با توجه به اینکه فرآیند اجرایی شدن برجام در صورت تصویب در مجلس ایران و کنگره آمریکا حدود ۶ ماه زمان خواهدبرد، به نظر نمی‌رسد زودتر از فصل زمستان بتوان منتظر اضافه شدن تولید و صادرات نفت ایران بود.

تکذیب افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت ایران
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌رغم انتشار خبر مجوز ویژه دولت آمریکا به خریداران سنتی نفت ایران برای افزایش خرید نفت از ایران قبل از تعلیق تحریم‌ها در یکی از نشریات آمریکایی، ظاهرا بی‌دقتی در ترجمه این خبر در کنار تاکید وزیر نفت بر افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌‌ها، این تصور را ایجاد کرده است که در هفته‌های آینده نفت ایران شامل یک جهش جدی در تولید و صادرات 500 هزار بشکه‌ای خواهد بود.

طبعا این خبر در صورت صحت با توجه به کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید و صادرات نفت ایران بعد از تحریم‌ها موضوع جذابی برای  تلقی می‌شد، اما واقعیت معمولا به همین جذابیت و دلپذیری نیست. چنانکه سید محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت پیش از این در گفت‌وگو با فارس تاکید کرده بود پس از برداشته شدن قطعی تحریم‌ها، پس گرفتن بازار نفت خام ایران لااقل بیش از یک فصل زمان می‌برد.

وی که مسئول اصلی فروش نفت ایران محسوب می‌شودبه تازگی نسبت به انتشار خبر افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در چند هفته آینده واکنش نشان داده و با اشاره خبر نشریه آمریکایی گفته است:« متن انگلیسی این خبر با متن فارسی که در برخی از خبرگزاریهای داخلی منتشر شده متفاوت است. در متن خبر این نشریه آمده است مقدماتی در دست تهیه است تا خریداران سنتی نفت ایران تا پیش از لغو تحریمها همچنان از ایران نفت خریداری کنند. خبر این نشریه حاوی دو نکته است؛ نخست آن که هنوز اتفاقی در خصوص افزایش تولید نفت ایران نیفتاده است و آمریکا در حال فراهم سازی مقدمات است و دوم آن که هنوز اجازه افزایش صادرات نفت ایران داده نشده است. بنابراین نه آزادسازی صورت گرفته است و نه فروش نفت ایران تا پیش از لغو تحریمها افزایش خواهد یافت.»

وی تاکید کرده است، صادرات نفت ایران تا زمان برداشته شدن تحریم‌ها بدون تغییر در سطح یک میلیون بشکه فعلی حفظ خواهد شد. پیش از قمصری، رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم بر این نکته صحه گذاشته و گفته بود:« افزایش تولید نفت ایران منوط به برداشتن شدن تحریم ها است و تولید نفت تا برداشته شدن تحریم ها تغییری نخواهد کرد.»

بر این اساس، با توجه به اینکه فرآیند اجرایی شدن برجام در صورت تصویب در مجلس ایران و کنگره آمریکا حدود 6 ماه زمان خواهدبرد، به نظر نمی‌رسد زودتر از فصل زمستان بتوان منتظر اضافه شدن تولید و صادرات نفت ایران بود. در عین حال، علیرغم آنکه وزیر نفت تاکید کرده است که بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم‌ها ایران سهم خود از بازار نفت جهان را پس خواهد گرفت، اما مازاد عرضه 2 تا 3 میلیون بشکه‌ای در بازار نفت در کنار قراردادهای لانگ ترم یا طولانی مدت پالایشگاه‌های خریدار نفت ایران با دیگر فروشندگان نفت، ایران برای بازگشت به این بازارها راه چندان همواری را نیز در پیش رو نخواهد داشت. اگرچه در طول دوره تحریم، مذاکره با خریداران سنتی نفت ایران هیچگاه قطع نشده است.

 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.