دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشریح آخرین مصوبات کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها از تصویب ریاست چند تن از رؤسای پیشنهادی دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد خبر داد.

صلاحیت ۱۴ نفر برای ریاست در دانشگاه‌های کشور تأیید شد + اسامی

وی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف این کمیته اظهار داشت: جلسات اخیر کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی روسای پیشنهادی وزارت علوم و وزارت بهداشت مطرح شدند و کمیته به برخی از این روسا رای مثبت داد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اسامی روسای این دانشگاه‌ها گفت: اکبر حاجی‌زاده مقدم دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل، عبدالله عطایی دانشگاه نهاوند (ویژه خواهران)، علیرضا عسگری دانشگاه هنر شیراز، حسین گلچینی دانشگاه گنبدکاووس، محمد اخباری دانشگاه جامع علمی کاربردی، بهرام خوشنویسان دانشگاه صنعتی قم و  عبدالرحیم قنوات دانشگاه نیشابور از جمله روسای پیشنهادی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بودند که به عنوان رئیس این دانشگاه‌ها منصوب شدند.

مخبردزفولی افزود:‌ از سوی وزیر بهداشت نیز محمدهادی ایمانیه به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به اخذ رای مثبت کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. 

وی درباره سرپرستان پیشنهادی رئیس دانشگاه آزاد برای ریاست واحدهای جامع این دانشگاه نیز گفت: از سوی رئیس دانشگاه آزاد نیز رئیس واحدهای معرفی شد که علیرضا امیرتیموری به عنوان رئیس واحد رشت دانشگاه آزاد، کیومرث نیازآذری به عنوان رئیس واحد ساری، عباس شیخ‌الاسلامی واحد مشهد، محمد سارویی برای ریاست دانشگاه واحد شیراز، علی عیوض‌نیا ریاست واحد بجنورد و علیرضا نظام‌آبادی به عنوان رئیس واحد اراک در این کمیته انتخاب شدند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه جلسات این کمیته با همدلی و هماهنگی اعضای کمیته و وزرای محترم برگزار می‌شود، گفت: درصدد هستیم اعضای پیشنهادی و روسای دانشگاه‌های باقی‌مانده قبل از مهرماه به تصویب نهایی کمیته برسد. 

مخبر دزفولی در پاسخ به سوالی درباره روسای باقی‌مانده دانشگاه‌های کشور افزود: کمتر از 10 نفر برای ریاست دانشگاه‌های وزارت علوم باقی‌مانده است که تاکنون نزدیک به 22 رئیس دانشگاه مربوط به وزارت علوم در جلسات این کمیته منصوب شدند. حدود 90 رئیس دانشگاه قبلا از سوی شورا انتخاب آنها تصویب شد و حدود 39 رئیس دانشگاه مربوط به وزارت بهداشت نیز پیش از این در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره حضور رئیس هیئت و نظارت بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات آینده کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها نیز گفت: دوره ریاست و هیئت نظارت و بازرسی شورای انقلاب فرهنگی به اتمام رسیده بود و هنوز انتخاب این فرد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار نشده است. به دلیل اهمیت و حساسیت مسئله ریاست دانشگاه‌ها تصمیم گرفته شد این کمیته با حضور سایر نمایندگان برگزار شود زیرا اگر قرار بود تا انتخاب رئیس هیئت نظارت و بازرسی شورا برگزاری جلسات این کمیته انجام نشود زمان از دست می‌رفت و بعید بود تا قبل از مهرماه و شروع سال تحصیلی بتوان نسبت به انتخاب روسای دانشگاه‌ها با توجه به حساسیت جایگاه آنها تصمیم‌گیری کرد. لذا چون هدف کمیته ثبات آموزش عالی است قرار شد در جلسات آینده شورا رئیس هیئت و نظارت و بازرسی وزارت علوم انتخاب و به سایر اعضای کمیته اضافه شود. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در کنار این مسئله، رای کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌‌ها اجماعی است یعنی 4 عضو باید برای یک فرد به اجماع برسند تا انتخاب وی تایید شود. 

