یک اقتصاددان با با بیان اینکه، معتقد نیستم که در دو سال گذشته فشار مالیاتی خاصی به اصناف کشور و خرده فروشان وارد شده باشد، گفت: یک عادت بدی در کشور وجود دارد که بیشتر افراد فکر می کنند نباید مالیات پرداخت کنند.

فشار خاصی به اصناف وارد نشد/ ایران بهشت مالیاتی است
به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم رزاقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص انتقادات صورت گرفته در مورد فشار مالیاتی به اصناف، افزود: نرخ مالیات تنها 7 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور است و بخش محدودی از هزینه های کشور از مالیات تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه، نرخ مالیات در سایر کشورها بالاست و بخش عمده ای از هزینه ها ازطریق مالیات تامین می شود، اظهار داشت: به عنوان مثال پرداخت مالیات حدود یک تا دو میلیون تومانی برای مغازه ای حتی کوچک هم میزان زیادی نیست.
این اقتصاددان بابیان اینکه، فضای ایران فضای بهشت مالیاتی است، ادامه داد: سازمان مالیاتی در سال های گذشته به دلیل ضعف اطلاعاتی براساس مستند سازی عمل نکرده و این امر در نهایت مشکلاتی را ایجاد کرده است.
رزاقی تصریح کرد: عدم دریافت مالیات از خانه های خالی و درج نشدن نرخ فروش در فاکتور از ضعف های نظام مالیاتی است که سازمان مالیاتی باید برای بالا بردن میزان درآمدهای مالیاتی، این امور را نیز مد نظر قرار دهد.
وی با اشاره به بالابودن رقم فرار مالیاتی در کشور، افزود: فعالان بزرگ اقتصادی از پرداخت مالیات طفره می روند در حالی که باید با توجه به بالا بودن گردش مالی و حجم معاملات این بخش اقتصادی حجم بالایی از مالیات را متقبل شوند.
این اقتصاددان اظهار داشت: برای جلوگیری از فرار مالیاتی نه تنها باید مجازات تعیین بلکه باید با گردن کلفت ها برخورد قضایی شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات اقتصاد ایران این است که سرمایه داران بزرگ کشور سرمایه خود را برخلاف سرمایه داران سایر کشورها از تولید کسب نکرده اند بلکه اکثر آنها از طریق دریافت وام های کلان بانکی و عدم پرداخت آن به سرمایه هنگفت دست یافته اند و به تبع این قشر از پرداخت مالیات نیز طفره می روند.
این کارشناس ارشد اقتصادی با بیان اینکه، مشکل اقتصاد کشور اینجاست که سرمایه ها در فعالیت های غیرتولیدی صرف می شود، افزود: حدود800 هزار میلیارد تومان به اندازه تولید ناخالص داخلی کشور در بخش غیر تولیدی است.
وی با اشاره به وجود 570 بدهکار بزرگ بانکی، تصریح کرد: هرچند این بدهکاران سرمایه زیادی در اختیار دارند اما به طور حتم جزو بدهکاران مالیاتی هستند و این امر به درامدهای مالیاتی ضربه می زند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.