی دربستر بیماری داشته باشد؛ به هردری میزند تا او دوباره سلامتی اش را بدست اورد و دراین میان پزشکان حاذق و امکانات وتجهیزات به روز بیمارستانی نقشی اساسی ایفا میکند.

تجهیزات پزشکی،ازواردات چینی های قلابی تا فروش به چند برابرقیمت/ قاچاق ملزومات پزشکی از مبادی رسمی صورت میگیرد/سودهای میلیاردی بیماری مردم برای دلالان تجهیزات پزشکی

دراین میان گاه نیز کار به اتاق عمل میکشدو باید تن را به تیغ جراحی سپرد؛ این درحالی است که هر جراحی نیاز به تجهزات دارد و این تجهیزات گاه چنان نقش اساسی دارند که درصورت استفاده نابجا یا کیفیت پایین نه تنها تسکین درد نیستند که دردی بر دردهای بیمار میافزایند.

طی سالهای گذشته متاسفانه تحریمهای ظالمانه باعث شد تا بخشی از نیازهای پزشکی کشور از طریق واسطه ها تامین شودو همین امر دست دلالها را به بازار این تجهیزات باز کردو دراین زمان بود که برخی تجهیزات بی کیفیت از کشورهایی که دراین عرصه حرفی برای کفتن ندارند به سیستم درمانی وارد شد .

هرچند شاید آرمانی باشد اگر بگوییم که چه خوب است تمام تجهیزات پزشکی درداخل کشور تولید شود ؛ اما به واقع دربرخی موارد امکانش نیست و دربرخی موارد نیز مقرون به صرفه نیست اما اینکه توقع داشته باشیم این تجهیزات از سازندگان معتبر خریداری شود خیلی دور از انتظار نیست.

البته نباید از نظر دور داشت که نظارت بر کالاهای عرضه شده از سوی هر سازنده ای نباید فراموش شود چرا که کشورهایی مانند چین هستند که بعضا حتی تحت مارک ویا عنوان شرکت اصلی کالاهای تقلبی ساخته و روانه بازار میکنند.

دراین راستا مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به برنامه نظارتی این سازمان در زمینه پایش تجهیزات پزشکی، گفت: پوشش بیمه‌ای تجهیزات پزشکی موردنیاز بیماران، اقدام بسیار خوبی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها است.

مهندس سیدحسین صفوی درباره برنامه‌های نظارتی جدید سازمان غذا و دارو در حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: در حال‌ حاضر اقدام بسیار جدی را در زمینه پایش پس از فروش تجهیزات و ملزومات پزشکی آغاز کرده‌ایم.

وی در توضیح بیشتر این برنامه افزود: در این پایش نمونه‌هایی از اقلام و تجهیزات پزشکی را چه در حوزه تولید و چه در حوزه واردات برای تجهیزاتی که مجوز واردات دارند، از بازار جمع‌آوری و تست می‌کنیم تا از کیفیت آنها مطمئن شویم. بنابراین اگر تخلفی در این زمینه مشاهده کنیم به صورت جدی برخورد خواهد شد.

صفوی تاکید کرد: بنابراین در صورتی که چنین تجهیزاتی تحت پوشش بیمه قرار گیرند، استفاده از آنها برای افراد آسان‌تر شده و لذا در زمینه پیشگیری از بروز این بیماری‌ها و همچنین کنترل آنها موفق‌تر عمل و از هزینه‌هایی که متعاقب آن بر سیستم درمانی تحمیل می‌شود، جلوگیری می‌شود.

***جولان قاچاقچیان تجهیزات پزشکی

درهمین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امروزه شاهد واردات 60 درصدی ملزومات پزشکی به کشور هستیم، گفت: همین امر باعث شده زمینه جولان قاچاقچیان تجهیزات پزشکی در کشور فراهم شود.

رسول خضری ،‌ درباره ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به حوزه سلامت، افزود: 60 درصد ملزومات پزشکی اغلب از خارج وارد می‌شود و علت این امر نیز عدم حمایت از تولیدات داخل است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته تحریم‌ها نیز تاثیر مستقیمی بر عدم حمایت از تولید تجهیزات پزشکی داشته به گونه‌ای که تکنولوژی‌ و فناوری به کشور وارد نمی‌شد در این شرایط قاچاق محصولات پزشکی نیز بیش از گذشته صورت می‌گرفت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: واقعیت آن است زمانی که در کشور تقاضا برای کالایی زیاد است و از آن طرف نیز در دیگر کشورها آمادگی  برای عرضه کالاها و محصولات پزشکی وجود دارد لذا بستر برای جولان قاچاقچیان فراهم می‌شود؛ به نظر می‌رسد می توان با حمایت از تولید ملی، این مهم را مدیریت کرد و با کنترل اختلاف قیمت و تعادل‌سازی در عرضه و تقاضا شاهد جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان در این عرصه باشیم.

