معاون صنایع دستی کشور درباره بازداشت حمید بقایی، رئیس اسبق میراث فرهنگی و خطاهایی که در این سازمان انجام داده است، گفت: خطاهایی که در آن دوره انجام شده بود خطاهایی از درون قانون بوده و از شکاف‌های قانونی برای اقداماتش استفاده می‌کرد.

«بقایی» از شکاف‌های قانون برای خطاهایش در صنایع دستی استفاده کرد

به گزارش  فارس، بهمن نامور مطلق امروز در نشست خبری که در محل معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: کشور ما در حال حاضر در شرایط بسیار حساسی به سر می برد، شاید کمتر زمانی مثل امروز در مقطع زمانی تعیین کننده‌ای قرار بگیریم، در آستانه برنامه ششم توسعه قرار داریم که بسیار مهم است و می تواند برای بسیاری از بخش‌ها از جمله صنایع دستی تعیین کننده باشد.

وی با بیان اینکه حوزه صنایع دستی در گذشته در بسیاری موارد مورد تضعیف قرار گرفته است، گفت: خوشبختانه در حال حاضر به واسطه ابلاغیه مقام معظم رهبری به حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی توجه شد و بندی برای این حوزه تعریف شد تا بیش از پیش مورد حمایت و توجه قرار گیرد. در همین راستا همکاران ما و دوستداران صنایع دستی کمپینی با عنوان کمپین 51 و کمپین حمایت از حمایت را تشکیل داده اند تا بیش از پیش به حوزه صنایع دستی توجه شود و واژه حمایت که از سوی رهبر معظم انقلاب به کار رفته است به بهترین شکل مورد تعبیر و برداشت قرار گیرد.

نامور مطلق درباره تاثیر ورود گردشگران بر رونق بازار صنایع دستی کشور نیز گفت: در کشور ما نوعی عقده گردشگری پیش از این به وجود آمده بود در حالی که باید از این پس با ورود گردشگران بیشتر از آنچه کمیت مورد توجه قرار گیرد کیفیت حضور آنها اهمیت داشته باشد، بازارهای صنایع دستی آمادگی صد در صد برای حضور گردشگران را دارند.

وی افزود: بازارهای نیمه‌تعطیل را در صنایع دستی در حال رونق دادن هستیم که یک نمونه از آن میدان نقش جهان است که ان‌شاءالله رو به رونق می‌رود از سوی دیگر بازارهای جدید صنایع دستی نیز در دست راه‌اندازی است.

معاون صنایع دستی کشور تصریح کرد: امیدواریم حضور گردشگر رونقی برای صنایع دستی باشد و درهای بازارهای جهانی به روی صنایع دستی باز شود البته نگاه ما نگاه منفعلانه نیست که منتظر باشیم فقط گردشگر بیاید بلکه تلاش می‌کنیم در بازارهای جهانی حضور فعال داشته باشیم.

نامور مطلق ادامه داد: امیدواریم با به دست آوردن بازارهای جهانی بتوانیم سلیقه‌شناسی کنیم و از سوی دیگر کیفیت کالاهای صنایع دستی را افزایش دهیم.

وی درباره توسعه صنایع دستی در روستاها نیز گفت: با معاونت گردشگری و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری 151 روستای هدف گردشگری را شناسایی کرده‌ایم که اعتباراتی برای آنها لحاظ شده است در گام بعدی 500 روستای دیگر را لحاظ کرده‌ایم که گردشگران در این روستاها با کارگاه‌های زنده صنایع دستی مواجه هستند و صنایع دستی به عنوان صنعت جایگزین استفاده می‌شود.

معاون صنایع دستی کشور افزود: در حال حاضر روستاها را داریم از دست می‌دهیم که باید با تغییر سبک تولید و زندگی وضعیت آنها را تثبیت کنیم تا به سمت حاشیه‌نشینی در شهرها نروند.

نامور مطلق تأکید کرد: جدایی بخش‌های صنایع دستی بزرگترین آسیب را به صنایع دستی کشور زده است به طوری که در همه جای دنیا فرش، سنگ‌های قیمتی و ... جزئی از صنایع دستی هستند، کشور ما باید یک روز این جرأت را پیدا کند تا تمام بخش‌های صنایع دستی را دور هم تجمیع کند. تشدد ساختاری صنایع دستی کشور را تضعیف کرده است و باعث شده است از کشورهایی چون چین، هند و ... عقب بمانیم.

