قدس آنلاین: با این که هزارو ۵۰۰ دندانپزشک وتعداد زیادی کلینیک تخصصی دندانپزشکی در خراسان رضوی فعالیت می کنند و حتی با وجود دانشکده دندانپزشکی در مشهد اما بازهم، به گفته دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خراسان رضوی از محروم ترین مناطقِ ارائه خدمات دنداپزشکی است.

 ۲۷ میلیون نفر جمعیت مشهد با هزارو ۵۰۰دندانپزشک!/طرح تحت پوشش قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی کودکان زیر ۱۲ سال تکذیب شد

به گزارش سرویس خراسان قدس آنلاین، مشکلاتی از جمله گران بودن هزینه دندانپزشکی و عدم تحت پوشش قرار گرفتن بسیاری از خدمات این رشته برای مردم باعث شده است تا تعداد کمی از شهروندان به موقع از خدمات دندانپزشکی بهره مند شوند گرچه آنهایی هم که در صورت اجبار به دندانپزشکی مراجعه می کنند، از میزان خدمات راضی نیستند.

 به طور کلی در مشهد، سالانه حدود 25 میلیون زائر حضور دارند که با جمعیت بیش از 3 میلیون نفر ثابت خود، حجم زیادی از خدمات پزشکی بویژه دندانپزشکی را می طلبد اما قطعا 1500 دندانپزشک و وجود کلینیک های تخصصی مختلف برای چنین کلان شهری مناسب نیست.

اجرای طرح تحت پوشش قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی فقط برای کودکان ۶ ساله

البته رئیس انجمن دندانپزشکان ایران شاخه خراسان رضوی در این باره نظر دیگری دارد و به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: اگرچه در مشهد تنها 1500 دندانپزشک فعالیت می کنند اما دانشکده دندانپزشکی مشهد و کلینیک های تخصصی آن در کشور حرف اول را می زند.

دکتر حبیب الله قنبری، ارائه خدمات دندانپزشکی در مشهد را خوب ارزیابی می کند و ادامه می دهد: همان طور که می دانید مشهد کلان شهری است که تعداد جمعیت آن از یک کلان شر معمولی بیشتر است بنابراین تعداد دندانپزشکان و کلینیک های دندانپزشکی کفاف این جمعیت را نمی کند.

او زمان تعطبلات عید نوروز و تابستان را شلوغ ترین دوره ارائه خدمات دندانپزشکی عنوان می کند و می گوید: متاسفانه ارائه خدمات دندانپزشکی در شهرها و روستاهای محروم خراسان رضوی دچار کمبود شدیدی است و مسوولین باید برای آن فکری بیاندیشند.

رئیس انجمن دندانپزشکان ایران شاخه خراسان رضوی همچنین خبر عدم انجام شدن طرح تحت پوشش قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی کودکان زیر 12 سال را که در چند ماه گذشته از سوی رسانه ها اعلام شده بود تکذیب و اضافه می کند: این طرح به تازگی تنها در مشهد و در قالب دوره سنجش آمادگی حسمی کودکان 6 سال برای ورود به مدرسه  انجام می شود.

دکتر قنبری دندان کرسی شماره 6 کودکان که به نخستین دندان می افتد و پروسه طبیعی دارد را جزو معاینات اولیه می داند و می افزاید: اگرچه گرانی هزینه های دندانپزشکی و تعداد کمی از این نوع از خدمات پزشکی در همه جای کشور تحت پوشش بیمه است و جزو مشکلات ارائه خدمات محسوب می شود اما انجام معاینات دندانپزشکی کودکان زیر 12 سال اولین گام در راستای توجه به دندان سالم در این گروه سنی است.

هزینه های خدمات دندانپزشکی در خراسان رضوی ارزان تر از سایر نقاط کشور!

در همین زمینه، مدیر مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به این که بر اساس شرايط نامطلوب بهداشت دهان و دندان در سطح جامعه، ارائة خدمات درمانی دندانپزشكی در سطح تخصصی يک نياز واقعي محسوب می شود می افزاید: بخش بهداشت و درمان با هدف تأمين امكانات برای ارتقای سطح سلامت جسمي، روانی و اجتماعی شهروندان، تاکنون توانسته است مجموعه ‏ای از فعاليتها را مانند بهداشت دهان و دندان و خدمات درمانی دندانپزشكی برای بسیاری از مجاورین و زائرین انجام دهد.

به گفته دکتر محمد خلیلی فر، با توجه به این که مشهد، هر ساله با حجم زیادی از زائر روبه رو است و احتمال نیاز آنها به خدمات دندانپزشکی وجود دارد لذا هزینه های این نوع از خدمات پزشکی در خراسان رضوی حتی ارزان تر از سایر نقاط کشور است و البته جهاد دانشگاهی تلاش می کند کمبودهای این بخش درمانی را در مشهد بهبود ببخشد.

او در پاسخ به این سوال که «چه خدمات و امکاناتی را برای مردم در حوزه دندانپزشکی در نظر گرفته اید, می گوید: استغاده از تعرفه دولتی، ارتقای کیفیت خدمات دندانپزشکی و احداث مراکزی تخصصی در شهرستان ها از جمله نیشابور و گناباد و ... فعالیت هایی هستند که در راستای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مجاورین و زائرین در نظر گرفته شده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.