وی یادآور شد: زمانی که کالایی بیش از 5 درصد به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود به طور حتم از طریق مبادی رسمی صورت می‌گیرد که دراین میان باید نظارت و بازرسی دقیقی در ورود کالاها به کشور انجام شود.

خضری تصریح کرد: از سویی دیگر باید کیفیت خدمات تولید داخل نیز افزایش یابد تا بتوان با تکیه بر ظرفیت داخلی از واردات محصولات تجهیزات پزشکی به کشور جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: امروزه به جهت نیاز به تجهیزات پزشکی برخی از این محصولات وارد کشور می‌شود در حالی که اگر از تولید حمایت شود هم می‌توان خدمات با کیفیت‌تری به بیماران ارایه کرد و هم از هدررفت اعتبارات وزارت بهداشت برای خرید کالاهای وارداتی جلوگیری کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از حجم بالای قاچاق فرآورده‌های سلامت به کشور، گفت: میزان قاچاق از مبادی غیررسمی بین 10 تا 15 درصد است و اگر قاچاق کالایی بیش از این باشد، از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

رسول خضری با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی فرآورده‌های سلامت، گفت: خرید کالاهاى بی‌کیفیت وارداتی از سوی مصرف کنندگان منجر می‌شود تا تولید واحدهای داخل بیش از پیش در آستانه ورشکستگى قرار گیرد لذا با حمایت از تولید داخل می‌توان از ورود کالاهای بی‌کیفیت جلوگیری و از طریق تولیدات داخل اشتغال زایی کنیم.

خضری تصریح کرد: قوه مجریه برای جلوگیری از آسیب‌های جسمی ناشی از استفاده از کالاهای قاچاق  باید دستورات لازم را  به سازمان ها و وزارتخانه های مختلف ابلاغ کند و در این خصوص  با جدیت ورود پیدا کند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر همکاری سازمان ها با وزرات بهداشت برای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور، تصریح  کرد: با توجه به کمبود بازرس در سطح عرضه فرآورده های سلامت و حجم بالای قاچاق، وزارت بهداشت به تنهایی از عهده مقابله با قاچاق این محصولات برنمی‌آید لذا سازمان های مرتبط مانند بازرسی، محیط زیست و موسسه ملی استاندارد و همچنین سازمان های دیگر مستقیما باید در حوزه نظارت با وزارت بهداشت همکاری کنند.

*** ورود تجهیزات قاچاق به بیمارستان‌ها

دراین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه قاچاق تجهیزات پزشکی به کشور به منافع ملی ضربه می‌زند، گفت: درصدد هستیم تا به صورت سرزده بازدیدی از برخی بیمارستان‌‌ها داشته باشیم تا میزان تخلفات مبنی بر ورود تجهیزات قاچاق به این مراکز درمانی را بررسی کنیم.

حمیدرضا عزیزی فارسانی در گفت وگو با خانه ملت، درباره انتشار اخباری مبنی بر واردات قاچاق تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌های دولتی، افزود: به طور حتم هرگونه کالای پزشکی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود به منافع ملی ضربه زیادی می‌زند.

نماینده مردم اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ورود بیش از حد قاچاق تجهیزات پزشکی نظارت را با مشکل مواجه می‌سازد، ادامه داد: از سویی دیگر کیفیت این کالاها اغلب پایین است و استفاده از آن می‌تواند برای بیماران نیز مشکل‌آفرین باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: بهترین راه آن است که سازمان غذا و دارو با گمرک هماهنگی‌های لازم را داشته باشد تا اجازه واردات غیرقانونی دارو و تجهیزات پزشکی داده نشود و هر یک از کالاها با مجوزهای لازم در کشور توزیع شود.

وی با بیان اینکه لازم است تا سازمان غذا و دارو راه‌های واردات قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کند، تاکید کرد: واقعیت آن است که ورود قاچاق تجهیزات پزشکی به کشور نشان دهنده وجود رانت‌ها و دلال‌بازی‌های بسیاری است بدان معنا که برخی افراد از واردات این تجهیزات سودهای کلانی اخذ می‌کنند.

نماینده مردم اردل، کیار، کوهرنگ و فارسان در مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت برخورد با دلالان و رانت‌خواران در واردات قاچاق تجهیزات پزشکی، گفت: به طور حتم باید با عاملان آن برخورد قاطعی صورت گیرد زیرا در غیر این صورت با واردات قاچاق این محصولات سلامتی بیماران به مخاطره خواهد افتاد.

*** ورود تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت از مبادی رسمی

همچنین سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره وضعیت صادرات تجهیزات پزشکی در کشور، تصریح کرد: متاسفانه یکی از عمده مشکلات ما در حوزه پزشکی، رونق نیافتن صادرات تجهیزات پزشکی است لذا لازم است که دولت و بانک ها با حمایت بیشتر از تولید کنندگان،در جهت رونق و صادرات این صنعت تلاش کنند.