وی درباره برنامه‌های صنایع دستی در برنامه ششم توسعه نیز گفت: در این زمینه نشست‌هایی با هنرمندان و تجار داشته‌ایم و نظرات آنها را جویا شده‌ایم که ان‌شاءالله روز چهارشنبه در نشست سازمان میراث فرهنگی که با حضور تمام معاونت‌ها برگزار می‌شود موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه یارانه‌ها بیشتر از آنچه به تولید صنایع دستی کمک کند به آنها ضربه زد، گفت: با بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی هزینه تولید صنایع دستی در کشور بالا رفته است در حال حاضر ضعیف‌ترین ساختار سازمان میراث فرهنگی ساختار صنایع دستی است که با سه اداره کل وظایف سنگینی را بر عهده دارد.

نامور مطلق درباره بازداشت حمید بقایی رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و خطاهایی که در دوره ریاست وی در این سازمان رخ داد نیز اظهار داشت: خطاهایی که در آن دوره ایجاد شد خطاهایی در درون قانون بوده است اینها از شکاف‌های قانون برای اقداماتشان استفاده کردند، رفتن صنایع دستی به اصفهان که در واقع مرگ صنایع دستی بود استفاده از یک شکاف قانونی بود و خسارت غیرقانونی نبوده و نمی‌شود آن را اعاده کرد اما اینها بیشتر سوءمدیریت بوده و برداشت بد از صنایع دستی بوده است.

وی افزود: ساختمان صنایع دستی نیز با رفتن آن به اصفهان از بین رفت مثل بسیاری از سرمایه‌های مالی و اعتباری دیگر این سازمان که با این جابجایی‌ها از بین رفت.

معاون صنایع دستی کشور ابراز امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه فرش و سنگ‌های قیمتی در نهاد بزرگی به هم گره می‌خورند تا قدرت رقابتی صنایع دستی به دست بیاید.

نامور مطلق درباره سوغات نیز گفت: در بررسی‌هایی که در سوغات صنایع دستی مشهد انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که صنایع دستی داخلی در مشهد گرانتر نیست، کالاهای چینی مرغوب‌تر و ارزانتر نیستند بلکه آنها به خوبی بازاریابی شده‌اند و ما مؤسسات حرفه‌ای بازاریابی نداریم.

وی ادامه داد: باید یک شهرک و پایانه داخلی تعریف کنیم تا اگر تاجری می‌خواهد خریداری انجام دهد بیاید در آن پایانه خرید خود را داشته باشد.

معاون صنایع دستی کشور از راه‌اندازی یک ستاد سوغات زیارتی در خراسان رضوی نیز خبر داد.

نامور مطلق با بیان اینکه دومین حراجی صنایع دستی به زودی در کشور برگزار می‌شود، گفت: سیاست کلی ما تجاری کردن صنایع دستی است، صنایع دستی نیاز به کمک‌های ترحمی ندارد و باید ظرفیت‌های تجاری آن شکوفا شود.

پویا محمودی مدیر کل صادرات صنایع دستی نیز در این نشست اظهار داشت: انجمن صادرکنندگان و بازرگانان فعال را در اتاق بازرگانی در حال شکل دادن هستیم و بازارهای کشورهای با اقتصاد نوظهور از جمله روسیه و چین از بازارهای هدف صنایع دستی کشورمان هستند.

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در کشورهای اتحادیه اروپا که تاکنون تحریم بوده است بازارهای جدیدی را ایجاد کنیم.

محمودی گفت: بر اساس پیشگویی بورس، نساجی و خودروسازی بیشترین تحول رو به رشد را در سال 94 دارند به طوری که نساجی پس از سال‌ها رکود امسال با رشد 537 درصدی روبه‌رو خواهد بود.

مدیر کل صادرات صنایع دستی ادامه داد: پیوند نساجی سنتی و نساجی فعلی را باید برقرار کنیم.

وی از راه‌اندازی پایانه صادراتی و تالار حراج صنایع دستی در شهر فرودگاهی امام(ره) خبر داد.

محمودی گفت: ویترین‌های صنایع دستی را در سازمان توسعه تجارت می‌خواهیم راه‌اندازی کنیم. شو روم‌های صنایع دستی را باید گسترش دهیم و واسطه‌ها را در صنایع دستی حذف کنیم به طوری که حتی در شو رومی که در محل سازمان میراث فرهنگی راه‌اندازی شده است در شناسنامه هر یک از آثار صنایع دستی شماره تلفن هنرمند نیز قرار داده شده تا افراد عادی، تجار و سایر هنرمندان بتوانند بدون واسطه با این افراد ارتباط برقرار کرده و سفارش‌های خود را اعلام کنند.

به گفته محمودی، شورای قیمت‌گذاری صنایع دستی در حال شکل‌گیری است، آیین‌نامه آن نوشته شده و به زودی تشکیل خواهد شد.

وی از حضور صنایع دستی برای نخستین بار در نمایشگاه فرش دستباف در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در شهریور ماه امسال خبر داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.