مخبردزفولی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه آیا مواردی درباره روسای پیشنهادی در جلسات کمیته وجود داشته است که اعضا به آنها رای نداده باشند تا در صحن شورا مطرح شود، پاسخ داد: مواردی را در خصوص روسای پیشنهادی دانشگاه‌ها داشتیم که اعضا در آن به اجماع نرسیدند و حتی برخی از اعضا نسبت به آنها مخالفت‌هایی را داشته‌اند که وزیر محترم مربوطه این انتقادات را پذیرفته و قبول کرده است تا شخص جایگزینی را به عنوان رئیس پیشنهادی به کمیته معرفی کند. البته مواردی هم بوده که به دلیل مخالفت اعضا در دستور کار شورا برای رای‌گیری در صحن قرار خواهد گرفت تا در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره آن تصمیم‌گیری شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آمار باقی‌مانده از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: به نظر می‌رسد روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تقریبا تمام شده و اگر هم فردی باقی مانده است قطعا تا قبل از مهرماه درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری درباره شبهات قانونی با سرپرست اداره شدن سرپرستان دانشگاه‌ها نیز گفت: وجود همین شبهات باعث شد با تشکیل کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها روند تصمیم‌گیری درباره روسای پیشنهادی سرعت گیرد. البته براساس قوانین مواردی که از مدت سرپرستی آنها از مهلت قانونی گذشته است با اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسائل قانونی آنها رفع خواهد شد.

مخبر دزفولی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به علت تشکیل کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها و موافقان و مخالفان آن گفت: تشکیل کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مانند هر مصوبه‌ای ممکن است موافق و مخالفانی داشته باشد. البته موافقان و مخالفان این مصوبه در صحن شورا اظهار نظر کردند اما در نهایت تشکیل چنین کمیته‌ای با رای اکثر اعضای شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد و موضوعی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شد، به شکل قانون است و همه موظف به پشتیبانی آن هستیم ولو اینکه نظر مخالفی درباره آن داشته باشیم. 

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: طبق آئین‌نامه مرجع تصویب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خود شوراست برخی از اعضای شورا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این کمیته به صورت مکتوب به دبیرخانه ارسال کردند لذا اگر قرار باشد تغییری در این کمیته یا مصوبات شورا رخ دهد با نظر خود اعضای شورا رخ می‌دهد و اگر احیانا تغییری لازم باشد با نظر خود اعضا و رای آنها امکانپذیر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه خود در پاسخ به سوالی در خصوص سند نقشه جامع علمی کشور و تذکر رهبری درباره گفتمان‌سازی این سند گفت: ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور برنامه‌هایی را برای تبیین بیشتر و گفتمان‌سازی بهتر این سند در نظر دارد اما از رسانه‌های مختلف نیز برای جا انداختن گفتمان‌سازی بیشتر سند نقشه جامع علمی کشور در فضاهای مختلف درخواست کمک داریم. 

مخبر دزفولی گفت: قرار شده است در نشست‌های تخصصی با روسای دانشگاه‌ها و اجلاس‌های مختلفی که روسای دانشگاه‌ها در آن حضور دارند، تبیین نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد و در جلسات مختلف با اقشار مختلف این مسئله پیگیری شود. 

وی با اشاره به حضور فعال دستگاه‌های ذیربط مانند مجلس و معاونت علمی در جلسات مختلف ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: خروجی‌های مناسبی چون نقشه جامع هوافضا، سلول‌های بنیادی که هم اکنون برنامه‌های سلول‌های بنیادی در کشور براساس این نقشه پیش می‌رود، از دل ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور خارج شد و موضوعات مختلفی چون گیاهان دارویی، طب سنتی، علوم شناختی، نانو، تکنولوژی و بیوتکنولوژی در این ستاد پیگیری و برنامه‌های مدونی برای اجرای سیاست‌های کلان کشور در این حوزه به تصویب رسید. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تشکیل ستادهای معاونت علمی ذیل نقشه جامع علمی کشور است که معاونت علمی کاربردی کردن، صنعتی و تجاری کردن آنها را برعهده گرفته است که امیدواریم با همراهی رسانه‌ها در حوزه علم و فناوری بتوانیم با گفتمان‌سازی بیشتر نقشه جامع علمی کشور نقشه راه علوم مختلف را تعیین و در اختیار دستگاه‌ها برای اجرایی شدن قرار دهیم. 