محمدحسین قربانی با تاکید بر حمایت دولت و بانک‌ها از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، گفت: چون تولیدکنندگان عمده تجهیزات پزشکی در کشور شرکت‌های خصوصی هستند لذا لازم است دولت و بانک‌ها با ارائه تسهیلات بانکی با سود کم این صنعتگران و تولیدکنندگان را حمایت کنند که صادرات تجهیزات و کالای پزشکی رونق پیدا کرده و افزایش یابد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ارتقاء کیفیت تجهیزات پزشکی منجر به صادرات بالای این کالاها می‌شود، ادامه داد: اگر قرار است ما با تجهیزات پزشکی کشورهای دیگر از نظر کیفیت و قیمت رقابت کنیم لازم است تولیدکنندگان با تلاش و جدیت کیفیت محصولات خود را بالا برده و کالاهای مرغوب تری تولید کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با ابراز تاسف از اشباع بازار داخلی تجهیزات پزشکی توسط برخی کشورها، تصریح کرد: متاسفانه به علت ورود کالاهای بی‌کیفیت برخی از کشورها از جمله چین بازار داخلی اشباع شده و تولیدکنندگان توان تولید را نیز از دست داده اند  لذا لازم است که متولیان به جد به این موضوع توجه کنند.

قربانی با تاکید بر همت و تلاش صنعتگران و تولیدکنندگان برای افزایش تولید و صادرات تجهیزات پزشکی، گفت:  تولیدکنندگان باید در جهت بهبود کیفیت محصولات پزشکی همت و تلاش کنند که هم بازار داخلی اشباع شود و هم صادرات افزایش و رونق یابد.

وی با انتقاد از ورود تجهیزات بی‌کیفیت پزشکی به کشور، بیان کرد: متاسفانه بسیاری از کالاهای نامرغوب پزشکی به صورت قاچاق و برخی نیز از مبادی رسمی وارد می شود که لازم است سازمان‌های متولی به این مهم بیشتر توجه کنند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس نهم، عدم حمایت تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را از سوی بانک ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت از عوامل رونق نیافتن صادرات تجهیزات و کالاهای پزشکی عنوان کرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در تولید بسیاری از تجهیزات بیمارستانی از جمله تجهیزات اتاق عمل، بخش آی سی یو، سی سی یو یا تخت های بیمارستانی تقریبا شرایط خوبی داریم ولی متاسفانه در حوزه صادرات هنوز نتوانسته ایم سهم و جایگاه ویژه ای را در منطقه، بین کشورهای همسایه یا اروپا کسب کنیم که لازم است سازمان های متولی حمایت از تولید کنندگان را در دستور کار خود قرار دهند که بتوانیم از این راه درآمدزایی کنیم.

***عرضه تجهیزات پزشکی غیراستاندارد در بازار

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از عدم نظارت بر فروش تجهیزات پزشکی،‌ تصریح کرد: به دلیل نبود متولی مشخص، در حال حاضر تجهیزات پزشکی بدون هیچ گونه نظارت و تعرفه خاصی در تهران به چند برابر قیمت به فروش می رسد.

محسن علیمردانی در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از عدم نظارت بر بازار فروش تجهیزات پزشکی، گفت: تجربه نشان داده که دولت‌های مختلف در حوزه نظارت بر بازار تجهیزات پزشکی ضعف داشته و موفق نبوده و در باب نظارت اقدامات موثری صورت نگرفته است لذا لازم است که دولت در این راستا تدابیری بیندیشد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عرضه محصولات غیر استاندارد در بازار کالاهای پزشکی، گفت: متاسفانه به خاطر عدم نظارت و نبود تعرفه گذاری مشخص، برخی مراکز از تجهیزات و کالاهای غیراستاندارد بی کیفیت به علت ارزان بودن استفاده می‌کنند لذا لازم است که وزارت بهداشت اکیدا با این افراد برخورد و آنها را مجازات کند.

علیمردانی، ادامه داد: این حوزه چون با سلامت و جان مردم سروکار دارد باید سلامت مردم در اولویت و راس امور قرار گیرد لذا این حوزه نظارت بیشتری می طلبد و وزارت بهداشت باید تخصصی تر به این حوزه ورود پیدا کند.

وی با تاکید بر نظارت کامل دولت و وزارت بهداشت بر تعرفه تجهیزات پزشکی، بیان کرد: چون این حوزه رها شده و نظارتی بر آن صورت نمی گیرد لذا امیدواریم که دولت و وزارت بهداشت نه شعاری بلکه اجرایی در سال 94 ضعف های گذشته را به حداقل برسانند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان نه به عنوان متولی بلکه در باب نظارت می تواند بر تعرفه تجهیزات پزشکی نظارت کند همچنین سازمان مراکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی نیز با وزارت بهداشت باید همکاری لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.