وزیر جهادکشاورزی از بازگشت سطح ایستایی آبهای زیرزمینی ۳۰۰ دشت بحرانی کشور دراولویت برنامه ها خبر داد گفت: برداشت بی رویه ازآب ها ی زیرمینی دردشت ها را باید جدی بگیریم و آن را از طریق تعامل ومشارکت با بهره برداران، ریش سفیدان، مسوولان سیاسی مناطق مختلف و مردم مدیریت و کنترل کنیم.

برنامه بازگشت سطح ایستایی آب های زیرزمینی ۳۰۰ دشت بحرانی کشور

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در اولین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارت جهادکشاورزی که با محوریت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و با حضور وزیر نیرو در تالار آبگینه وزارت نیرو برگزار شد، افزود: در حال حاضر طبق آمارهای وزارت نیرو بیش از 600 دشت کشور با افت سطح آب های زیرمینی مواجه است که از این تعداد 300دشت در وضعیت بحرانی به سر می برد.
وی با بیان اینکه وضعیت بحرانی این دشت ها به دلیل برداشت بی رویه بهره برداران بخش کشاورزی و سایر مصارف دیگر است، اظهار داشت: در همین راستا وزیر نیرو نشست های مشترکی را با وزارت جهادکشاورزی برگزار کرده که امیدواریم با همکاری های مسوولان دو وزارتخانه و مشارکت های مردمی، مسوولان سیاسی مناطق، بخشداران و استانداران این مشکل هرچه سریعتر برطرف شود.
وی تصریح کرد: ما نمونه های موفقی را در مشارکت و تفاهم همکاری با مردم و بهره برداران بخش کشاورزی داشته ایم که درنهایت آنان خود را در سطح دشت ها ملزم به اجرای آن می دانند تا اضافه برداشت ها کاهش یابد و در کوتاهترین زمان ممکن به سطح صفر برسد.
وزیر جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که با تعامل و همکاری های همه جانبه بتوانیم آنچه را در سال های گذشته با برداشت های بی رویه باعث پایین رفتن سطح ایستایی آب های زیرزمینی شده است را بتوانیم در یک دوره درازمدت و به مرور زمان و با لحاظ تمام مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد به حالت اولیه خود بازگردانده شود.
وی اضافه کرد: ابتدا باید چاههای غیرمجاز تعیین تکلیف ومسدود شوند و در نهایت چاه های مجازی که کشش برداشت آب ندارند با همکاری وزارت نیرو، منابع آبی آنها تامین شود و در صورت هدر روی آب در برخی از مناطق بتوانیم با همکاری سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری اقدامات لازم جهت عملیات آبخیزداری برای تقویت آب سفره های زیرزمینی را انجام دهیم.
وی افزود: به طور قطع با تعامل با مردم و بهره برداران بخش کشاورزی نه تنها مشکل کم آبی حل می شود بلکه از وضعیت بحرانی خارج خواهیم شد.
حجتی افزود: مشکل امروز ما در برداشت بی رویه آب های زیرزمینی بخشی به مدیریت بکارگیری تکنولوژی و بخشی دیگر به سودجویی عده ای که به دنبال برداشت منابع بیش از مصرف خود بر می گردد، زیرا ما طی 50 سال گذشته با وجود همین منابع آبی مشکل برداشت بی رویه های آب های زیرزمینی مواجه نبوده ایم .
وی در خصوص اقداماتی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم به وزارت جهاد کشاورزی ارتباط دارد اشاره کرد و گفت: توسعه سیستم های نوین آبیاری، انتخاب بذرهای زودرس به منظور کاهش مصرف آب، تسطیح اراضی، مکانیزاسیون و اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی از جمله این اقدامات است.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره چاه های غیر مجاز در سطح کشور اظهار داشت: در صورت مسدود شدن بیش از 300 هزار چاه غیر مجاز در کلان شهرها که دارای اضافه برداشت از آب های زیر زمینی هستند، دیگر اضافه برداشت نخواهیم داشت و این بدان معناست که اگر یک ششم آب را کمتر برداریم مشکل کم آبی و بی آبی برطرف می شود.
حجتی با بیان اینکه دولت سالانه هزاران میلیارد دلار در بخش آب هزینه می کند، گفت: انتظار می رود وزارت نیرو با رعایت قوانین و مقررات بتواند مشکل بهره بردارن بخش کشاورزی را در نحوه تقسیم بندی منابع آبی برطرف نماید.
وی اضافه کرد: به طور قطع باید برای تبخیر آب پشت سدها چاره ای اندیشید چرا که کم کم تبخیر آب در پشت سدها به میزان حجم آبی که هم اکنون به بخش کشاورزی اختصاص داده می شود، می رسد.
وی با بیان اینکه که اختلاف نظرها در خصوص آمار و ارقام مصرف آب بخش کشاورزی، اهمیت چندانی ندارد افزود: آنچه مهم است باید از روش های جدید دنیا در کاهش مصرف آب در تمامی زمینه ها بهره مند شویم و این تنها به بخش کشاورزی بر نمی گردد؛ به طور مثال، در حالی که ما سالانه 5 تا 10 میلیون متر مکعب آب درفضای سبز استفاده می کنیم، در کالیفرنیا از چمن خشک استفاده می شود .
وزیر جهاد کشاورزی ممنوعیت کشت برنج در تمامی استان ها به جز گیلان و مازندران را از دیگر اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم برشمرد و گفت: توانستیم کشت برنج از 285 هزار هکتار را به 120 هزار هکتار در سطح کشور کاهش دهیم و به جای آن تولید کنندگان را به کشت سویا و کولزا سوق داده ایم.
به گفته وی برنج محصولی آب بر است، بنابراین تنها در استان های گیلان و مازندران قابلیت کشت دارد.
وی از وزارت نیرو خواست در صورتی که کنتورهای حجمی نصب شده روی چاههای آب با مصرف برق تنظیم می شود، آن را اصلاح کنند زیرا اجحاف به کشاورزان خواهد بود.
حجتی افزود: در واقع کنتورهای حجمی آب بخش کشاورزی باید با آب تنظیم شوند چرا که براساس این سیستم با بالا و پایین شدن سطح فشار آب اختلالاتی در میزان حقابه مصرفی کشاورزان ایجاد می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.