مخبر دزفولی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت‌های فرهنگی و تاثیرگذاری مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل مختلف جامعه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌های مختلفی را برای فرهنگ‌سازی درست در حوزه‌های مختلف و مبتلابه جامعه در پیش گرفت که موضوع جمعیت، حساسیت‌های پیش آمده در آن و  اینکه شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر شعار و باور غلطی برای جامع ماست را در پیش گرفت و با فرهنگ‌سازی آن دستگاه‌های مختلف را نسبت به این موضوع حساس کرد تا جایی که مجلس شورای اسلامی به فکر تهیه لایحه‌ای در این زمینه افتاد. 

وی، فرهنگ‌سازی مختلف شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اسباب‌بازی ایرانی و اسلامی، نمادها و نشانه‌ها را از دیگر مصوبات کاربردی و مورد نیاز کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد و افزود: فرهنگسازی‌هایی که در بحث نوشت‌افزار، اسباب‌بازی، نمادها و نشانه‌ها که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت پس از مدت‌ها اقدامات کارشناسی و تحقیقات صورت گرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که از دل آن مصوباتی خارج شد به شکلی که امروز برپا شدن نمایشگاه اسباب‌بازی ایرانی و اسلامی و توجه به نوشت‌افزار ایرانی و اسلامی را می‌بینیم که البته برای فرهنگ‌سازی بهتر و تبدیل آن به یک جریان قالب به کمک رسانه‌ها نیاز داریم. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم با کمک دستگاه‌های مختلف به‌خصوص شهرداری که امروز همکاری خوبی را شاهد هستیم، از ظرفیت‌های موجود برای ترویج عفاف و حجاب و نمایشگاه‌های مختلف در این زمینه بهره گیریم که تاکنون موارد متعددی در این زمینه برگزار شده است. 

مخبر دزفولی در همین زمینه تاکید کرد: البته اقدامات انجام نشده زیادی در این بخش داریم که به کمک رسانه‌ها و دستگاه‌های مختلف صورت خواهد گرفت. 

وی از ابلاغ ستاد مهندس فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: رئیس این ستاد را ریاست جمهور و در غیاب آن معاون اول برعهده خواهد داشت و شخصیت‌های مختلف حقوقی و حقیقی در زمینه فرهنگ با حضور در این ستاد مسائل مختلف فرهنگی کشور را سیاستگذاری خواهند کرد. 

* بازنگری در حوزه علوم انسانی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری درباره فعالیت‌های انجام شده در شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: این شورا با ریاست دکتر حداد و حضور بسیاری از افراد با تجربه در حوزه علوم انسانی به فعالیت در 15 ستاد مختلف، به فعالیت خود ادامه می‌دهد و چندین مسئله در اولویت آن قرار دارد که بازنگری در رشته‌های مختلف علوم انسانی مانند حقوق، مدیریت، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و علوم تربیتی از جمله اولویت‌های این شوراست که جلسات مختلف آن برگزار شده و برخی از رشته‌های آن نیز مورد بازنگری قرار گرفته است. 

مخبر دزفولی گفت: بازنگری برخی از این رشته‌ها و اصلاح آنها به زمان‌های مختلفی نیاز دارد که به تدریج و در زمانبندی مختلفی در حال اجراست البته ممکن است برخی صاحب‌نظران و اساتید انتقاداتی را به این مسائل داشته باشند که این ستاد و شورای تحول در علوم انسانی قطعا از شنیدن این انتقادات خوشحال می‌شود. 

وی با اشاره به اهمیت علوم انسانی و بازنگری رشته‌های مختلف آن گفت: برخی از دروس بازنگری شده از مهر 94 برای تدریس در دانشگاه‌ها آماده می شوند و در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرند. 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.